Hoe krijg je een konijn zover dat hij op schoot wil zitten en geaaid worden?

Ik heb twee konijnen uit het asiel en ze zijn er totaal niet van gediend om geaaid te worden. Na een jaar trainen door tegelijkertijd te aaien tijdens het voeren en het geven van een konijnensnoepje gedogen ze nu ongeveer drie aaien en dan lopen ze weg.

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens vind ik ze evengoed heel gezellig en lief en soms uiterst hilarisch.

14 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap konijn heel goed dat hij niet op je schoot wil zitten zo vóór kerst .
Snuffel
14 jaar geleden
daar zeg je wat. haha

Het beste antwoord

Ik vrees dat het onbegonnen werk is. Het is heel moeilijk een konijn iets te 'leren'. De meeste konijnen zijn er overigens sowieso niet van gediend om opgepakt te worden, aaien kunnen ze nog wel eens grappig vinden.
Mannetjes zijn over het algemeen liever, als het een vrouwtje is dan zou je kunnen overwegen haar te laten castreren (niet steriliseren, echt alles er uit), dat KAN helpen, echter geen garantie en je bent een hoop geld kwijt. Bij de mijne heeft het totaal niet geholpen.

Konijnen zijn leuk om naar te kijken als ze samen door een ren hollen/bokkesprongen maken. Knuffelen is niet 'hun ding'. Tuurlijk zijn ze er wel, knuffelkonijnen, maar de meesten vinden het niet grappig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Blijven oefenen, totdat het konijn dat snapt... Dus we zullen doorgaan...

Toegevoegd na 42 seconden:
Konijn... soort zoekt soort... LOL...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je nog een lange weg voor de boeg, maar een van mijn katten die ik zes jaar geleden kreeg en die toen zeven was komt nu al een jaar uit zichzelf bij mij op schoot. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Konijn inruilen voor een kat.

Grapje natuurlijk... Als je een huisdier kiest, houd je die. Enfin, zijn jeugd is heel belangrijk, en richtingbepalend. Hoe ouder een dier wordt, hoe moeilijker z'n hersenen nog een andere kant uit gedwongen kunnen worden...
Dan heb je ook nog genen. Daar zit nog minder verandering in.
Helaas... Dit zal waarschijnlijk nooit meer een topknuffel worden.

Persoonlijk trouwens, vind ik konijnen altijd uitdrukkingsloos - ik snap niet wat mensen in zulke dieren als zijnde huisdieren zien. Maar dat terzijde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is net als bij katten, de ene vindt het leuk de andere niet.
Konijnen hebben sowieso een lage aai-baar-heid factor.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, dan heb ik mazzel
MIsschien is het niet zo'n aai-konijn. Wij hebben er 3. Ze zitten buiten en krijgen in de winter weinig aandacht. Waarschijnlijk moeten we deze zomer weer opnieuw beginnen met aaien. Eentje laat het makkelijk toe, komt naar de kinderen als die in het buitenhok gaan zitten en laat zich aaien. De andere twee lopen makkelijk weg. Vreemd genoeg is het "aai-konijn" ook degene die wel eens krabt of bijt.
Ze hebben in ieder geval allemaal een ander karakter. Ik kan 2 van de 3 oppakken en in mijn armen nemen, om ze te aaien. De derde spartelt net zo lang tot ik hem weer los (moet) laten.
Het is echter zeker zo dat als je blijft volhouden dat het beter gaat. Eentje wilde in het begin ook totaal niet, is echter een tijdje heel ziek geweest en toen heb ik hem veel moeten oppakken en controleren en ook veel geaaid toen. Nu is hij veel rustiger dan voorheen...

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het karakter van een konijn om niet aan gehaald te willen worden. misschien is ie al zo doorgefokt dat je het toch voor elkaar krijgt .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ik vrees dat dat onbegonnen werk gaat worden, zeker omdat je ze niet van jongs af aan hebt.
Mijn kleine Joris heb ik als ukkie van 6 weken gekregen. Hij zat elke avond een half uur bij mij op schoot en is waarschijnlijk mede daardoor ontzettend mak geworden.
Misschien dat je dat ook gewoon moet proberen, elke avond een half uurtje op schoot.

Dit is dan ook de eerste keer dat ik maar één konijn heb, normaliter had ik er zo'n drie tegelijk. Voordeel is dat ik veel meer aandacht aan dit ene beestje kan besteden.
In tegenstelling tot zijn voorgangers heeft dit beestje ook nog nooit iemand gekrabt of gebeten.

Het is trouwens wel zo dat als meneer zijn konijnensnoepjes heeft gekregen, hij juist niet geaaid wenst te worden. Die snoepjes moeten in alle rust kunnen worden verorbert. Het lijkt wel alsof hij angst heeft dat iemand die snoepjes van hem afpakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vraagt veel geduld en veel liefde. Er bestaat een kans dat het nooit zal lukken maar het is gewoon een kwestie van proberen.

De leeftijd van het konijn en zijn ras is over het algemeen bepalend of het lukt. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ons mannetje dat we twee jaar in zijn uppie hadden, laat zich graag aaien en gaat dan ook helemaal plat op de grond liggen. Oppakken wil hij echt niet. Als we een opstapje nast de bank zetten springt hij wel zelf op de bank en op schoot, maar dan moeten we hem niet tegenhouden als hij weg wil.

ons vrouwtje dat we nu een paar maanden hebben laat zch alleen aaien "als het niet anders kan". Dan blijft ze gelaten zitten en hoopt dat we snel stoppen. Ziet ze het aankomen dan rent ze hard weg.

wel komt ze nu inmiddels aanrennen als we "Hapje" roepen... omdat daar steevast iets lekkers op volgt.