Nagels knippen van mijn kat is een drama,heeft iemand een oplossing om ze toch te kunnen knippen ?

Mijn kat is nu een jaar oud en ze heeft het altijd toegelaten om haar nagels te laten knippen maar sinds een paar maanden is het een drama,zodra ze de nagelknipper maar hoort of ziet vlucht ze al...
Ik heb het al geprobeerd om haar in een handdoek te wikkelen ofzo maar ze wurmt zich er gewoon uit.
Ze blijft overal achter hangen met haar nagels en schreeuwt het dan soms uit van de pijn,haar nagels moeten echt geknipt worden maar ik weet niet wat ik nog kan proberen.
Heeft iemand een idee ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (4)

Het lijkt er op dat je kat een nare ervaring heeft bij het knippen. Heb je voorheen de nagels met een botte knipper geknipt? In het vlees gezeten??

in de natuur zouden de nagels vanzelf slijten. Dus als je kat regeltmatig naar buiten kan, hoef je ze niet te knippen. Is dat geen optie?:

Hoe te knippen ?
Zorg altijd voor goede verlichting. Als je het eng vindt om het alleen te doen, kan het handig zijn als er iemand wil helpen de kat vast te houden. In het begin een of twee nagels per keer, later verder ... Zo went de kat eraan zonder dat de " knipcessie " te lang duurt. Vasthouden kan o.a. gebeuren door de kat op tafel te zetten, zijn nekvel stevig vast te grijpen en haar / hem iets omhoog te trekken, zodat haar voorpootjes net los van tafel komen. Als je een kat stevig bij haar nekvel pakt, ontspant ze automatisch. Je kunt daar handig gebruik van maken door dan snel een pootje te pakken (als je rechtshandig bent), de klauwtjes tussen je linker duim en wijsvinger, om de beurt vast te pakken, er zacht op te drukken, zodat het nageltje tevoorschijn komt, en knippen maar! Een zware, volwassen poes mag je nooit optillen aan haar nekvel. Ze moet met haar achterpoten op tafel kunnen blijven steunen. Misschien dat je een andere manier wel prettiger vindt. Uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen manier van vasthouden en knippen. De kat zal eraan wennen. Voordat je dit de eerste keer doet, verdient het aanbeveling, bijvoorbeeld tijdens het knuffelen met de kat, te oefenen hoe je het pootje vast moet pakken om de nageltjes te voorschijn te toveren. Als een poes haar pootje wordt vastgepakt, trekt zij dit meestal in een reflex terug. Als je het opnieuw pakt, laat ze meestal toch wel toe dat er even aan haar pootjes gefrummeld wordt. Zo begint de kat, zowel als het baasje aan het ritueel van nageltjes knippen, te wennen.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de bron staat nog veel meer info. Hoofdzaak is: Maak geen jacht en wikkel haar zowieso niet in handdoeken ed. Hoe zou jij het vinden om vastgebonden te zitten, waarna iemand allemaal dingen met je vingers en tenen ging doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt naar de dierenarts gaan en daar vragen of ze de nagels willen knippen, en je kunt gelijk vagen hoe het kan dat ze zo doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is je kat lekker aan het puberen. maar ik denk dat je dit probleem beter met zn tweeen kan aanpakken. 1 houd de kat vast, de ander knipt.
alleen is het haast niet te doen.

en vaak onder het aaien met de voetjes spelen en de nagelknipper dat wel in de buurt leggen, zodat ze de nagelknipper niet met stress associeert

Maar ik dacht dat je de nagels nooit mocht knippen van een kat, dat ze dat af moesten krabben ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk vind ik het vreemd dat het nodig is de nagels van zo'n jonge kat te knippen.
zelf ben ik gewend alleen de senioren een pedicure te geven.
heeft ze genoeg krabmogelijkheden, zowel horizontaal (cocosmat) als verticaal (krabpaal)?
je zou de knipper paraat kunnen houden, en als ze slaapt snel een nageltje knippen, en haar meteen daarna iets lekkers geven.
zo doe je er wel langer over, maar wordt de klus toch geklaard.
succes!
Rieneke1
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt cede! d44ntje, al krabbend raken ze de losse nagelhoesjes kwijt, en ze houden idd de nagels scherp.
naar mijn ervaring blijven slecht onderhouden rafelige nagels eerder hangen in bekleding ed.