wat kunnen we doen om de cavia's de nieuweling te laten accepteren?

wij hebben thuis 2 cavia's en we willen er nog een bij nemen. kan dit? accepteren mijn cavia"s de nieuweling wel? wat kan ik doen om ze de nieuwe cavia te laten accepteren?
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Omdat cavia's sociale groepsdieren zijn. Cavia's leven van nature in groepen. Die groepen bestaan meestal uit één beertje en zijn harem (meerdere zeugjes). Als er in de groep zeugjes worden geboren, kunnen die in de groep blijven, maar beren worden uiteindelijk door de leider uit de groep gegooid.

het introduceren van vrouwtjes is makkelijker in een groep dan mannetjes

Het zou heel makkelijk zijn als je gewoon de ene cavia bij de andere kon zetten en ze direct vriendjes zouden zijn. Soms gaat dat ook inderdaad zo. Maar meestal werkt dat niet en durt het even voor ze elkaar geaccepteerd hebben. En soms klikt het niet en draait het uit op vechten.
Dat het niet altijd zo makkelijk is om cavia's te koppelen, komt omdat cavia's in een strikte hiërarchie leven.

als twee cavia's beide dominant zijn, zullen ze beide de baas willen zijn. Als ze dan door wat geruzie, geklappertand, gedreig en wat andere schermutselingen uit hebben gemaakt wie de baas is en wie nummer twee, en ze zijn het daar beide mee eens, is de hiërarchie eveneens vastgesteld en zullen ze samen rustig leven.

het juiste kameraadje te hebben is belangrijk, want soms kunnen cavia's niet samenwonen; dan botsen hun karakters.

het is dus even aankijken als ze bij elkaar zijn eerste uur een afscheiding in het hok dat ze elkaar kunnen ruiken en dan afwachten hoe het gaat