Dit is een boswants, met een germanisme ook wel de roodpotige boomwants genoemd.
Deze tamelijk grote wants (lengte 13 tot 15 mm) is gemakkelijk te herkennen aan zijn indrukwekkende schouderpartij, donkerbruine kleur en prachtige bruingele schildpunt.
De poten zijn opvallend roodachtig en de laatste twee leden van de antennes zijn donkerder dan de eerste twee.
Dat we de soort niet eerder voor de lens hebben gekregen betekent nog niet dat hij in onze tuin zeldzaam is.
Het is een wants die zich het liefst hoog in bomen en struiken ophoudt en daarom weinig opvalt.
Toch staat de boswants in de Benelux als een gewone soort te boek.
Hoewel hij aan blaadjes en vruchtjes zuigt, is het toch vooral een jager.
Daarbij is hij zo groot en sterk dat hij zelfs de rozenkever aankan.
Kou deert hem niet, zelfs midden in de winter is hij behoorlijk actief en één van de weinigen die het voorzien heeft op de typische wintervlinders als de Gevlekte Winteruil en de Grote Wintervlinder.
De boswants is te vinden in bossen, parken en grotere tuinen, maar ook veel in lommerrijke lanen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helder en uitgebreid antwoord, prima afbeelding erbij. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk +

Andere antwoorden (2)

Geen wandelend blad, maar een schildwants. Maar om te zien welke soort precies, is de foto een beetje te vaag. Het zou een zuringwants kunnen zijn.
Amadea
11 jaar geleden
Ik weet het: De Peribalus Strictus, het is een wants uit de familie schildwantsen,een zeldzame wants in Nederland die vanuit het zuiden oprukt. Ze komen vooral voor op warme open gebieden ten zuiden van Nederland.