Heeft er iemand tips voor mij over hoe ik een zieke hond die niets meer kan, in de auto kan krijgen?

Voordat jullie je zorgen gaan maken, zal ik even de situatie uitleggen. Zodat ik geen reacties krijg over dat ik meteen moet handelen, en niet vragen moest stellen op GV :-)

Ik heb momenteel een logeetje. Dit is de hond van mijn ouders. Het gaat om een golden retriever van 12 jaar oud, en meneer weegt ongeveer 30 kilo.

Hij heeft iets aan zijn mild. Maar omdat hij zo oud is wil de dierenarts liever niet preventief opereren. Omdat de hond mogelijk bezwijkt de narcose.

Maar nu kan het dus gebeuren dat hij een inwendige bloeding krijgt, en dat hij per direct naar de dierenarts moet. Al is het midden in de nacht.

Maar hoe krijg ik hem dan naar beneden (ik woon in een flat, met lift) en in de auto?
Kan ik hem gewoon optillen?
Maak ik niet meer kapot door hem op te tillen?
Het kan gebeuren, dat ik alleen thuis ben, en dan kan ik hem dus niet samen met mijn vriend optillen.
Is er ook een soort 112 voor dieren?

Ik wil gewoon graag goed voorbereid zijn. Dat mocht het gebeuren, ik ook meteen kan handelen.

Graag hoor ik jullie tips en adviezen.

11 jaar geleden
3.2K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Mijn ervaring met de dierenambulance is, dat je er soms een half uur op moet wachten. Dat kan niet de bedoeling zijn. Misschien is het dan te laat en dat wil je ook niet.
Rieneke1
11 jaar geleden
dus dan zou het alsnog een (spoed)operatie gaan worden begrijp ik?
of euthanasie?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja dan word het alsnog een spoed operatie Rieneke, ik laat hem echt niet inslapen...tenzij het ECHT ECHT niet anders kan. Maar ik wil toch dat mijn ouders zelf die beslissing maken, ook al was het mijn pup toen ik nog thuis woonde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goeie vraag!
super dat je je dit soort dingen vooraf afvraagt, just in case +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja heerv, goed dat je je voorbereidt, zal ook voor je ouders een hele geruststelling zijn !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vergeet ik het nog: plus!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Voor mij is het niet meer aan de orde. BJ is opgehaald door mijn oom die de rest van de vakantie (die mijn ouders hebben) op hem past. Ik ben weer veel aan het werk, en mijn vriend ook. Dus dit is beter voor BJ. Ik heb mijn oom al jullie antwoorden laten zien. Fijn dat ik zo veel positieve antwoorden heb gekregen. Bedankt allemaal voor het mee denken. Ik heb het gelukkig niet nodig gehad, en ik hoop dat mijn oom het ook niet nodig heeft. Nu nog een beste antwoord kiezen, moeilijk, want ik vind de meeste erg goed.

Het beste antwoord

Als je echt moet tillen, bijvoorbeeld om de hond in de auto te krijgen:

Ik zou de hond (ookal is dit erg zwaar) als deze niet de neiging heeft te bijten, optillen met een arm voor om de voorpoten, en een arm achterom de achterpoten. Dit lijkt mij in dit geval het handigst omdat je hierbij zo min mogelijk druk op de buik zet. Ook kun je de je arm tussen de voorpoten door doen.

In de link in bron staan foto's als je even naar beneden scrollt. De pagina gaat over een maagtorsie bij de hond, maar aangezien dit ook een probleem in de buik is ga ik er vanuit dat deze manier van tillen ook bij het probleem van deze hond het handigst is.

Veel succes en plezier met de hond. Ik hoop voor je dat er geen nare dingen gebeuren en dat je deze informatie niet nodig zult hebben!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dierenambulance bellen. Die kunnen helpen, ga niet aan het dier sjorren of zoiets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de hond van mijn ouders (over 30 kg) had een probleem met haar heupen. Ik heb haar toen zij op vakantie waren ook naar de dierenarts moeten brengen. Ze had veel pijn en kon moeilijk lopen het werd dus tillen: dat was in mijn eentje bijna niet te doen. Gelukkig was mijn vriendin erbij. Samen hebben we de hond toen in een deken weten te rollen en deze deken toen met hond en al in de auto weten te krijgen.

Advies: alleen lukt het je niet om een hond van 30 kilo die niet meewerkt via de lift in de auto te krijgen. Dieren 112 bestaat volgens mij niet. Wees dus goed voorbereid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
:-) Wees dus goed voorbereid. Dat probeer ik dus te doen, door hier om advies te vragen. Ik word zo ook nog gebeld door de dierenarts, die heb ik ook om advies gevraagd.
Stel dat het gebeurd en je bent alleen, dan kan je hem ook op een dekentje leggen en zo slepen. Of misschien van tevoren een buurman inlichten en vragen of die bereid is te helpen. De dierenambulance komt ook voor dit soort dingen, zij hebben een brancard. Heb je het nummer van de dierenarts, ook voor 's nachts? En tegen je ouders kan je zeggen dat ze ook een pre-anestetisch bloedonderzoek kunnen laten doen. Dan weten ze hoe zijn conditie is en of hij een narcose aankan. Ook een oude hond kan gezond genoeg zijn voor een operatie, mensen van 80 worden ook geopereerd :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben bang dat je moet terugvallen op vrijwilligers.

als ik jou was zou ik bij het lokale asiel informeren of ze daar een vrijwilliger hebben die a) al jaren goed bekend staat, b) sterk is en c) uiteraard bereid is om, zelfs 's nachts, op stel en sprong opgeroepen te worden en op te draven om jou zo nodig te helpen...
lijkt onmogelijk, is ook moeilijk, maar er zijn vrijwilligers mèt een hart die bereidwillig zijn om deze inzet te tonen!

succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laten we er eerst van uit gaan dat het NIET nodig is maar voor het geval dat.... kun je inderdaad het beste de landelijke dierenambulance bellen,deze is dag en nacht bereikbaar!
Tel.nr 0900 0245
Als je dit om welke reden dan ook niet kunt bereiken mag je ook Dier In Nood bellen.
Tel.nr 114
Lukt dat ook niet dan mag je ook het alarmnummer van de politie bellen.
Tel.nr 112
Ik weet niet waar je woont maar de meeste grote steden zoals bv A'dam en R'dam hebben ook nog eigen nummers, Je kunt op internet kijken of jouw woonplaats ook een eigen nummer heeft,voor de zekerheid!

Ik hoop dat je deze informatie niet nodig hebt maar het is sowieso handig om deze nummers bij de hand te hebben!

Sterkte voor BJ en ik hoop dat jouw ouders,jij en hijzelf nog lang plezier met elkaar zullen hebben!!

Groetjes vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
dat landelijke nr van de ambu verbindt je met een meldkamer, waar ze je doorverbinden met de dichtstbijzijnde ambu.
dat is dus meer bedoeld voor onderweg als je iets ziet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rieneke,het klopt dat ze je doorverbinden maar ze komen ook bij je thuis komen! Het werk van de dierenambulance:
De dierenambulance rijdt voor huisdieren in nood, bijvoorbeeld een hond, kat, konijn, tropische vogel e.d. Ook voor dieren in het wild zoals vogels (bijvoorbeeld duiven, reigers, zwanen, eenden), egels e.d. gaat de dierenambulance op pad. De dierenambulance rijdt niet voor wild (reeën, vossen), vee en dode wilde dieren. De dierenambulance brengt het dier zo snel mogelijk naar de juiste opvangplek. www.eemland.dierenbescherming.nl/werkwijze-
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laatste "komen" hoort er natuurlijk niet te staan,
schrijffoutje ;-(
Rieneke1
11 jaar geleden
vlindertje, het klopt wat je zegt, al rijden wij wel voor vossen, dat verschilt per ambu.
wat ik bedoel te zeggen is dat het geen zin heeft je te laten doorverbinden als je het tel nr van de ambu uit je eigen regio klaar hebt liggen.
ambu's rijden niet buiten hun regio.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké dat begreep ik niet,ja dat is idd beter vandaar dat ik dat er ook nog bij had gezet maar niet erg duidelijk omdat het onder 112 staat en ik bedoelde het nummer van een dierenambulance in eigen stad/regio.
Het leek mij gewoon handig voor HeerVoldemort om er een aantal tel.nummers bij te zetten zodat zij dat niet meer op hoeft te zoeken alleen het laatste nummer weet ik voor haar uiteraard niet. Bedankt voor je duidelijkere uitleg ;-) Groetjes vlindertje
goed dat je hier vooraf over nadenkt!

weet niet of het een rustige hond is, maar misschien is het mogelijk om hem op een deken te leggen (laten liggen) en hem op die manier met hulp van een ander in de auto op de achterbank te leggen?

op die manier hoef je niet aan het dier zelf te sjorren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja hij is heel rustig, laat altijd alles toe, en heeft een heel erg hoge pijngrens. Zelfs als je hem gruwelijk zeer doet (heeft dierenarts gedaan tijdens een behandeling lang geleden, echt zielig), laat hij niets horen, en hij zal je zeker niet bijten, zit gewoon niet in hem. Op een deken leggen zal hij denk ik gewoon toestaan. Maar je weet natuurlijk nooit hoe een hond (lees dier) reageert als hij in levensgevaar is, want dat voelen ze zelf natuurlijk prima aan, dat het niet goed is. Ik had zelf al zitten denken aan een plat karretje lenen, hond in de mand rollen, en mand op het karretje tillen ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@HeerVoldemort
Ik dacht dat het er juist om ging wat je moet doen als je alleen bent?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Vlindertje98
Ja en nee. Ook als ik alleen ben ja. Maar ook als mijn vriend gewoon thuis is. Met zijn tweeen kunnen we hem gewoon optillen. Maar ik wist dus niet zeker of dat gewoon zou kunnen als hij een inwendige bloeding heeft. Dus vandaar ook mijn vraag. Dubbel eigenlijk.
Mijn retriever was ruim dertig kilo, en toen het nodig was, tilde ik haar probleemloos op. Adrenaline helpt! Die paar dagen rugpijn gaan wel weer over.

Als je echt geen 30 kilo kan of mag tillen zit er weinig anders op dan op de D.A. te wachten, of een sterke buurman te hulp vragen.

Een arm onder de borst, de andere onder de 'billen', dan loop je weinig risico.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
:-) ik ben niet bang voor rugpijn hoor. Maar ik ben wel bang, dat ik niet sterk genoeg ben, en hem laat vallen, omdat ik te slap ben om hem op te tillen.