ervaart een kat bij een bevalling dezelfde pijn als bij een vrouw?

omdat ze er veel rustiger onder blijven vind ik persoonlijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Nee, dat is zeker.

Pijnloos is het ook niet, maar beslist minder dan bij een vrouw. En dan heb je natuurlijk individuele verschillen. Er zijn vrouwen die hun kinderen baren zonder de kleinste moeite, en je hebt ook poezen die met verschrikkelijk pijn bevallen.

De reden moet je voornamelijk zoeken in de anatomie van de heupen, en de verschillen tussen een viervoeter en een mens. Om op twee voeten te kunnen lopen, hebben wij als soort tijdens de evolutie flinke aanpassingen aan de heupen ondergaan, en de prijs die wij ervoor betaald hebben is een veel te smalle ruimte om te bevallen, en een veel minder flexibele heup.
Dit moet je ook combineren met de grootte van het hoofd van de jong. Een pasgeboren baby is één en al hoofd, in feite veel te groot voor de heupen van de moeder, maar dat kan niet anders omdat mensen zeer intelligente beestjes zijn, en dan hebben wij een grote kop nodig voor onze belachelijk grote hersens.
De pasgeboren puppy's van de kat zijn niet zo slim, en worden ook niet zo slim, dus hebben ze relatief kleine kopjes. Overigens, als ze geboren zijn, zijn ze veel minder volgroeid dan een mens, en dus in verhouding veel kleiner. Maar ze blijven toch heel lief...

Ik zou ook in details kunnen gaan over de verschillen in de vorm en flexibiliteit van de heupen van een kat en een vrouw, maar volgens mij is het principe duidelijk, anders hoor ik het nog van je!

Veel plezier met je pasgeboren jongetjes...??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Ja, ze zijn alleen minder aanstellers. Hevig spinnen en vaak ook klagelijk mauwen komt voor bij katten als pijnuiting bij een bevalling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga daar maar wel vanuit. Het is voor 'n poes net zo'n heftige ervaring als voor 'n mensenvrouw.

Wat wel meespeelt is dat 'n gedomesticeerde poes die moet bevallen vertrouwen heeft in de mensen die bij haar tijdens haar bevalling aanwezig zijn. Dat uit zich in het gedrag dat de poes tijdens de bevalling vertoont. Ze verzet zich meestal niet tegen menselijke bemoeienis en voelt zich vaak "beschermt".
Het luid spinnen en soms klaaglijk miauwen duidt erop dat ze het zwaar heeft, maar de beproeving wel doorstaat.
De hulp die ze hierbij krijgt zal ze dankbaar aanvaarden.

Poezen die eenmaal 'n bevalling hebben meegemaakt zullen over het algemeen wat makkelijker 'n volgende bevalling doorstaan. Maar dat is ook bij mensenvrouwen het geval.