Welke landschildpadden zijn legaal en zouden gelukkig zijn in mijn kleine huisje met 2 katten ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

geen enkele. zie de bron voor meer info en de redenen waarom ze hier niet geschikt voor zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hou het bij mijn 2 katten.

Andere antwoorden (2)

''Welke landschildpadden zijn legaal ? ''

De roodwangschildpad, zaagrugschildpad, en de geelwangschildpad. In veel dierenwinkels te koop.
De volgende soorten mogen gehouden worden, mits je aan een aantal voorwaarden voldoet. Dan geldt er een vrijstelling op het verbod.

De Moorse landschildpad (Testudo graeca)
De Griekse landschildpad (Testudo hermanni)
De vierteenlandschildpad (Testudo horsfieldii)
Egyptische landschildpad (Testudo kleinmanni)
De helmschildpad ook wel breedrandschildpad of klokschildpad (Testudo marginata) genoemd.

'' en zouden gelukkig zijn in mijn kleine huisje met 2 katten ? ''

Nee.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry even niet opgelet. De roodwangschildpad, zaagrugschildpad, en de geelwangschildpad zijn namelijk geen landschilpadden maar water..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn helaas een aantal soorten legaal indien aangeschaft met een zgn. citesverklaring. Gelukkig in je kleine huisje met 2 katten? Nooit !! Landschildpadden zijn geen dieren om in huis te houden! Even een rekensommetje:
Sinds de beginjaren 60 zijn vele honderdduizenden landschildpadden JAARLIJKS (!) uit o.a. de Griekse en Turkse natuur weggevangen en in Nederlandse huishoudens terecht gekomen.
Omdat ze gemiddeld minstens 70 jaar (!) oud zouden moeten zijn geworden kun je berekenen dat er in elk Nederlands huisgezin er theoretisch bijna 2 moeten rondlopen! Niets is minder waar! We lieten met z'n allen tijdens de laatste decennia meerdere miljoenen landschildpadden doodgaan in tuinen, koelkasten, kelders enz. "Wij hadden vroeger ook een landschildpad" is een vaak gehoorde kreet! Op de vraag waar hij nu is altijd het zelfde antwoord.... doodgegaan of niet meer teruggevonden in het voorjaar! Een beter (triester) bewijs van het niet (of moeilijk) kunnen verzorgen van landschildpadden bestaat er eigenlijk niet! Landschildpadden zijn derhalve ABSOLUUT ONGESCHIKT als huisdier!!! De weinige "bofferds" die het al een paar jaar uithouden in een huiskamer of tuin zijn de bekende uitzonderingen op de regel! ps Ook voor waterschildpadden gelden een fors aantal bezwaren, ga maar eens te rade bij de asiels
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb toch ook niet geschreven dat ze gelukkig worden in een huis met twee katten...
Er zijn helaas een aantal soorten legaal indien aangeschaft met een zgn. citesverklaring.

Gelukkig in je kleine huisje met 2 katten?

Nooit !!

Landschildpadden zijn geen dieren om in huis te houden!

Even een rekensommetje:
Sinds de beginjaren 60 zijn vele honderdduizenden landschildpadden JAARLIJKS (!) uit o.a. de Griekse en Turkse natuur weggevangen en in Nederlandse huishoudens terecht gekomen.
Omdat ze gemiddeld minstens 70 jaar (!) oud zouden moeten zijn geworden kun je berekenen dat er in elk Nederlands huisgezin er theoretisch bijna 2 moeten rondlopen!

Niets is minder waar! We lieten met z’n allen tijdens de laatste decennia meerdere miljoenen landschildpadden doodgaan in tuinen, koelkasten, kelders enz.

"Wij hadden vroeger ook een landschildpad" is een vaak gehoorde kreet! Op de vraag waar hij nu is altijd het zelfde antwoord…. doodgegaan of niet meer teruggevonden in het voorjaar!

Een beter (triester) bewijs van het niet (of moeilijk) kunnen verzorgen van landschildpadden bestaat er eigenlijk niet!

Landschildpadden zijn derhalve ABSOLUUT ONGESCHIKT als huisdier!!!

De weinige "bofferds" die het al een paar jaar uithouden in een huiskamer of tuin zijn de bekende uitzonderingen op de regel!

ps Ook voor waterschildpadden gelden een fors aantal bezwaren, ga maar eens te rade bij de asiels