hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn huis niet naar kattenurine ruikt als ik een kat neem?

Ik ga veel op huisbezoek bij mensen met een poes. Schattige dieren, maar vaak ruik ik bij de eerste stap al dat er een poes in huis is. Als ik er iets over zeg dan antwoorden de meeste mensen dat ze het niet meer ruiken. Maar dat vind ik dus horror : dat mijn huis zou stinken en ik het zelf niet meer ruik maar iedere bezoeker wel.
De mensen zeggen ook dat ze elke dag de poep uit de bak vissen, en vaak ook meerdere keren per week de bak schoon maken. Dat ze dus niet begrijpen dat het ruikt.
Soms zijn het ook gesloten kattenbakken, waar er zogezegd een koolstoffilter in zit, maar toch ruikt het.
Eén mevrouw zei dat haar kat sinds er een kat in de buurt rondloopt ook in huis plasjes legt. En dat die soms moeilijk te vinden zijn, of dat het soms ook op plaatsen is die minder makkelijk schoon te maken zijn (bv. tapijt, overgordijn...)
Is er een manier om mogelijke geurhinder zoveel mogelijk te beperken?

Toegevoegd na 15 uur:
verschillende antwoorden adviseren me om twee kattenbakken te nemen, is dat ook nodig met één kat dan?

11 jaar geleden
51.5K

Antwoorden (9)

wel ik denk dat dat de grootste oorzaak is! dat ze niet alle plasjes opruimt! Ik heb al bijna heel mijn leven katten, Het zijn buitenkatten die nauwelijk binnen zitten hooguit een paar uur in de winter. Ik en mijn familie ruiken het alleen als het niet opgeruimd word. Als ze het in een tapijt doet tja dan kan de geur tuurlijk blijven hangen. Verluchten, verluchten, verluchten!
Een oplossing bij jou katjes zou kunnen zijn ze buiten laten en daar hun plasje doen. Maar misschien wil jij dat niet. Misschien zon ding van febreze kopen is een soort bakje en als er een onaangename geur word verspreid, spuit dat bakje een lekker geurtje. Zet dit dan vlak bij de kattenbak!
Ik hoop dat je al een beetje verderkomt
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
uiteraard zorg je voor twee bakken, liefst zonder kap of deurtje, die op afstand van elkaar op een rustige plek staan.
gebruik het liefst fijnkorrelig ongeparfumeerd, klontvormend grit.
schep de bakken dagelijks leeg, en maak ze wekelijks schoon.
dit is de basis.
uiteraard castreer je de kat vroeg, nog voor de eerste sproei of krolsheid.
mocht je kat toch buiten de bak plassen, realiseer je dan dat de kans dat het een gedragsprobleen betreft heel klein is.
vang zsm een plas op, en lever die in bij je dierenarts.
zo kan je snel de nodige actie ondernemen.

vervelender nog dan wildplassen, is een kat die sproeit.
zowel poezen als katers kunnen sproeien.
een gecastreerde kat die sproeit, doet dat doorgaans uit stress en onzekerheid.
het is daarom goed je te verdiepen in het wezen kat voor je er een in huis haalt, zodat je z'n behoeftes begrijpt, en hij zich veilig bij je kan voelen.

het is zeker niet nodig dat je huis naar kattenurine ruikt, maar soms gaat het mis; de kat kan tijdelijk gaan sproeien.
bedenk dat je dit rustig en geduldig tegemoet moet treden, wil je het probleem kunnen verhelpen.
je krijgt er veel voor terug.

Toegevoegd na 3 minuten:
eventuele plas- of sproeiplekjes schoonmaken met een sopje biotex groen wat je een tijd laat inwerken.
dan spoelen, en nabehandelen met azijn.
zo zal zelfs de kat niet meer ruiken dat er is geplast.
je hebt ook kant en klare middeltjes zoals ecodor, urine-off, of hg-alle nare geurtjes weg.
Rieneke1
11 jaar geleden
Ik heb zelf 3 binnenkatten en je zult hier nooit de geur van kattenpis ruiken.
Ik maak de kattenbakken iedere dag schoon, ik heb er meerdere, en ik gebruik klontvormige kattenbakvulling.
Mijn katten doen het gelukkig niet naast de kattebak, mocht dit toch een keer gebeuren gebruik dan UF 2000 for pets, kattepis geurverwijderaar.

UF2000 is een krachtige geurneutralisator die effectief de strijd aanbindt met kattenpis. Daar waar urine geur ongewenst is biedt UF2000 een milieuvriendelijke en doelmatige oplossing.

UF2000 tegen geur van kattenpis maskeert de stank van urine niet door er een extra geur aan toe te voegen zodat een menggeur ontstaat, maar breekt de indringende geur af met behulp van enzymen.

UF2000 tegen geur van kattenpies kan gebruikt worden op harde ondergronden (beton, steen, muur, parket, hardhouten vloeren e.d.) maar is ook toepasbaar op vloerbedekking, kleden, matras, enz. of in de kattenbak.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.ecodor-ontgeuring.be/Consumenten-ontgeuring/Huisdieren/Kattenpis-geur-verwijderen-Urine-geur-middel-tegen-kattenpis-stank.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaan ook kattenbakkorrels die geur opnemen of geparfumeerd zijn.

Dit is een voorbeeld, er zijn vast ook andere merken die een zelfde soort kattenbakkorrels maakt:

SivoCat Blue Signal is een hygiënisch witte, klontvormende kattenbakvulling met het “Blue Signal” systeem. Dit systeem biedt een langdurige bescherming tegen geurtjes. SivoCat Blue Signal bevat gepatenteerde ”Signal“ kristallen, die blauw worden na contact met urine. De blauw gestippelde klontjes maken het uitscheppen extra gemakkelijk. U ziet de klontjes voordat u ze ruikt!

De”Signal” kristallen zijn gemaakt van gecompacteerde baksoda en een oplosbare, voedselveilige, blauwe kleurstof. De gecompacteerde baksoda zelf is een natuurlijke geurneutralisator. SivoCat Blue Signal is volledig veilig voor u en uw kat.

- SivoCat Blue Signal is ook verrijkt met AromaguardTM, een licht parfum met een werkzame stof die de bacteriegroei en geurtjes remt.
- SivoCat Blue Signal blijft tot 6 maal langer fris.
- Stuifvrij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het beste advies dat ik je kan geven:
verschoon de kattenbakken dagelijks! dat wil zeggen, drollen scheppen en urineklonters er ook uitvissen, dagelijks.

wordt vervolgd!

Toegevoegd na 21 minuten:
naast het dagelijkse schoonmaken van de bakken (minimaal 2) is wekelijks de bak soppen met schoon water naspoelen en al het grind/de kattenbaksteentjes vervangen door nieuwe, schone.

waar sommige nieuwe katteneigenaren soms de fout in gaan is dat ze in huis veel schoonmaken met chloor, en de kattenbak niet. jammer want
>>>chloor is een zeer aantrekkelijke lucht voor katten<<<
als je het dus ook gebruikt voor de bakken, is de kans op een ongelukje al minder.

de fout waar mensen in vervallen, is nìet meer iedere dag drollen vissen etc. (geen tijd, 't is niet nodig, het is nog schoon!)

het soort kattenbakken waarvan je spreekt met afsluiting bijvoorbeeld, wordt door de kat als niet prettig ervaren, de hele deksel is al verkeerd, een kat moet de "wereld" kunnen zien, ook of juist als hij op de bak zit !

voordat je een kat neemt, is het verstandig om goed na te denken of je een poes of kater wilt nemen, bovendien is het aan te bevelen om niet slechts een kat te nemen.
katers zijn gemiddeld wat liever.

of het nodig is weet ik niet, maar het is goed je in te lezen over katten, het zijn tenslotte geen honden, maar zeer eigenzinnige dieren ! :)

Toegevoegd na 28 minuten:
de kattenbakken, minimaal 2, zet je in verschillende kamers op verschillende verdiepingen.
de eet- en drinkbakjes (2) nooit ! naast de kattenbak, en 1 waterbakje in een andere kamer dan de overige.

wat sommige mensen zich niet realiseren is heel simpel: je wilt zelf ook graag van een schoon toilet gebruik kunnen maken. mocht er dus toch een plas elders gevonden worden, dan is dát vaak toch de reden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja de bleekwater truuk!!! heeft bij mij altijd goed gewerkt , gebeurt ook wel eens dat ik de bak net schoon heb maar nog niet gevuld zitten ze er al te plassen!!!
Yeh! goed spul!
Ik heb een litter robot. Dit is een electrische kattenbak. Iedere dag (mag ook om de twee dagen) alleen de vuilniszak vervangen. Kattengrit bijvullen en 1x in de week schoonmaken. Deze kattenbak is geschikt als je meerdere katten of in huis hebt.

Mocht er toch een ongeluk op een tapijt gebeuren.
Een paar keer met water en schoonmaakazijn schoonmaken en goed luchten. Azijn neutraliseert de lucht.

Toegevoegd na 18 uur:
Voor mijn beide katten had ik voor elk een aparte kattenbak. Wat wel opvallend was dat ze in de een alleen maar gingen plassen en in de andere poepen.
Nu staat er alleen nog maar de litter robot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elk huis heeft zijn specifieke lucht. Als er huisdieren zijn heeft dat invloed. Ook als de kat niet naast de bak piest, zal hij toch zijn eigen lucht verspreiden, als je dat per se niet wilt zul je je tot een pluche kat moeten beperken.
De boel goed schoonhouden helpt natuurlijk wel, vooral de kattenbak regelmatig schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
haha, LOL, een pluchen kat!
er bestaat een soort spray dat ervoor zorgt dat de kattebak geuren niet meer te ruiken zijn en je kunt voor een lekker geurtje rondsprayen om een fijne sfeer te creëren.
en ja het is eerst wel nodig om 2 kattebakken te nemen omdat je niet weet of de kat die je koopt of gekregen hebt het wel kan redden om naar de kattebak te lopen wanneer hij/zij van de andere kant van het huis moet komen. dat was wel bij 1 van onze katten gebeurd.

het ligt ook aan wat voor een achtergrond het katje heeft. het kan zijn dat de kat een traumatische ervaring heeft of dat de kat padden gegeten heeft. dit kan leiden tot nierbekkenontsteking. naja je hoeft niet voor de geurtjes de kat niet te nemen want er bestaan dus allerlei middeltjes tegen geurtjes. ik wens je veel plezier met (als je een katje neemt) je katje en veel suc6.

ps. ik zou wel een poesje of katje nemen die al zindelijk is anders helpt de spray nog niet als de kat overal in het huis plast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
idd, best eentje die zindelijk is... maar ongelukjes kan je nooit vermijden. hoezo "padden gegeten"??? doen katten dat dan? of is dat een uitdrukking die op iets anders wijst?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
katten zijn nogal eem.. hoe moet je dat zeggen... een beetje speels in het opzicht van levende dieren die kleiner zijn dan zij zelf. zoals muizen cavia's hamsters vogels reptielen vissen en insecten. opzich zou het niet uitmaken dat ze reptielen eten en vogeltjes maakt ook niet uit maar padden en kikkers geven een soort stofje af dat erg schadelijk is voor de katten hun nieren. mijn kat is aan nierkwalen overleden. dan worden ze erg dik en opgezet.(de kat) ze gaat stinken en kan dan veel pijn gaan krijgen. maar als je kat veel buiten gaat zijn en dan een een keertje een pad of kikker eet, dan maakt het niet uit maar als zij te veel gaat eten dan zou ik toch maar eens je katje goed in de gaten houden. naja nog eens veel plezier van je katje!!!
Alle antwoorden hier geven heel veel goede informatie over hoe je luchtjes voorkomt. Ik heb naast alle goede al vertelde tips nog eentje die bij mij hier in de kattenopvang veel verschil heeft gemaakt in frisse lucht :

Als je de kattebak uitsopt met bleek (beste middel tegen luchtjes) je het deksel ook helemaal afsopt, van binnen en van buiten, inclusief klepje. Veel mensen vergeten dat, maar alle poep en pies aroma's blijven ook "plakken" aan het deksel. Goed heet water gebruiken ook.