Waarom en wanneer huilen honden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
45.6K
Brand
5 jaar geleden
ik naar het werk en mijn vrouw ligt nog in bed en als ik weg ben dan gaat mijn hond joelen, dat heeft die in het begin niet gedaan

Antwoorden (5)

Echt huilen kan een hond niet zoals mensen.. Honden kennen geen emotie.. Honden janken als ze bv hoge geluiden horen maar echt huilen kunnen ze niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een antwoord op deze vraag moet je eigenlijk bij de wolven te rade gaan.
De hond stamt immers van de wolf af en wolven huilen om te verzamelen voor de jacht.
Net als bij wolven geeft het samen huilen bij honden een saamhorigheidsgevoel (en ze reageren dan ook onmiddellijk als wij flink meehuilen).
Op het platteland kun je nog vaak waakhonden van boerderijen samen horen huilen over grote afstanden.
Meestal huilen zij na zonsondergang of ook voor zonsopkomst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat hangt van de hond zelf en de situatie af.

huilen is een manier van communiceren.
dat kan een hond doen als ie alleen thuis is, en de rest van zijn roedel wil roepen, maar bv ook als een hond een geurspoor ruikt (bv een beagle) jangen ze om aan te geven dat ze wat boeiends op het spoor zijn.

zachtjes janken doen honden als ze gespannen zijn (enthousiasme, of bv nerveus) dit doen veel honden in de auto (en niet enkel zachtjes overigens)

ze kunnen ook janken uit angst,en van pijn.

er is dus niet'een bepaald 'huiltje' en bepaalde situaties waarin een hond 'huilt'.

een beetje hetzelfde als 'waarom en wanneer roepen mensen/schreeuwen mensen?'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jah, duidelijk en goed antwoord.
Mijn huilt om aandacht, of om haar ding te kunnen doen, zoals naar buiten of naar haar speelkameraadje.
Ook huilt ze als ze (denkt) alleen gelTen te worden of als ze genegeerd wordt. In de auto als ik met mn rug naar dr toe zit. En ze jammerde/huilde soms een beetje bij het wisselen van de tandjes. Stiekum wel erg lief en aandoenlijk. Goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klinkt een beetje ongedurig en nerveus als ik 't zo 'hoor' die x factor :) die van mij huilt eigenlijk niet (behalve als ze zich bezeert, maar dat is een ander huiltje) ze kan weleens piepen als ze voor het hok zit van de ratten en deze aan het donderjagen zijn. in de auto is de ze rustig, en bij het alleen zijn ook geen probleem (gaat rustig liggen pitten)
echt janken doet ze dus niet gelukkig. ze vind het allemaal wel best (maar een sul is het beslist niet) :) wat ze wel doet is 'zingen' op commando.
op school van de kinderen heeft ze dan ook een heus fanclubje waar ze altijd wat voor zingt in ruil voor een koekje die lijp. ze weet het precies: gaat ervoor zitten en wacht tot de wijvingertjes van links naar rechts gaan om 'de maat' aan te geven.
t ziet er echt niet uit met rond bekkie waar een beheerst 'oewoehhoehw' uit komt. maar ik zal dr met de volgende volle maan eens buiten zetten, wie weet dat ik dan wat gejank hoor? ;-)) thanx voor het +je :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed antwoord: plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je jodokus :)
Honden blaffen meer dan wolven, maar huilen doen ze minder. De oorzaak van het relatief veel minder huilen van honden zit hem in het verschil tussen het sociale leven van de huishond en dat van de wilde wolf.

De functie van het huilen is het synchroniseren en verzamelen van de roedel voor actie. Wolven huilen meestal vroeg in de avond voor hun vertrek op een groepsjacht en vroeg in de morgen voor ze nog eens gaan. Huishonden die van hun baas het voedsel voor hun neus gezet krijgen, leven een leven van blijvend puppyschap en de behoefte aan formeren van een jachtmeute (de officiële functie van het huilen) is geen eerste levensbehoefte. Het uiteenvallen van de roedel dat het huilen oproept, komt bij hen zelden voor. lets dergelijks kan zich in het dagelijkse leven van de hond alleen voordoen als het dier tegen zijn wil alleen wordt opgesloten. Hij kan dan het "eenzaamheidsgehuil" aanheffen dat dezelfde functie heeft als groepsgehuil.

Beide willen zeggen: "Ik (wij) ben (zijn) hier... Waar ben jij?... Kom bij mij (ons)..." In het wild is het effect van huilen dat de andere leden van de roedel als door een magneet worden aangetrokken en aangezet worden mee te gaan huilen in het "stamlied".

Mensen die nalaten met een huilende hond mee te gaan huilen schieten tekort in hun plicht als medehond. Er zijn reuen die onder normale omstandigheden nooit huilen maar die er om bekend staan dat ze dat eindeloos en op een hartverscheurende toon doen als ze van een aantrekkelijk loops teefje zijn afgesloten. Dat wil niet. zeggen dat huilen een sociaal signaal is, maar ook dit is een sociale context waarin het huilen "kom hij me" betekent.

Toegevoegd na 55 seconden:
http://www.robkalmeijer.nl/honden/kynologie/De_duitse_herdershond/2000/03/page16/index.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik had een hondje die meehuilde met de sirenes van politie, brandweer etc. Ik vond dat best grappig, totdat ze een enorme epileptische aanval kreeg en daaraan overleed. Het is nooit verder onderzocht maar sommige artsen dachten aan een hersentumor.
Achteraf denk ik zou mijn hondje pijn hebben gehad door die hoge tonen en daarom meehuilde? Het was het liefste hondje wat ik ooit had gehad en ik ben er heel lang ziek van geweest...….