kan je een valkparkiet makelijk tam maken, leren praten en truckjes leren? kost het voer duur en heeft hij speeltjes nodig?

een parkiet lijkt me een leuk gezelschapsdier. maar wat is nu eigenlijk de leukste soort? een valkparkietje lijk me wel heel mooi in huis. maar ik wil hem wel tam hebben en trucjes leren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee eigenlijk niet.

Antwoorden (3)

Een jonge valkparkiet is goed tam te maken.
Echt praten leer je hem niet zo snel, trucjes leren soms, ligt ook een beetje aan het karakter van de parkiet. Jonge grasparkietjes kun je soms wel woordjes leren zeggen.

Vanzefsprekend heeft een parkietje speeltjes nodig.
Daarnaast een grote kooi! Erg belangrijk!
Veel aandacht is ook een vereiste. Als hij de hele dag alleen in z'n kooitje moet zitten, begin er dan beter niet aan.

Wat een parkiet ook nodig heeft, is een maatje. Koop altijd een paartje, anders vereenzaamt het diertje en wordt ongelukkig.

Het voer is niet zo duur, wel is het belangrijk om je goed te laten informeren wat hij nodig heeft.
Heb je ook aan kosten voor dierenartsbezoek gedacht?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een maatje erbij wordt je parkiet neit tam en leert-ie ook niet praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, dat wist ik niet.
In ieder geval heb je dan wel een vogel die nog een enigszins redelijk gelukkig leven kan leiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vogels alleen zijn ook gelukkig geweest en de pap nu nog steeds. Zien er goed uit, eten uitstekend, doen leuk etc. Maar gelukkig is een relatief begrip hè....
En als je 2 kippies bij mekaar zet kan het enorm vechten worden!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja. Relatief begrip inderdaad, gelukkig.
Toch moet ik er niet aan denken dat ik mijn levenlang in m'n eentje in een kooi moet zitten....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neeeeeeeeej, vreselijk!!!
Als je dus 1 papegaaiachtige in een kooi houdt vind ik, dat je er uuuuren per dag mee bezig moet zijn en moet de vogel ook uuuuuren uit de kooi. Dat betekent, dat de vogel tam moet zijn.
Mijn vogel is dus tam en heel veel uit de kooi. Die verveelt zich echt niet ;-)
Makkelijk tam maken gaat niet, je zult heel veel tijd moeten investeren in de vogel. Je moet ook weten hoe je dat doet. Voer is niet duur en elke vogel alleen heeft speelgoed nodig om zich te kunnen vermaken. Bovendien is de ene vogel heel leergierig en de ander een stukkie minder. Je moet dus echt bereid zijn uren per dag met hem bezig te zijn.
Met valkparkieten heb ik geen ervaring, maar ik weet wel, dat ze behoorlijk kunnen krijsen. Het geluid van grasparkieten is veel minder hard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb zelf een valkparkiet, bibi, hij is heel lief, zit altijd los, poept netjes in zn kooi en vliegt naar ons toe voor een kroel.

praten doen ze niet echt, en alleen de mannetjes "zingen". wel maakt mijn valkje verschillende geluidjes als hij mij, of mijn vriendin roept.

als je 1 valkparkietje haalt, dan kan je hem goed tam maken, maar dan moet je wel veel aandacht aan hem geven, anders worden valkjes eenzaam.

mijn valkje kan niet echt truukjes, maar daar heb ik ook niet echt behoefte aan, als ik hem vraag "wil je een kusje" maakt ie een kusgeluidje, en dan doet ie zn kop naar beneden zodat ik hem een kusje kan geven.

het voer is best te doen, wij bestellen ecobird pallets, hij eet zo'n 50/70 euro per jaar.

als je hem trouwens iets wilt leren, valkjes zijn dol op trosgierst, en dit is stik goedkoop.. iets doen en dan belonen met wat tros gierst is altijd de beste manier om ze wat te leren. (zo heeft ie geleerd netjes in zn kooi te poepen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord.
Vooral deze alinea: 'als je 1 valkparkietje haalt, dan kan je hem goed tam maken, maar dan moet je wel veel aandacht aan hem geven, anders worden valkjes eenzaam'
Plus!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe heb je hem dit geleerd om "zindelijk" te worden als ik het vragen mag, ik wil graar binnenkort ook een valkparkiet van het nestje van een vriend van mij tam maken voor mezelf en zou deze ook zindelijk willen maken maar wet niet hoe ik hier aan moet beginnen eens hij tam is