Hoe stel je katten op hun gemak in een nieuwe omgeving.

Een vriendin van me haar buurvrouw moet een verzorgingstehuis in en ze kan haar 13 katten niet meenemen. Nu zouden ze in het asiel komen dus ik heb toch twee katten genomen. Nu hebben ze al in het huis daar vier weken zonder mensen gezeten. Alleen de dochter die langs kwam om de katten te verzorgen. Ze zijn nu een week in huis maar nog erg schuw en schichtig, terwijl een ervan echt een knuffel kat is. Hoe kan ik zorgen dat ze zo snel mogelijk op hun gemak voelen. Ik heb al speeltjes met kattenkruid gehaald. Mooie kattenkrabpaal staat er met plakjes en een huisje. Maar hoe kan ik ze echt een thuis gevoel geven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Dit heeft tijd nodig. Je kunt makkelijk rekenen op maximaal 2-3 maanden voordat je enige verbetering ziet. Eerder kan natuurlijk ook. Ook moeten ze natuurlijk weer eventjes wennen aan mensen in de buurt en aan het 'verlies' van hun vriendjes.

Geef ze aandacht als ze aandacht komen vragen, verwen ze regelmatig en probeer af en toe eventjes met ze te spelen (als ze wat losser zijn geworden).

Die knuffelkat wordt wel weer een knuffelkat, die andere zal dat denk ik niet worden. Dit bepaald de tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Daar hoef je niets voor te doen. Geef ze de gelegenheid om in alle hoeken en gaten te snuffelen en ze zijn zo gewend. Dat kun je verder niet versnellen.
14 jaar geleden
Heel erg lief van je, dat je twee katten in huis hebt genomen.
Je moet ze gewoon de tijd geven en lief en geduldig met ze zijn. Ze op hun gemak de nieuwe omgeving laten verkennen en ze hun eigen tempo laten bepalen. Dan komt het vanzelf goed. Zo te zien boffen ze met hun nieuwe bazinnetje. Een plusje alvast!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vooral door de kat met rust te laten; Als de kat door heeft dat je daar thuis hoort, en niet continue probeert te aaien ed, zal de kat rustiger worden en rustig het huis gaan verkennen. Zorg dat er eten en drinken klaar staan en dat het duidelijk is waar de kattenbak staat. En dan rust geven. Na een dag of 2 kan het goed gaan, sommige katten hebben echter langer nodig. Een week is geen uitzondering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een heel mooie vraag. Ik heb alleen geen idee hoe je dat zou kunnen doen. Wat ik denk dat kan helpen is zorgen voor een goede temperatuur, dus dat het niet heel koud of heel heet is in huis. En stilte, volgens mij houden ze niet zo van muziek en drukte, dus weinig muziek draaien, of alleen zachtjes. En, als dat nog kan, dingen mee nemen van hun vorige huis, misschien als er een kussen is ofzo waar ze graag op lagen, vragen of je die mag hebben. Dat heeft de geur van hun vertrouwde huis, misschien helpt dat.
En met de tijd zal het zowiezo wel goed komen, ze wennen vanzelf wel. Maar het is natuurlijk mooi om dat proces te versnellen voor ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef de katten de ruimte, om de boel te verkennen!
Ze moeten even wennen.
Je kan de play spray kopen, in de dierenwinkel, en dit op hun mandje spuiten, dat trekt hun aan!

Zet het mandje in de buurt van je, dan komen ze vanzelf wel tevoorschijn.
Je kan ok wat van die play spray op een speeltje doen, en op een speelse manier de katten laten wennen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat van zelf ze gaan eerst hun omgeving af ,snuffelen rond en moeten wennen aan hun nieuwe omgeving. Ik hoop dat je zelf ook rust momenten voor jezelf in last dan zal je zien dat de katjes ineens bij je komen zitten. Gun ze de tijd even tot adem te komen.Want katten vinden verhuizen niet prettig .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat lief van je dat je deze katten op hebt willen nemen.
aangezien de vorige eigenaresse een oudere dame is, zijn de katten waarschijnlijk niet veel gewend, en diep onder de indruk van de veranderingen in hun leventje.
laat ze maar wat betijen, laat het contact maar van hun afkomen.
als ze nog jonge katten zijn, kan je eens kijken of ze niet wat los willen komen met een hengeltje of laserlampje.
je zou ze verder nog kunnen ondersteunen met een feliway verdamper, dat geeft katten een veilig thuis gevoel.
zorg verder voor voldoende rustige plekjes waar ze zich voor hun gevoel veilig terug kunnen trekken.
succes ermee, gaat goedkomen, een week is erg kort nog.
Rieneke1
14 jaar geleden
Nog een toevoeging op alle adviezen: kijk de katten niet vol in de ogen, dat wordt als bedreigend ervaren. Als je blik toevallig de blik van een kat kruist, dan moet je heel sloom je ogen sluiten, weer open doen en weer sluiten. Dat is voor katten een kalmerend signaal. Daar ontspannen ze van en als het overkomt doen ze hetzelfde.
Ivana