Moet ik een egel langs het pad weghalen?

Hij ligt al een paar dagen opgerold langs een pad tegen struikjes aan. Hij ligt ook best in het zicht en er is geen sprake van een nestje. Als je hem aanraakt zet hij zijn stekeltjes op dus het beestje leeft nog wel. Nu was mijn vraag, is er een kans dat hij ziek is of is hij in winterslaap? Het vriest hier niet en ik vind het nogal gek dat hij zo in het zicht ligt. Ook lopen er geregeld honden langs. Is het beter om hem te verplaatsen, zo ja waarheen? En als hij nog niet in winterslaap hoort te zijn met deze temperatuur, wat kan ik dan het beste doen met het egeltje?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je moet egels niet met je handen aanraken. Niet door de stekels, maar omdat je meer vieze dingen kunnen meedragen dan je verwacht. Handschoenen of een handdoek dus.

Het beste antwoord

Pak het egeltje op en leg hem in een schoenendoos zonder deksel met wat oude kranten. Leg er ook wat hondenbrokjes / kattenbrokjes naast en een bakje water.
Bel vervolgens met de dicht bijzijnde egelopvang en maak een afspraak om hem langs te brengen. Let op: ze zitten vaak vol met ongedierte, maar die springen niet over op mensen.
http://www.egelopvang.nl/
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb m nu gehaald maar ik ben op vakantie en heb geen hondenbrokken bij. Kan ik hem ook een stukje geven van een zacht broodje?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
De egels kunnen in de winter bijvoorbeeld gekookt en kleingesneden vlees met een beetje rijst, noedels of havermout eten. U kunt ook honden- en kattenvoer met toegevoegde geraspte wortelen, appels of gekookte eieren. http://www.egelhuis.com/egels-in-de-winter.html
Rieneke1
8 jaar geleden
Een egel die er zo aan toe is, zal voorlopig weinig interesse in eten hebben.
Zorg maar liever dat het beestje snel in deskundige handen komt.

Andere antwoorden (1)

Deze egel is op zeker niet in orde: een egel die zo in het zicht ligt zonder iets te doen heeft meteen!! hulp nodig.
Je kan de egel oppakken met een handdoekje, en op laten halen door de dierenambulance. Hou de egel ondertussen op een droge plek in het donker.
Zet hem niet koud, maar voor de verwarming is ook niet de bedoeling.
Bedenk dat een egel in goede doen beter kan klimmen dan je zou denken.

Mocht de ambulance problemen opleveren, breng de egel dan naar een egelopvang, vogelopvang, of desnoods, na overleg, naar het plaatselijk asiel.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus +