Hoe leer ik mijn hond apporteren?

Ik heb een hondje die is nu zo'n 4 jaar oud. Dus geen pup meer. Ze heeft nooit leren apporteren, kan dat nog? Zo ja, hoe leer ik haar dat?
Op internet zie je veel tips over hoe je, je hond zijn speeltje terug kan laten brengen of dat de hond het speeltje weer los laat. Bij mijn hond is het probleem dat ze het niet vast pakt. Dus hoe leer ik haar dat in eerste instantie?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Misschien heb je hier iets aan: Zet je hond voor je neer en vraag aandacht. Neem iets in de hand wat door de hond mag worden vastgepakt. Liefst niet een heel hard iets, maar iets wat makkelijk vast te houden is. Ook niet iets wat erg pluizig is, dat vinden ze in eerste instantie niet fijn. Maak je hond een beetje nieuwsgierig door het onderwerp iets boven zijn hoofd te houden. Rijk het hem dan aan met een woord als: "Pak", of "Ja, pak maar". Als hij het in de bek heeft mag je de bek drie tellen vasthouden onder positieve uitingen als: "ja, goed zo". Daarna laat je de bek los , neemt het onderwerp aan of uit zijn bek en beloond hem met een lekkertje in ruil voor dat wat hij heeft vast gehouden. Nu stoppen. Morgen een nieuwe poging. Na enkele keren zal hij het aannemen en vasthouden, om in ruil iets van je te krijgen.
(Dat ruilen gebeurt ook na de jacht. Dan krijgen jachthonden ook een stuk van het wild als dank voor de samenwerking, Als deel van de prooi (al zal dat niet altijd van het zojuist geschoten wild zijn).
Neem voor deze training ruim de tijd. Weken kan het duren, maar is ook afhankelijk van jouw houding en beloning. Niet te gauw opgeven. Vanuit deze training kan je dan langzaam beginnen met de hond zelf iets te laten oppakken. Later kan je hem vooruitsturen en iets laten ophalen. Maar vergis je niet: het is samenwerking en geen "kunstje". Geduld.
Ivana
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Goed antwoord, goede uitleg.

Andere antwoorden (2)

Iedere hond kan leren apporteren, het kost tijd en veel geduld. Nooit boos worden en veel belonen. Succes met het 4-stappen-plan:
Zoeken
Oppakken
Terugbrengen
Loslaten
https://www.plein.nl/blog/apporteren
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat wil je nu precies? Apporteren is iets anders als een speeltje of balletje brengen. Bij de andere antwoorden wordt e.e.a. goed uitgelegd m.b.t. tot speeltje of balletje. Echt apporteren wordt in de hondensport gebruikt de hond moet een houten of ijzeren apporteerblok of jachthonden moeten wild op gaan halen. Waarom wil je dat de hond dit kan, als jou hond dit een leuk spelletje had gevonden dan had je dat allang ontdekt. Vraag je af of je je hond er een plezier mee doet om dit aan te leren? Het is geen hondsgedrag namelijk.....
jodyenboyke
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Goeie : vraag je af of je je hond er een plezier mee doet...