Wat kan je als beste gebruiken als "bodem" voor de kattebak?

Ik gebruik altijd een stuk krant of folder en daarboven op het kattengrind. Maar elke dag krabt 1 van de katten de krant wel weer kapot... waardoor ik dus elke dag de bak moet verschonen... Beetje zonde van het geld vind ik zelf.
Is er een makkelijkere oplossing hiervoor en wat gebruiken jullie zelf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.6K

Het beste antwoord

Bij ons thuis gebruiken we ook altijd kranten - hier gaat dat prima. Misschien een dikkere laag?
Of misschien kun je iets van een stuk plastic vinden dat als ondergrond kan dienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

doe er zelf nooit een krant onder.
Gebruik houtvezelvulling stinkt niet en gaat langer mee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een spray die de geurtjes maskeert.
Met deze spray heb ik goede ervaringen, het voorkomt ook dat er urine aankoekt op de bodem. http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbak_kattenverzorging/deo_geurbinders/geurbinders/19676#more

Een tijdje stevig karton (van dozen bv) kan misschien ook helpen ipv kranten.
Ook heb je matjes die je kunt vervangen of zelfs kunt uitwassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij gebruikten vroeger zand.. gewoon wat aarde uit de tuin...daar een flinke laag grind op... geen geurtjes en absorbeert ook prima....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
veel katten zullen de bodem blijven kapotkrabben, wat je ook gebruikt.
als je een dikke laag (een cm of 5) klontvormende grit gebruikt, vormen de plasjes zich tot bolletjes die je zo kan uitscheppen.
ik heb zelf een enorm grote kattenbak (1m50 bij 70cm) die ik NOOIT helemaal verschoon, ik schep uit en vul bij.
dat gaat al jaren goed zo.
de clou is dus een dikke laag, zodat de plasklont niet aan de bodem vast gaat zitten.
Rieneke1
14 jaar geleden
Onderin leg ik de tv-gids van de afgelopen week, dan een kattebakzak van Hoogvliet in de kattebak, en de houtkorrels daar dan in. Omdat mijn kat die niet kapot krabt (de dunnere zakken die ik hiervoor gebruikte wél...), til ik het hele zaakje er zó uit, bij de verschoning. De tv-gids is eigenlijk niet echt nodig, maar het lijkt me lekkerder aan haar voetjes dan dat koude plastic....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Rieneke. Een hele doos klontvormende kattengrit in de kattenbak doen. (Albert Heyn, gaat zes maal langer mee, staat op de doos, is waar) Iedere dag even de bak heen en weer kantelen, dan komen de klonten aan de oppervlakte en de grijsgeworden en reukloze drolletjes zijn zo te herkennen. Leegscheppen met een fijnmazig schepje en het stinkt nooit in je huis.
Voor de kattenbak ligt een droogloopmatje van 2 euro waar het uitgekrabde kattengrit op terecht komt. Even in de bak schudden en ook de vloer blijft schoon.
De kat heeft van de plastic binnenkant van de bak geen weet, zo diep krabt hij bij mij niet. Omdat de bak nooit stinkt is hij tevreden en zindelijk.
Als de kat van mijn dochter hier logeert, krijgen ze samen twee bakken.Zou eigenlijk drie moeten zijn, maar ze zijn geen rivalen en het wordt altijd in der minne geschikt. Dan wordt er op de ene bak gepoept en in de andere geplast.
Je maakt het jezelf alleen maar moeilijk met het leggen van een "tv-gids-of-kranten-vloertje".
Ivana
14 jaar geleden
Dit is gewoon een kwestie van uitproberen en in je portemonnee kijken hoe ver je wilt experimenteren.

Als je de tijd hebt om elke dag de kattenbak te verschonen, wat eigenlijk hoort, dan is de goedkoopste oplossing alleen maar oude kranten snippers gebruiken. Dit is eenvoudig schoon te maken, goedkoop en eenvoudig te tillen.

Als je korrels gaat gebruiken dan is het experimenteren welke korrels je kat het prettigst vindt. Blijf deze dan ook gebruiken. Nadeel is wel dat ze duur kunnen zijn en/of zeer zwaar.

Gebruik geen mix van korrels en kranten snippers. Je gravers zullen dit alleen maar leuk vinden omdat het dan een spelletje wordt.

Een overdekte kattenbak kan ook wel eens helpen.