Is het mogelijk om drie vrij jonge konijntjes met deze vrieskou buiten te laten in hun hok?

Men zegt altijd dat konijnen goed tegen de kou kunnen, maar het is nu wel erg koud. Bovendien zijn het nog jonge konijntjes en ze zitten heel erg stilletjes tegen elkaar aan in hun hok. We hebben ze nu binnen gezet voor de nacht.
Maar wennen ze dan niet (teveel) aan de warmte binnen, waardoor ze helemaal niet meer naar buiten kunnen straks? Of is het verstandig wat we nu gedaan hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Doe heel veel stro in het hok, zodat ze zich in kunnen graven. Dek de voorkant van het hok af met een deken of jute zak. Zorg dat het hok niet op de wind staat, maar in een hoek waar het beschut is. Als ze met meerdere konijntjes zijn kruipen ze dicht tegen elkaar in het stro en kunnen er goed tegen. Niets isoleert zo goed als stro (in dierenverblijven).

Als je ze iedere keer naar binnen haalt verlaag je hun natuurlijke afweermogelijkheden. Ze krijgen een minder dikke vacht.

Zorg wel dat ze water hebben dat niet bevroren is en goed en veel voer.Geef wat minder sla en andijvie, maar in plaats daarvan worteltjes en kool.
Hou het hok goed schoon, zodat er geen natte urineplekken liggen. Je kunt op de bodem extra veel zaagsel leggen in de hoek waar ze altijd plassen.
Ivana
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontzettend goed antwoord! Zo deden wij het vroeger ook met zo'n winterse kou. De konijntjes kunnen er wel tegen mits ze droog en uit de wind staan. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed antwoord, afgeien van het feit dat je zegt minder sla en andijvie te geven. Deze vochtrijke groenten zijn juist goed voor het geval de waterfles bevriest en ze dus door op deze groenten te knagen (want ook al is het bevroren, ze komen er met hun tandjes prima doorheen) genoeg vocht binnen krijgen.
Ivana
14 jaar geleden
Ik heb een paar keer gehad dat heel jonge konijntjes diaree kregen van koude sla en andijvie. En met die kou zijn worteltjes dan een goede vervanging. Volwassen konijnen hebben daar geen last meer van. Vandaar mijn advies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, van andijvie en sla kunnen konijnen en cavia's diaree krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. prima antwoord

Andere antwoorden (10)

Het kan allebei, ze vriezen niet dood... en als je ze binnen neemt, dan is dat makkelijker voor ze... maar ze overleven echt wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de konijntjes volgroeid zijn, zal de vacht ook volgroeid zijn, en is het niet nodig om ze binnen te zetten. Ik zou ze wel beschut neer zetten, dus niet in de wind, en zorg dat de kou niet van onder op kan trekken. In de natuur zitten ze ook in een beschutte plaats, meestal onder een struik o.i.d.
14 jaar geleden
Zulke jonge konijntjes hebben misschien nog niet te tijd gehad hun wintervacht in orde te maken, dus extra stro of hooi geven, zodat ze zich kunnen ingraven..
Met deze temperatuur naar binnen is goed maar dan in een niet verwarmde ruimte. Als ze weer buiten staan kun je ook een flap maken zodat de tralies bij vrieskou afgeschermd kan worden.
Uiteindelijk woont een konijn ook beschermd in een hol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Konijnen kunnen zowel binnen als buiten gehuisvest worden. Wanneer een jong konijn bij een dierenspeciaalzaak aangeschaft wordt kan het dier het beste pas in de zomer naar buiten geplaatst worden omdat het temperatuursverschil anders te groot is. Als het jonge konijn altijd al buiten gehouden is dan maakt het niet uit in welk jaargetijde hij gekocht wordt aangezien hij toch al buiten gehouden werd. Zowel bij de binnen als de buitenhuisvesting zijn een aantal punten waar rekening mee gehouden moet worden. De dieren kunnen namelijk heel slecht tegen tocht, nattigheid, volle zon, extreme hitte en vrieskou. De dieren moeten door de verzorger tegen deze ongemakken beschermd worden. Zo kan een buitenhok tochtvrij gemaakt worden en op een schaduwrijke plek geplaatst worden. Door de aanwezigheid van een nachthok kan het dier zich in de winter beschermen tegen de extreme kou. Een binnenverblijf mag dus niet op de tocht geplaatst worden, maar ook niet bij een verwarming of openhaard. De grote van de huisvesting is afhankelijk van de grootte van het konijn. De dieren moeten in alle richtingen uitgestrekt kunnen liggen en de hoogte moet zo hoog zijn dat de konijnen rechtop op hun achterpoten kunnen staan. Let wel op dat bij aanschaf het konijn nog groeit, anders kan de aanschaf van een nieuw verblijf na een aantal weken of maanden niet vermeden worden. Wanneer er meerdere dieren bij elkaar gehuisvest worden, moeten bovenstaande regels ook gehanteerd worden, alleen kies dan altijd de huisvesting die een slag groter is. Als bodembedekking kunnen alle verschillende materialen gebruikt worden die in de dierenspeciaalzaken daarvoor aangeboden worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bron vergeten? http://www.rebas.nl/dieren/konijnen/index.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb jij toch een dagtaak met deze reactie's!!
In de natuur graven konijnen een hol onder de grond, Onder de grond vriest het niet. In ieder geval niet op de diepte waar konijnen zitten, Dus ik neem aan dat het voor een konijn, en zeker voor jonge konijnen (die in de natuur niet geboren worden in de winter en daar zal ook wel een reden voor zijn) van belang is dat het niet vriest in het hok. Dus ik denk dat je het hok wel heel goed moet afschermen, Je kan ook je konijnen binnen laten en ze pas naar buiten doen als het weer iets beter is, Dan kun je ze alsnog aan het buitenleven laten wennen. Maar dan hebben ze in ieder geval de kans een volwaardige vacht te laten groeien e.d.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Konijnen kunt u prima buiten houden. Als u konijnen buiten wilt laten leven, zet ze dan voor het eerst buiten in de zomer. Als ze buiten gewend zijn, ontwikkelen ze een wintervacht waarmee ze stevige vrieskou kunnen weerstaan. Zorg er wel voor dat de konijnen zich warm kunnen ingraven in bijvoorbeeld een dikke laag stro en dat het binnenhok water- en winddicht is. Plaats het hok zo dat er geen ijskoude noordenwind in kan blazen, en zo dat de konijnen 's zomers de schaduw op kunnen zoeken. Konijnen kunnen slecht tegen temperatuurschommelingen. Het is daarom niet verstandig om een buitenkonijn 's winters steeds naar binnen te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord van Ivana zou ik opvolgen: veel stro en hooi zodat ze zich warm in kunnen graven.
Heb je ze al binnen gezet, dan niet meer steeds naar buiten. Van dat steeds wisselen van temperatuur ('snachts de verwarming aan en overdag in de vrieskou) worden ze snel verkouden.

een onverwarmde ruimte zoals in de schuur is ook goed. Maar wel goed inpakken dus met hooi, niet alleen een dun laagje kranten op de bodem. En let op het water

op youtube kan je mijn konijnen zien in de sneeuw. ze vonden het heerlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het hok goed geïsoleerd en droog is dan hoeft dat geen problemen te geven.

Als de konijnen echter gewend zijn om in een binnen hok te verblijven dan zou ik dit niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mits ze uit de tocht staan .Ik dek nu 's nachts de hokken af met plastiek zakken omdat jute met de sneeuw te vlug doorweekt is.Zorg wel dat ze regelmatig water hebben want ze hebben veel dorst nu en het water in de flessen bevriest voortdurend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas op dat je ze nu, met hun wintervacht, niet in een TE warme ruimte zet. Konijnen kunnen heel goed tegen kou, maar heel slecht tegen warmte. Bij 22 graden buiten kunnen ze al dood gaan. Met hun wintervacht in de huiskamer zetten is dus niet verstandig...
Ik neem echter aan dat je ze in de garage of zo hebt gezet. Onze konijnen zitten ook buiten (ze zijn wel allen ouder dan een jaar) en maken het prima. We verwisselen het waterflesje regelmatig voor een verse (niet bevroren) en geven ze extra hooi en stro zodat ze veel te eten hebben en ook iets om zich tussen warm te houden. 's Ochtends vinden ze het erg leuk om weer door de sneeuw te mogen lopen.
Meeste tijd zitten ze inderdaad stil tegen elkaar aan, maar soms rennen ze en spelen ze. Blijkbaar gaat het goed. Ook voor ons het eerste jaar trouwens.