Hoe kies ik een gezonde, niet doorgefokte golden retriever pup?

De prijzen op Marktplaats varieren tussen 300 en 800 euro! Deze laatste heeft een ouder met een stamboom en is op hondenshows geweest. Ik wil natuurlijk een lieve, gezonde pup. Waar moet ik allemaal op letten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (7)

Informeer je goed in welke fokker het beste voor heeft met de honden want helaas is niet elke fokker goed die bij de rasvereniging is aangesloten.[eigen ervaring]

Het beste kun je jezelf eens aanmelden op een golden retriever forum en daar eens rondkijken en eventueel vragen stellen wie een goede fokker is omdat op zo'n forum natuurlijk de golden retriever baasjes aanwezig zijn en dit de enige zijn die je hierin goed kunnen informeren.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.goldenretrieverforum.nl/index.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus! goed advies - forum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je jodokus.
een stamboom zegt enkel wat over de afstammeling (van een van de ouders) en verder heb je er geen hol aan (al klinkt het natuurlijk interessant)
iedereen kan met zijn hond deelnemen aan een show, dus op zich heb je hier ook al niets aan.
al zou er een mooi raport bij zitten van een keurmeerster, zegt het iets over de moederhond, en niet over de pups en vader.

met goed ouderdier kan men doorfokken (elk jaar een nest) en het zegt niets over de testuitslagen of het kunnen uitsluiten van elleboog- en heupdysplasie .
ook weet je niet of er lijnen in zitten welke niet vrij zijn van PRA (oogaandoening) of cataract (staar)
deze 3 aandoeningen komen vaak voor bij de golden, en zijn erfelijk.
de golden is ook niet onbekend met atopische dermatitis (allergie waar het dier niet meer vanaf komt)

ouderdieren kunnen getest worden op erfelijke aandoeningen, maar niet alle testen zijn verplicht. bovendien is de uitslag van een test een momentopname, en komen gebreken vaak pas na een aantal jaar aan het licht.

let dus ook op de leeftijd van de teef, en kies voor een fokker die bekend is bij de raad van beheer/goed te boek staat, vraag naar het aantal nesten, testuitslagen bloedlijnen, informatie van/aan mensen die eerder een pup hebben aangeschaft bij de fokker etc.

een goede fokker stelt zelf ook vragen, en geeft niet zonder slag of stoot een pup mee.
zal altijd bereid zijn vragen te beantwoorden, en uitleg te geven (ook na de aanschaf)

let op het aantal honden, pups/nesten.
mensen die meerde nesten en rassen aanbieden kunnen zich over het algemeen niet zo goed specialiseren in 1 ras, en nooit meerdere nesten tegelijk op een normale manier in huiselijke omgeving op laten groeien en de basis leggen voor een opvoeding/socialiseren.
in elke pup gaat heel veel tijd zitten, dus de fokker moet hier over beschikken.

vraag naar de gegevens van de dierenarts, en controleer deze. ga enkel akkoord met een nederlands paspoort, en trap niet in praatjes als: moeder/vader is naar keuring/show, trimsallon, wandelen etc.

hoe minder een fokker te verbergen heeft, hoe minder anoniem deze zal zijn, dus hoe meer te controleren achtergrond informatie deze wil geven zonder zich hieraan te storen.

kortom, een stamboom zegt niet alles, ouderdieren zeggen niet alles, en een fokker ook niet.
het is de combinatie 'van'.

Toegevoegd na 22 minuten:
(zie voor aanvullende info de reactie hieronder)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pas op met fokkers uit belgie zoals hoeve hoogland, fokker flodder (je verzint het niet) en de hezehof. met hoogland ben ik momenteel bezig en er zijn zaken die echt niet kloppen) de wetgeving is daar ook anders (bij meer dan 2 nesten per jaar worden ze 'erkent' maar dit wil verder niets zeggen (voldoen aan minimale eisen)
verkoopgarantie is dan verplicht, maar stelt ook geen hol voor. het valt onder dezelfde wet dan de garantie van producten zoals een tv, koelkast etc. en de eisen die je hieraan mag stellen (binnen 6 weken na aanschaf gebreken koop ongedaan maken, 2 jaar na productie/geboorte pup vervalt de garantie maar dat is juist voor de periode waarin erfelijke aandoeningen aan het licht kunnen komen) mocht je hier een pup willen aanschaffen kan ik je achtergrond info geven om je van dit idee te weerhouden (wel via PB en enkel als je hier discreet mee om gaat)
kan je bv aantonen dat nesten uit de voormalige oostbloklanden komen (puppy mills), en je laten zien welke onzin op sites niets meer is dan verschaffen van onjuiste en valse info door hier bewijzen naast te leggen. volgens de wet zit het met huisvesting en garantie okay, maar hier is dan ook alle mee gezegd. overigens een bedrag van 800 voor een hond zonder stamboom wel triest hoog.
Ivana
11 jaar geleden
Euca,plus dus.
Smartypants, als je de kans hebt neem dan een hondenkenner mee om te gaan kijken. Lukt dat niet, schrijf dan alles op wat je wilt weten en werk dit briefje bij de fokker af, want voor je het weet vergeet je de wereld om je heen en heb je alleen oog voor de pups. Dan sta je later buiten en weet je nog steeds niks over alles wat je had willen vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede tip Ivana.
in bepaalde situaties springen hersenen in de 'áágossie!!! modus' en is relativeren simpelweg onmogelijk :)
thanx voor het +je :) @SmartyP. ook bij aanschaf van een pup (hoe moeilijk ook!) niet over 1 nacht ijs gaan.
een fokker die zijn dier promoot, en niet open is over de nadelen (knauwen op meubels, dingen die wel meetellen maar men bewust niet vermeld/met algemene begrippen tussen neus en lippen door beantwoord, zelf haast heeft met verkopen) moet je op je hoede zijn. een fokker of iemand die pups verkoopt en werkelijk met de dieren begaan is wijst mensen op de voordelen én op de nadelen om ervoor te zorgen dat men een juiste pup uitkiest vanuit een weloverwogen keuze.
(puur om teleurstelling bij de koper te besparen, maar zeker ook voor de pup die helaas maar al te vaak herplaatst moet worden omdat het niet meer in een leven past/probleem gedrag vertoont/spontane allergie na jaren op komt zetten of welk andere reden dan ook) vraag ook naar een koopcontract. mensen die verkopen met een contract (dier niet gebruiken voor de fok, bij herplaatsing de fokker/eigenaar eerst benaderen bv) krijgen van mij enkel waardering en respect. deze mensen bieden uit zichzelf zekerheid dat het belang niet enkel ligt bij het fokken en verkopen. mocht je via PB een link willen doen van een ad/pup/fokker wil ik met alle plezier even kijken.
de manier waarop een ad gemaakt is (info, foto, omgeving) zegt al heel erg veel.
a.d.h. daarvan kan ik met je brainstormen over de vragen/achtergrond info die van belang kan zijn. (hoeft niet, maar de optie is er) ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus ! goede informatie: dit is duidelijk een onderwerp dat je
na aan het hart ligt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:)) dat ligt het zeker Jodokus.... thanx :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en terecht euca, en terecht ! :))
Wij hebben ooit een golden retriever pup gekocht. Deze pup koste toen in 2000, 3000 gulden!

Er was toen ook een wachtlijst. Want wij hebben de hond gekocht bij een fokker die aangesloten was bij de golden retriever kynologen club.

Als je bij zo'n fokker een pup aanschaft, heb je de minste kans op doorgefokte nesten, en problemen. Al was dit wat betreft problemen, bij (onze hond) BJ niet het geval. Hij had een zeldzame afwijking in zijn botten, die er voor zorgde dat hij mank ging lopen, en pijn had.

Maakt verder niet uit hoor, want met de juiste medicatie en voer gaat het allemaal goed met hem. Dit hebben we genmeld bij de fokker, en deze heeft ook niet verder gefokt met de moeder en vader hond. Ook al hadden zijn broertje en zusje nergens last van. BJ is inmiddels 12 jaar, en een ouwe zak geworden. Maar nog steeds speels als een pup wanneer ik weer eens thuis langs kom.

De kynologenclub heeft ook bepaalde regels voor fokkers, voordat zij zich bij deze club kunnen aansluiten.

Dus bij zo'n fokker heb je de beste kans op een goede pup. Maar zowel bij mensen als bij honden geld natuurlijk, niets is zeker. En het kan altijd gebeuren dat er iets onvoorziens gebeurd.

Toegevoegd na 6 uur:
Dat vergat ik nog, de meeste goede fokkers hebben maar 1 of hooguit 2 nestjes puppy's. Vaak zijn dat niet zo heel veel hondjes.

Als er een hele berg puppy's rond rent (hoe schattig ook) klopt er toch iets niet.
11 jaar geleden
Sowieso stoppen met zoeken op marktplaats. Een goede fokker weet gewoon dat goede baasjes, dus geen koopjes jagers, hun wel vinden doordat ze naar de juiste gegevens zoeken.

Let op ervaring, hoe lang wordt er al gefokt, let op de resultaten van eerdere nesten en kijk naar de mensen zelf, een fokker met passie voor het ras herken je meteen!

En natuurlijk of alle regels nageleefd worden qua wettelijke vereisten.

Veel plezier alvast gewenst met de pup!

Toegevoegd na 7 minuten:
Oja, nog een hele belangrijke tip, mocht je toch op marktplaats gaan zoeken, er zal vast ook wel een 1 goede fokker tussen zitten die wel gekozen heeft voor deze manier, maar er is ook een broodfokker actief. Ik mag geen naam noemen hier op gv, dat wordt verwijdert, maar het gaat om een adverteerder, die een topadvertenties heeft met prachtige foto's van puppy's op meestal een tafel met bloemen erbij/omheen en meestal ook filmpjes via YouTube van de puppy's......wees gewaarschuwd!

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik was nog vergeten te zeggen dat die adverteerder heel veel verschillende rassen aanbied, dat is altijd verdacht!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Daar trapt de halve wereld in: pup uit stinkhok halen, naar buiten in de tuin brengen en fotograferen (kijk eens hoe lief en gezond) en als de foto's gemaakt zijn terug in het stinkhok.
Uiteraard worden de foto's van het stinkhok er niet bijgeleverd.
Ivana
11 jaar geleden
Wicca, plusje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!
Problemen die veel voorkomen bij de Golden Retriever zijn heup/ellenboog dysplasie en oogproblemen. Fokkers die aangesloten zijn bij Raad van Beheer zijn verplicht hun ouderdieren hierop te laten testen, dit maakt de kans op een pup met deze aandoening een stuk kleiner. Helemaal uitsluiten kan je het niet. Ook moeten zij aan een aantal andere voorwaarden voldoen, bv dat ze een teefje niet te snel achter elkaar een nest mogen laten krijgen en er is ook een maximum aantal nesten aan verbonden. Lijkt me dus een goede zaak om in elk geval een fokker te zoeken die aangesloten is bij Raad van Beheer, deze staan vermeld op hun website. Hobby fokkers hoeven niet aan deze voorwaarden te voldoen. Sommige doen de testen evengoed, vraag in elk geval naar de verslagen van de testen. Broodfokkers testen nergens op, zij fokken hun honden helemaal op, zolang de pups er maar leuk uitzien. Goed kijken naar de tips die hierboven vermeld staan in een ander antwoord om deze fokkers te kunnen herkennen. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek een fokker via de golden retriever vereniging:
http://www.goldenretrieverclub.net/cms/
Fokkers die zich hierbij aansluiten moeten zich aan regels houden zoals rondom gezondheidsuitslagen.
koop nooit via marktplaats hoe lief en schattig het er uitziet.
Ook via een erkende fokker kan je gezondheidsproblemen hebben, het blijven levende beesten en geen robotten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kiezen van een gezonde, niet-doorgefokte Golden Retriever pup is een belangrijke beslissing die zorgvuldig overwogen moet worden. Hier zijn enkele punten waar je op kunt letten:

1. Raadpleeg erkende instanties
Zoek naar fokkers die zijn aangesloten bij erkende organisaties zoals de Golden Retriever Club of de Raad van Beheer. Deze fokkers moeten zich aan strikte regels houden, waaronder gezondheidstesten voor de ouderdieren.

2. Doe onderzoek naar de fokker
Hoe lang is de fokker al actief?
Heeft de fokker goede referenties?
Is de fokker bereid om je vragen te beantwoorden en je rond te leiden?

3. Gezondheidstesten
Vraag naar de gezondheidstesten die zijn uitgevoerd op de ouderdieren, zoals tests voor heup- en elleboogdysplasie, oogproblemen en andere erfelijke aandoeningen.
4. Bezoek de locatie
Zorg ervoor dat je de fokker persoonlijk bezoekt om de omstandigheden te beoordelen waarin de pups worden grootgebracht.

5. Stel vragen aan de fokker
Hoeveel nesten hebben ze momenteel?
Hoe worden de pups gesocialiseerd?
Zijn de pups ingeënt en ontwormd?

6. Prijs
Een lagere prijs kan een rode vlag zijn. Het fokken van gezonde pups kost geld, vooral als de fokker investeert in gezondheidstesten en goede verzorging.

7. Stamboom en Shows
Een stamboom kan nuttige informatie geven maar garandeert niet per se een gezonde pup. Hetzelfde geldt voor het deelnemen aan hondenshows.

8. Contract en garanties
Een serieuze fokker zal je een contract aanbieden en mogelijk een gezondheidsgarantie.

9. Volg je intuïtie
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat meestal ook zo. Wees voorzichtig met aanbiedingen op Marktplaats en dergelijke platforms.

10. Nazorg
Een goede fokker blijft beschikbaar voor vragen en advies, ook nadat je de pup hebt meegenomen.
Door grondig onderzoek te doen en de juiste vragen te stellen, vergroot je de kans op een gezonde, gelukkige pup aanzienlijk. Veel succes en plezier met je toekomstige viervoetige vriend!
6 maanden geleden