Ik heb vandaag een halsbandparkiet aangeschaft,m maar tot nu toe heeft ie geen woord gezegd, geen geluid niks, is dat normaal?

Hij kijkt je alleen aan met een nieuwschierige blik maar zegt helemaal niks, en dan bedoel ik niet praten want dat kost natuurlijk tijd, maar echt helemaal niks geen gekwetter geen geschreeuw of gepiep, helemaal geen geluid.

en in de winkel heeft de eigenaar de vogel erg hardhandig uit de kooi gehaald, vroeg of ik hem gekortwiekt wou hebben, ik zei ja.
thuis bloedde het arme vogeltje heel erg aan zijn rechtervleugel want blijkbaar heeft meneer de super proffessionele dierenwinkeleigenaar te ver ingeknipt, komt het misschien daardoor dat het vogeltje niks zegt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waarom zou een gevangen genomen en mishandelde vogel geluid moeten maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je dat een parkiet alleen kan vereenzamen?
Wij hebben ook parkietjes gehad(mijn ouders dan)en altijd 2 bijelkaar.
Dan gaan ze echt tegen elkaar aan zitten kroelen en kwetteren.
Een ruime kooi met belletjes,spiegeltje en vogelbadje hoort er ook bij.
En die van ons mochten soms ook de kooi uit.
Ik vindt het zelf eigenlijk best zielig een vogel in gevangenschap.

Het beste antwoord

Kortwieken veroorzaakt nooit bloed, omdat je alleen de slagpennen iets inkort. Bij leewieken, wat overigens verboden is, mismaak je de vogel door ook het skelet te verkorten, zodat er geen veren meer kunnen groeien. Wat heeft deze "handelaar" in hemelsnaam gedaan?
Bij het kortwieken groeien de slagpennen bij de eerste rui weer aan, dus dat is geen mishandeling en voorkomt dat een vogel in de huiskamer zich verwondt door overal heel hard tegenaan te vliegen.
Een vogel die net binnen is zal de eerste week weinig te vertellen hebben. Pas als hij aan de omgeving gewend is, zal hij zijn stemgeluid laten horen, dat is normaal.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik maakte me heel wat zorgen.

Andere antwoorden (2)

De halsbandparkiet komt voor in loofbossen en lichte secundaire jungle, maar ook in tuinen, boomgaarden en gecultiveerde gebieden in de buurt van dorpen en steden.

De parkieten worden normaal in kleine groepen van een 10 à 15 vogels waargenomen, maar bij de gemeenschappelijke slaapplaatsen buiten het broedseizoen of op plaatsen met een grote hoeveelheid voedsel kunnen ze groepen vormen van honderden of zelfs duizenden vogels.

Nu heb jij een zo'n vogeltje gevangen (gekocht).
Alleen, zonder gezelschap.
En ook nog mishandeld.

In zijn eigen omgeving heeft ie een heel opvallende, luide lokroep.
Maar waarom zou hij geluid maken, nu hij gewond en helemaal alleen en ziek gevangen zit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou.. hij is niet ziek en het bloeden is al gestopt, en tegenover ons huis staan een stuk of 20 bomen waar die parkieten regelmatig langskomen met de bijbehorende herrie, en ik geef 'm al de hele dag aandacht dus hij is naar mijn mening niet eenzaam, alhoewel je een soortgenoot niet volledig kan vervangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een + voor Momo. Deze vogels moeten echt met zijn tweetjes gehouden worden of in een hele groep,maar hij heeft echt een maatje nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@1215(en nog wat) oh? dus hij heeft geen bloed verloren en/of het dier heeft hier verder geen last van (ook als ie zich dit niet realiseert)? vanuit zijn kooi kan ie lekker naar de bomen kijken, en andere vogels horen (zijn nog steeds geen soortgenoten)? wat fladderen lukt wel met een gekortwiekte vleugel dus hij zou zich in feite enorm op zijn gemak moeten voelen en geen last hebben stress? dat ie eerst op een ander plekje zat en nu ineens hier is voor de vogel niets meer dan pure logica? vanuit dat opzicht is het idd bijzonder vreemd dat het dier geen geluid maakt en maar wat rond zich heen zit te kijken ja. mocht ie wel geluid gaan maken zoekt ie contact. het zal toch wat moeten als ie er niet bij kan komen toch?
het is en blijft een groepsdier, hoe dan ook. jammer dat velen het hebben van een vogel belangrijker vinden dan het welzijn (zoveel mogelijk afgestemd op het natuurlijke gedrag) van het vogeltje zelf...... @ momo
juustem! de spijker op zijn kop!
dikke +
Ivana
11 jaar geleden
De Halsbandparkiet hoort thuis in Tropisch Afrika en Zuid Azië. Hij hoort zeker niet thuis in dorpen en steden en loofbossen in Nederland.
Deze vogel is door mensen die er niet meer voor wilden zorgen in Nederland losgelaten, of is in grote getale ontvlucht uit volières.
Dat ze zich hier konden handhaven is meer geluk dan wijsheid en is alleen te danken aan hun aanpassingsvermogen, maar een strenge winter of nat en koud voorjaar is voor deze vogel geen pretje.
dat dier is totaal van slag, (wie weet in shock) dus zal eerst moeten wennen.

zelf ben ik fel tegen kortwieken. (als iemand bang je voor je is en wil weglopen hak je er ook geen poot af)
tam maken kan dus op een andere manier.

een vogeltje van dit formaat heeft niet veel bloed, dus als ie flink aan het bloeden is hoop ik dat ie niet teveel bloed heeft verlopen.

normaal is het dus niet:
dieren pak je normaal uit hun hok
je kortwiekt niet
als dieren zwaar bloeden/zwaar bloedverlies hebben geleden kan je naar de DA.

is het gedrag van de halband normaal?
JA, volkomen normaal in deze situatie.

zou m pelletvoeding geven zodat ie alles binnenkrijgt wat ie nodig heeft, fruit/granen en mogelijk vit. om aan te laten sterken.

wat m mogelijk ook levendiger maakt: een maatje.
deze dieren leven niet solitair!