Weet iemand hoe groot je vijver moet zijn voor 3 koi's van ongeveer 1 kilo?

antwoord liefst in lxbxh

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

zo simpel is het niet vuurkabouter.

Koi hebben een bepaalde ruimte nodig in de vijver om zich goed te kunnen ontwikkelen. Het is te vergelijken met ons zelf. Wij hebben ook een bepaalde leefruimte nodig om ons lekker te voelen. Voor koi komt deze privacy uit op ongeveer 70 cm vis op 1000 liter (1 kuub) vijverwater. Bij een koi vijver van 10 kuub is het maximale aantal koi dat er gezond en met een optimale ontwikkeling in kan rondzwemmen 7 meter. Het is even wennen om niet in aantal koi te spreken maar in meters.

Het is niet raadzaam om gelijk het maximale aantal koi in de vijver te huisvesten. Ik geef u daar een paar redenen voor. Het biologische filter heeft zeker een jaar nodig voordat deze optimaal functioneert. Het uitzetten van koi moet dan ook gelijke tred houden met de capaciteit van het filter. Een andere reden is dat koi stevige groeiers zijn. Een koi die bij aanschaf een lengte van 15 cm heeft, kan onder goede omstandigheden na twee jaar al een respectabele lengte bereiken van 40 cm. Het uitzetten van 20 koi die een gemiddelde lengte hebben van 20 cm bij aanschaf, kunnen na een jaar of twee al leiden tot een bezetting van 90 cm koi op een kuub water als we blijven uitgaan van een koi vijver van 10 kuub.

Toegevoegd na 11 minuten:
(meer factoren die van belang zijn kan je dus ook vinden via de onderstaande link)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In een vijver van twee bij twee meter en een meter diep kunnen makkelijk wel drie koi's, maar niet de vijverinhoud, maar het filtersysteem is het allerbelangrijkste.
Kies voor een goed systeem of maak er zelf een, maar koop niet zo'n flutfiltertje met een u.v. lamp, die veel te klein is voor koi's !
Verpomp door de filter, twee maal de inhoud van de vijver per uur!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vind 't een beetje krapjes voor een vis die 70 cm kan worden, laat staan dat ze er met zijn 3tjes inzitten. maar idd: het kán wel. ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrouwtje kan 1 m worden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ging ff uit van gemiddelde maten. opgerold, een uitje en augurkje op de buik en 2 stokjes in de rug is het verbazend hoeveel vis je in een kleine ruimte kan proppen. ;-) voor een vis van een meter (met nog 2 vissen klein of groot) lijkt een ruimte van 2x2x1m ook met kwalitatief perfect water me het voor de vis zelf geen pretje hoor Ed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee dat kan ook niet, maar de vraagsteller is een beginneling en heeft nu drie vissen van 1 kg.( redelijk klein)
Koi karpers zijn uitermate intelligente vissen, die je gaan herkennen en ook echt in je ogen kijken.
In onze verkoopbakken in ons vijvercentrum, zitten al jaren grote koikarpers, nadat ze weten hoe groot hun ruimte is ( na enkele dagen) passen ze zich helemaal aan aan de situatie.
Zoiets al jij in je flatje woont en je er tuis voelt en zeker niet opgesloten. maar je weet wel dat vlakbij een park is, waar je wel de ruimte hebt.
Zo leven ongeveer ook deze koikarpers, alleen zijn ze het park vergeten, zelfs de hele natuur, omdat ze al een paar honderd jaar gekweekte vissen zijn en altijd in kleine ruimtes zitten, of in grote ruimte met heel veel soortgenoten
.
De koi's hier kennen me precies, kan ze aaien en eten uit mijn hand, zijn de hele dag levendig en blij.
Zeg maar als twee grasparkietjes in een kooitje, het ook best naar hun zin hebben, terwijl ze thuis horen in dat immens grote Australië, maar dat weten ze zelf niet meer.
Ik geloof niet in regeltjes à la zoveel waterinhoud per cm of kg vis. Elke vis is namelijk anders en geen enkele regel kan dit perfect maken. Ik zou me daar dus zeker niet op blindstaren.

Wat veel belangrijker is is dat je je visbestand gelijkmatig uitbouwt. Als je daarnaast dan ook nog eens je gezond verstand gebruikt ga je je vijver niet overbevolken.

Waar je zeker wel op moet letten is de koivijver in het midden minstens anderhalve meter diep is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
visbestand gelijkmatig uitbouwen? stel dat je er een jaar of 2 over zal doen, en na een jaar of 5 zit je met een vissenbestand van enkel koi's die een behoorlijk maat hebben. wat dan? overbevolkt is het niet als je niet wil denken aan de regeltjes die sommigen op laten gaan. elke soort zijn eigen voorwaarden en eigenschap wil men verantwoord vissen houden zo kan men in een ruime vijver ook wel 5 diamantsteurtjes doen. dat de dieren (huhum) ietsjepietsje groter kunnen worden maakt met het oog op de regeltjes en overbevolking ff niet uit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom dat ik ook zei: gezond verstand gebruiken! Want deftige regels zijn onmogelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wellicht zijn de regels er als algemeen uitgangspunt omdat 'gezond verstand' brede begrippen zijn waar men alle kanten mee op kan? :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem is echter dat wanneer je het gezond verstand gebruikt de regeltjes erg streng gemaakt moeten worden. Voor 99% van de gevallen dan weer te streng en dan krijg je dezelfde situatie als wanneer je van een autosnelweg zone 30 zou gaan maken: niemand houdt zich dan nog aan die regeltjes. Vandaar: ervoor zorgen dat de vissen voldoende bewegingsruimte hebben en dat aan al hun behoeften voldaan wordt en wat hoeveelheid vissen betreft: gezond verstand gebruiken. Want deftige regels bestaan niet (een aantal op 1 hand te tellen uitzonderingen daar gelaten).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daki, je hebt wel enigzins gelijk hoor, de ene vissoort is de ander niet.
Een sarasa vervuilt 3x zo veel dan een goudwinde.
Een shubunkin 4 x zoveel.
Een goudvis 5x zoveel
Een koikarper 10x zoveel
Uitgaande van de zelfde maten vis.