Hoe kan het dat onze hond raar reageert als we iets op ons hoofd zetten?

Rare vraag misschien, maar deze week is het nu al twee keer gebeurd dat onze driejarige hond doet alsof we een vreemde zijn, wanneer we iets veranderen aan ons hoofd.
Bijvoorbeeld: Mijn broer deed voor de grap een sjaal om zijn gezicht, zodat je alleen zijn neus en ogen zag. Onze hond zag dit gebeuren en vervolgens begon ze te blaffen en te grommen net als wanneer er een vreemde aan de deur staat.

Een tweede voorbeeld was dat er iemand hier thuis (een van de baasjes die ze graag mag) naar beneden kwam met een slaapmasker op het hoofd, waarna ze ook reageerde alsof die persoon een vreemde was!
Nadat het slaapmasker eraf was, kwam ze weer meteen blij aangerend.

Hoe kan dit toch?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik kwam eens met een gezichtsmasker op de trap af, en mijn hond rende van angst een hoek in. Toen ik begon te praten trok ze bij, maar leuk vond ze het niet.
Toen ik het eenmaal er af had was alles weer normaal.

De hond kent jou, je silhouet/je stem/je geur.
Een sjaal om het hoofd maakt dat je niet meer diegene bent die de hond herkent aan het uiterlijk. Maar hij ruikt je wel, kent wel je stem. Alleen de combinatie met je uiterlijk klopt niet, en dat kan beangstigend zijn.

Even terzijde,mijn hond blafte laatst ook tegen een paal waar een zak overheen hing, of een hooibaal in een weiland. Onherkenbare dingen of wezens, daar zijn ze voorzichtig mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

wat het oog ziet denk ik toch maar weer....
dat heeft onze hond namelijk ook soms. Als jij een terrorist ziet dan herken je hem ook niet en als hij/zij zijn doek afdoet herken je hem...

Dit klinkt raar maar volgens wetenschappers kunnen ook slechter zien en ze vertrouwen meer op hen reuk vermogen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voor de hond herkenbare baasjes zien er anders uit dan normaal en daarom slaat hij aan,dit is hond eigen.

Ook rreageert de hond als je niet op een normale manier loopt,probeer maar eens uit door op een vreemde manier te gaan lopen,ook hier eageert de hond blaffend op want hij kent die houding niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
mijn katten schrikken ook als ik een grote hoed opzet :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jahaha, dit is ook logisch want ze kennen je niet zoals ze je altijd zien.
Dat komt omdat uw hond onzeker is.
Dat komt door bevestiging van gedrag.
Dat kun je over krijgen door gedragstraining.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Achnee zeg. Een kind zou ook anders reageren als de moeder met een sjaal om het gezicht de kamer binnenkwam. Als een hond iets ziet wat hij niet herkent/nog nooit heeft gezien dan kan hij heel goed zo reageren en dat is volkomen normaal. En waar haalt u de informatie vandaan dat zij onzeker gedrag van de hond bevestigen?
Ivana
12 jaar geleden
Dit is een waar antwoord al is het wat kort. Plus dus. Dit hangt samen met socialisatie. Bij een pup zorgen we dat hij alles meekrijgt. Bussen, trams, vuilnisbakken, paraplu's....
Maar wat er binnen is wordt weinig of geen aandacht aan besteed. Natuurlijk de stofzuiger en de televisie zijn zaken waar ze spoedig aan moeten wennen. Maar wie denkt er aan een verkleedpartij.
Als je kinderen hebt die zich de hele dag lopen aan en om te kleden met lappen en hoedjes, omdat kinderen dat nou eenmaal doen, was dit voor de hond ook geen probleem geweest. Maar de baas ziet er altijd eender uit en plotseling komt daar een raar figuur de kamer in. Vreemd, dus blaffen of schrikken. WHuis heeft dus gelijk: onzekerheid (onbekendheid). Bevestiging van gedrag: iedereen lacht en maakt er een punt van, de hond voelt dus dat zijn angst gegrond is.
Gedragstraining: beetje laat socialisatie-onderdeel, maar als je het in rust een paar maal herhaalt, is dat ook normaal voor een driejarige hond.