Wat kan je doen als 2 poezen elkaar niet dulden? (zie uitleg)

Vrienden van mij hebben 2 poezen. De ene is een europese korthaar en de ander een raskat ik denk dat dit een Noorse Boskat is. Het zijn 2 vrouwtjes, en allebei geholpen.

De Europese korthaar was er als eerste en is nu 5 jaar oud. De Noorse is nu 3. De Noorse is als kitten erbij gekomen, en vermoedelijk hebben ze dit niet goed aangepakt. Dat zeggen onze vrienden zelf ook. Ze hebben ze gewoon bij elkaar gezet, en zoek het maar uit.

De twee vliegen elkaar steeds in de haren, en het blijft steeds een strijd. Krabben, bijten. Als de ene ergens ligt te slapen gaat de ander haar net zo lang slaan totdat ze weg gaat en dan vervolgens een hele achtervolging door het huis, en dat gaat maar door en door.

Die vrienden van mij hebben mij gevraagd of ik daar een oplossing op weet, omdat wij het met onze katten net zo hebben gedaan, maar dat is wel goed gegaan. Misschien omdat het broer en zus zijn uit een ander nest, met een jaar ertussen, maar dat weet ik niet zeker.

Zij vroegen zich af, of het misschien een optie was om de katten even een dagje gescheiden van elkaar uit logeren te sturen. Dan het hele huis schoon te maken.

Vervolgens de katten 1 voor 1 op te halen en gescheiden van elkaar in een andere kamer te zetten (ieder eigen voerbak en katten bak) Na een paar dagen de ene kat in de ruimte van de ander te zetten en visa versa. Zodat ze opnieuw aan elkaars geuren kunnen wennen.

Of weet iemand een betere oplossing?

11 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Hebben de katten wel genoeg eigen plekjes? Katten houden van hoog, dus een kast hier, een plank daar, dat ze daar rustig kunnen liggen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nee echt hoge plekjes hebben ze niet. Rugleuning bank en dat is het eigenlijk wel. De krabpaal is wel breed, maar niet hoog. De hoge plekjes die er zijn, mogen ze niet komen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Dat kan er ook mee te maken hebben, ze hebben geen eigen plek, en maken daarom ruzie om de weinige ruimte die er is.
Rieneke1
11 jaar geleden
voor alles geldt het aantal katten plus een, zeker voor ruziemakers.
dus drie bakken, drie waterbakken, drie etensbakken, drie rustplekjes, drie verstopplekjes.
dat alles op afstand van elkaar. hebben ze wel toegang tot alle kamers?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ze hebben toegang tot alle kamers, behalve de slaapkamer en badkamer/toilet. Er is een woonkamer, hal, logeerkamer. Voer en drinken staat in 2 verschillende kamers. 4 voerbakjes, en 4 waterbakjes. 2 van elk in de woonkamer en in de logeerkamer. verstopplekjes, naast en achter de banken, achter de gordijnen. naast de vriezers (keuken en logeerkamer) er zijn 2 balkons, waar ze altijd op kunnen aan verschillende kanten van het huis.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
* Er is een woonkamer, hal, logeerkamer + keuken natuurlijk.

Het beste antwoord

de katten uit logeren sturen is het beste recept voor nog meer stress.
des te harder zullen ze elkaar om de oren slaan.

een herintroductie valt te overwegen, maar dan is er geen sprake van een paar dagen, denk eerder in weken/maanden.
dit probleem hebben ze jaren aan laten slepen; dat is niet 12-2-3 op te lossen.
iedere volgende stap in de herintroductie mag pas genomen worden als beide katten totaal ontspannen zijn.
iets te veel haast, en je kan weer van voren af aan beginnen.
dus eerst katten gescheiden tot rust laten komen, dan geuren uitwisselen, dan hor of haakje op deur, dan pas weer samen.
voor iedere stap ruim de tijd nemen.

verder is het verstandig feliway in te zetten.
zorg ook voor voldoende rust en verstopplekjes, ook in de hoogte.

ook zullen de katten minder op elkaar gefixeerd zijn als ze afleiding en uitdagingen hebben.

laat ze dus veel en op regelmatige tijden spelen met de katten, laat ze snoepjes verstoppen en een voerp-uzzel maken.

mocht dit alles helaas niet het gewenste effect hebben, dan is het wel zo eerlijk naar de katten toe er een te herplaatsen.
leven in voortdurende stress is geen doen voor een dier, en het ondermijnt bovendien de weerstand.

sterkte en succes voor je vrienden!
Rieneke1
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Die kattenfluisteraar is echt niet nodig zolang we Rieneke hebben!!!!!
Plus voor Rieneke.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!!! dergelijke vragen komen veel voor in de kittentijd (en) rond de vakantieperiode valt me op.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nou don't worry Eucalypje, die vrienden van ons gaan de katten ECHT niet weg doen hoor :-) Omdat ze met vakantie willen ofzo. Ze hebben geen geld voor vakantie. Ik denk dat veel mensen juist ook huisdieren nemen omdat het vakantie is. Dan zijn ze vrij en hebben veel tijd te besteden aan opvoeding. Dat was ook de periode dat wij zelf onze kittens namen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Hr.Voldemo niets mis mee hoor (begrijp me niet verkeerd), dus ik 'worry' niet. :) het aanbod kittens is momenteel enorm. (net als de asiel rond deze periode vol zitten) en men heeft er lekker de tijd voor, of de dieren gaan uit logeren. vragen over hoe te introduceren, of op een later tijdsstip: oops, en wat nu?' komen juist nu dus vaker voor. ;-)
vind het alleen jammer dat men vooraf dit soort dingen zich niet afvraagd en men het handiger aanpakt zodat veel narigheid, zorgen (en teleurstelling) voorkomen kan worden. sstttt.....
(((((op GV staan er heel vragen en tips over vechtende katten, en het introduceren van een nieuwkomer, hier zou je ook even kunnen kijken misschien?))))))) :) succes gewenst met de katten van je vrienden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus ! voor onze eigen kk = kattenkenner !
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Hoi Rineke, Ik heb je advies doorgegeven, en ze gaan toch het her introductie proces straten. Kijken of het helpt. Ik hoop voor hen van wel. En ze gingen kijken voor een andere krabpaal, een die meer de hoogte ingaat.