Hoe belangerijk is goed hondenvoer?

Goedeavond,

Was laatst in een dierenzaak en daar werd ons aangeraden hondenvoer van €45,- per zak, daar zouden dan allerlei bouwstoffen enz in moeten zitten. Is het echt zo belangrijk om zulk duur voer te kopen of is het niet per sé nodig?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
ronron1212
8 jaar geleden
Jij moet toch ook goed eten hebben dus dieren ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je moet even goed rondkijken in een dierenwinkel en de prijzen vergelijken. Goed uitgebalanceerd voer is belangrijk, maar € 45,= is een heel hoge prijs.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Het gaat voornamelijk er om dat er een goede balans is in voedingsstoffen. Daarvoor hoef je absoluut niet altijd de "hoofdprijs"te betalen. Tegenwoordig is er voor elk ras aparte voeding, dit is gewoon commercieel interessant.
Ik voer vooral op het oog, hoe zien mijn honden eruit, vacht, ogen, ontlasting (erg belangrijk) en fitheid, mijn honden doen het goed op een redelijk goedkope maar volledige brok met als afwisseling af en toe wat kant en klaar versvlees.Op hondenforums is inderdaad genoeg te vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je hond al "op leeftijd" is, zo'n 9 à 10 jaar, is Adult-voer een aanrader.
nounka
7 jaar geleden
sommige DA zweren bij zelf gekookt voedsel en niets van die gekochte dingen. Vooral als de dieren op dieet moeten.
Mijn ouders hadden er zo eentje. Die moest elke dag rijst/spagetti kip/steak en groenten meestal wortels eten. De verhoudingen ken ik niet meer van buiten. Verder wil ik ook zeggen.
De hond die ze ervoor hadden, die is niet heel oud geworden. Ze kochten altijd blikvoer, maar zo bleek dat het veel te vettig was en dus niet zo gezond. Daardoor heeft het dier iets aan zijn lever gekregen.
Als ze meer afwisselend hadden gekocht ( niet altijd hetzelfde merk dus ) dan zou het niet zo'n kwaad gedaan hebben. Dus niet enkel afwisseling van smaak, maar ook van merk (samenstelling dus ) is van belang. En de meeste dierenartsen hebben een winkeltje ... vreemd genoeg raden die ook altijd de brokken aan die ze zelf verkopen en nooit de brokken van de concurrent een straat verder.
Zou daar ook niet een beetje geldgewin-zin mee te maken hebben? :) ik gok van wel
Antoni
7 jaar geleden
@Gesp, of € 45,= een hoge prijs is per zak, is afhankelijk van de grootte van de zak. Over de grootte van de zak schrijft de vraagsteller niets.

Het beste antwoord

Goed voer is in principe belangrijk maar volgens mij is niet perse voer dat 10x zo veel kost ook veel en veel beter.

Onze honden (in Nederland bedoel ik) lijden het meest aan te dik zijn en te weinig beweging. Dat eerste krijgen ze niet perse van goedkoper voer maar van te veel voer en vooral van al de leuke (peperdure) tussendoortjes, al dan niet speciaal voor de hond. En natuurlijk van te weinig beweging, dus probleem 2 versterkt probleem 1.

Heel eenzijdig voeren (altijd hetzelfde smaakje van hetzelfde merk) geeft mogelijk op heel lange termijn tekorten als er echt iets minder van vitamines ed inzit maar zelfs dat vraag ik me af.

Ik denk dat, als je matig voert met evt wat goedkoper voer, wel afwisseling aanbrengt in smaken en merken en af en toe wat vlees of een blikje, EN je hond vooral veel beweging ed geeft, hij veel gezonder zal zijn en ogen dan een hond die je dood voert met de duurste brokken die je kunt krijgen.
8 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Mijn trainer raad aan geperste brok, omdat de hond dan geen maagtorsie kan krijgen. Dit geldt dus voor honden in de middenmoot en groter.
Een goed merk is PRINS, omdat het alles bevat om honden gezond te houden. De prijs is 34 euro per 15 kg. Ik voer het nu 20 jaar en mijn honden zijn nooit ziek geweest.
Als je eenmaal tevreden bent over het voer en je hond floreert, dan moet je niet wisselen van voer. Blijf er dan bij en wees consequent door heel weinig snacks te geven. Het beste is een deel van de dagelijkse brokken te reserveren voor beloning. Zo krijgt een hond altijd dezelfde hoeveelheid en wordt niet overvoerd.

Andere antwoorden (1)

Goed hondenvoer is belangrijk.
Let op dat er geen / niet te veel 'vul'middel in zit. Dat is bij katten bijvoorbeeld graan. Katten eten geen granen, die poepen zij volledig uit. Hoe dit precies zit bij honden weet ik niet, maar wel dat elk dier bouwstoffen nodig heeft.

De kachel brandt niet zonder kolen en ook mensen die alleen maar rommel eten , snackvoeding , doen hun lichaam geen goed. Daar heb je dus niets aan.

Ga naar een goede dierenwinkel en vraag advies. Er zijn verschillende goede merken, maar je kunt ook bij een hondenforum vragen stellen over de verschillen. Krijg je advies van meerdere kanten / mensen die er geen financieel voordeel bij hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+, Al ben ik geen fan van dierenwinkels, hobbyfokkers geven veel betere informatie.