Wat moet ik met de verlichting van het aquarium doen als ik op vakantie ga?

Ik ga morgen op vakantie en heb een aquarium, maar wat is beter: het licht uitlaten (10 dagen lang) of aanlaten? Maar er komt wel nog iemand om de 2 dagen ofzo, dan kan die hem misschien 2 dagen aan, dan 2 dagen uit, etc. Ik heb geen schakelaar om de tijd in te stellen ofzo. Wil het beste voor de vissen, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag of de buren of een kennis een schakelklok hebben die je mag lenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij zo`n vraag, 1 dag voor je vakantie moet stellen, denk ik dat jij je beter kunt afvragen of je wel geschikt bent om de verantwoordelijkheid over een aquarium met levende dieren te hebben... Misschien kun je beter hamsters gaan houden?
Heb je daar meer verstand van??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij de action hebben ze volgens mij ook schakelklokken voor een paar euries.

Antwoorden (5)

Jammer dat je geen tijdschakelaar hebt. Dat zou natuurlijk het beste zijn.
10 dagen is nog ziet zo erg lang. Ik zou het licht gewoon uit laten. Dat is niet zo goed voor de planten, maar die komen na die 10 dagen wel weer bij.
Als je je lampen langer dan 10-12 uur per dag aan laat, heb je kans dat je een algenprobleem hebt als je thuis komt.

Toegevoegd na 24 minuten:
Een tijdschakelaar is ook handig voor als je niet op vakantie bent. Zo krijgt je aquarium altijd de juiste lichtduur.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 (wellicht dat er nog een uitleg komt bij de min waar ik geen hol van snap) heb er hier ook een schakelaar opzitten, maar vergeet steeds op vakantie te gaan. ;-)
Morgen even een tijdschakelaar kopen, 4 a 5 euro en je probleem is opgelost.
Wil je echt het beste voor je vissen, dan moeten ze ongeveer het zelfde aan licht hebben als dat ze gewend zijn.
Ook goed voor je planten in je aquarium.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo waar als maar kan. Zou je standaard in huis moeten halen als je een aquarium koopt!
bamibal
11 jaar geleden
Min van jou, Niels? Natuurlijk is een tijdklok een vereiste, maar als je vraagsteller die niet heeft, en niet meer in de gelegenheid is om die te kopen, dan zul je moeten kiezen voor het minst slechte alternatief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er komt iemand om de twee dagen, die kan het ook nog kopen, plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom ga je er.vanuit dat ik jou min? Vind.net antwoord van ed lekker krachtig daarom een plus. Maar geen min.bij jou @bami
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het#
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Ed, vandaar +, trouwens er bestaan ook automatische voederbakjes.
Ik heb trouwens een dubbele timer , één voor gedimd licht welke een halfuur vroeger aan en een half uur later uit gaat dan de hoofdverlichting en één voor de hoofdverlichting.
Dit om het schrik effect te beperken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+je! licht in deze 'duistere' zaak ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@depauwroger: gebruik de automatische voederbakjes beter niet. Het kan alleen maar mis gaan: als het eten 'vastkoekt' door de warmte heeft het al geen zin, bovendien gaan de vitaminen verloren en kan je geen vastenperiode inlassen of niet afwisselend voeren. Als het misgaat zal zo'n voerautomaat bovendien het water onnodig vervuilen. Het beste is m.i. om tijdens de vakantie niet te voeren. 10 dagen zonder eten overleven de vissen heus wel! Het is in ieder geval beter zo dan dat er iets mis zou gaan. Ook in mijn aquarium zullen de vissen het binnenkort 15 dagen zonder voer moeten doen. Zoals altijd trouwens en nooit geeft dat problemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb zelfs een sterk gevoel dat twee weken geen voer geven, voor de vissen prima is, ze moeten het dan doen met het voedsel in het aquarium zelf.
Zo eten ze dan ook de minder lekkere dingen, i.p.v. de hapklare brokjes visvoer.
Ik ken zelfs vijvers vol met goedvissen en een waterlelie, die nooit voer krijgen, al jaren lang!
Een aquarium is geen goudviskom...een aquarium is een stukje natuur in huis...afhankelijk van licht en ook van zuurtegraad..dus sowieso een tijdschakelaar aanschaffen...maar ook goede instructies geven bij het voeren... Teveel voer is heel slecht voor het aquarium en de vissen... Uj website he alvast een prettige vakantie!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
idd even een tijdschakelaar aanschaffen
Dit is beter voor planten en vissen
Voor de prijs hoef je het niet te doen
Ook lijkt het huis meer bewoond als het aquarium aan gaat
Als je er 1 of 2 extra koopt kun je deze op een schemerlamp zetten deze zijn dan aan tussen bv 21.00 en 23.00 inbrekers zullen dan ook minder snel toeslaan
Fijne vakantie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste is hoe dan ook een tijdschakelaar. Die zijn niet duur dus ik zou je aanraden om er 1 te gaan halen. Als het echt niet anders kan zou je de verlichting nog uit kunnen laten maar dan moet je er wel voor zorgen dat je het aquarium gedurende die periode extra belucht. De planten zullen namelijk geen zuurstof meer produceren en het overtollige CO2 dat de vissen uitademen moet op een andere manier uit het aquariumwater verwijderd worden.

Zoek wel eens op of je vissen zo lang in volledige duisternis kunnen verdragen. Sommige vissoorten hebben een minimum aantal uur per dag toch licht nodig.