Waarom is deze hond bang voor mij?

Ik kom regelmatig bij mijn zusjes thuis en deze hebben een hond, Selly ongeveer 1.8 jaar oud.
In het begin was zei heel vrolijk bij mij, en wilde constant op mijn schoot zitten en aandacht hebben.
Maar nu sinds een maand of drie, bij mijn aankomst, gaat zei direct onder de bank zitten bibberen.
In het begin was het zelf zo dat als ik haar in de tuin probeerde te aaien, als ze toevallig in een hoekje zat waar ze niet snel wegkon, gewoon plasde van de angst.
Wat nu wel vreemd is dat ze bij mijn aankomst nog steeds onder de bank gaat maar gedurende de dag durft ze steeds meer; Vanaf de andere kant van de kamer kijkt me aan, met haar kop scheef en haar oortjes omhoog.
En dan begint ze naar mij te piepen en heftig met haar staart te kwispelen, als ik dan opsta en in haar richting kom gaat ze weer onder de bank.
uiteindelijk aan het einde van de dag durft ze wel, en dan vraagt ze constant om mijn aandacht, aanhalen, als ik dan stop met aaien geeft ze mijn hand kopjes, likt ze eraan en bijt ze speels in mijn handen.
Ik vind dit vreemd gedrag, hett enige wat ik als mogelijke oorzaak kan bedenken is dat er eerst 2 honden in het huishouden waren, haar broertje (Meg).
Meg was veel te druk en is op marktplaats aangeboden als gratis af te halen.
Rond die is Selly ook dit gedrag naar mij gaan vertonen.
Mijn voormalig stiefvader maakt ook wel is de grap dat ik waarschijnlijk in een dronken bui op haar pootje ben gestapt, maar ik weet zeker dat dit niet het geval is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dit kan een heleboel oorzaken hebben, was jij erbij toen het andere hondje weg ging? Misschien legt ze daarin de link, dat als jij komt ze weg moet. Ook kan ze onzeker zijn (als het andere hondje de leider was, is ze nu alleen en aan haar lot over gelaten) Wees duidelijk in wat je van haar wil, als je binnenkomt, geen aandacht aan haar besteden (honden zijn erg nieuwsgierig) waarschijnlijk komt ze dan vanzelf. Je kan haar ook altijd proberen te paaien, als je langs komt neem een koekje voor haar mee, deze link zal ze snel leggen een hond denkt simpel en na een paar keer is het gewoon Jij op visite=koekje.
Kijk eens naar the dog whisperer op animal planet, waarschijnlijk kun je hier ook wel een en ander van leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mischien was het andere hondje ´dapper´en ging hij altijd als eerst op mensen af, nu ze haar maatje niet meer heeft moet ze mischien eerst de kat uit de boom kijken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is ze altijd al zo geweest, maar honden zijn extreem goed in gedrag kopiëren. Ze heeft altijd waarschijnlijk naar het gedrag van haar mede-viervoeter gekeken, en dat gebruikt toen jij binnenkwam. Nu is Meg er niet meer, en is er geen trigger meer voor dat gedrag. Maar nog veel belangrijker: Ze heeft geen steun meer van Meg. Ze voelt zich waarschijnlijk enorm onzeker wanneer er bezoek binnenkomt.

Alhoewel er wel duizenden oorzaken kunnen zijn, lijkt me de bovenstaande het waarschijnlijkste.

Is ze dol op een speeltje? Of op een hondenkoekje? Lok haar daarmee. Want je zegt zelf in je bericht dat het veel makkelijker gaat als het ijs gebroken is. Waarschijnlijk zal dat het oplossen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien steun van het baasje door middel van de lijn? Als het baasje van Selly haar nou eens aanlijnt en haar naar jouw toe brengt? Ze mist duidelijk steun van iets of iemand, dus aanlijnen zo dan dé oplossing zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een combinatie met het koekje en de lijn? Misschien(En dit is een wilde gok hoor) dat het baasje van Selly de lijn aan jouw kan geven als het wat beter gaat! En dat jullie dan eens samen gaan wandelen ofzo?