waarom moet je een kat laten in enten?

Toegevoegd na 1 uur:
En kan het schadelijk zijn voor ons mensen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Voornamelijk tegen de kattenniesziekte:dit is een zeer besmettelijke aandoening en moeilijk behandelbaar.
fremar
11 jaar geleden
je laat je kat enten zodat hij antistoffen/weerstand opbouwd tegen een scala van ziektes.
algemeen wordt geent tegen katten- en niesziekte, maar wil je met je dier naar het buitenland, dan kunnen daarbovenop ook andere entingen verplicht/raadzaam zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
nee, het enten van katten is niet schadelijk voor mensen.
hooguit voor hun portemonnee :)
Rieneke1
11 jaar geleden
Inderdaad tegen kattenniesziekte, vooral als je kat buitenkomt kan hij daar snel ziek van worden. Echter, er zijn veel meer varianten van de niesziekte dan waar tegen ingeent kan worden helaas. Toch better safe then sorry!
Google maar eens op niesziekte. De plaatjes van dichtgeplakte oogjes en neuzen wordt niemand blij van, laat staan de kat.

Ook erg belangrijk is kattenziekte, ook wel bekend als parvo.
Deze ziekte kan en is vaak dodelijk. Ik heb hier zelf een kat aan verloren, omdat er wat mis was met het vaccin en hij het uiteindelijk opliep en geen bescherming had.
Ook als je kat NIET buitenkomt kan je parvo mee naar binnennemen als mens puur vanaf de straat.

Inenten dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kat wordt standaard gevaccineerd tegen de kattenziekte en de niesziekte. Het niesziektevaccin blijft ongeveer 13 maanden werkzaam en moet dus jaarlijks herhaald worden. Het vaccin tegen de kattenziekte werkt ongeveer 3 jaar. De meeste dierenartsen vaccineren tegenwoordig "op maat". Elk jaar niesziekte en elk 3e jaar de kattenziekte erbij. In geval van de niesziekte betekend het niet dat je kat helemaal niet verkouden kan worden. Net als bij mensen zijn er vele verkoudheids virussen die je kat kan oppikken. Maar het echte niesziekte virus zal, áls je kat het toch oppikt, vele malen minder ernstig verlopen. En aan de kattenziekte gaan katten over het algemeen dood. Beide virussen zijn zeer besmettelijk. Dus ik pleit voor inenten :)