Worden er in een ei met twee eierdooiers twee kuikens geboren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt!;-) Had ik eigenlijk niet verwacht, dacht eerder dat dit een logische vraag is of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een ei worden NOOIT kuikens geboren, ze komen uit het ei;-)

Het beste antwoord

Als het om een bevrucht ei gaat, is die kans aanwezig, maar niet erg groot.

Kristof Baert, dierenarts van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (België) zegt hier het volgende over:

"Bij vogels rijpen de eicellen en de dooiers op de eierstokken tot ze groot genoeg zijn. Zo'n eierstok zit dus vol met dooiers van verschillende grootte. Springen er nu twee eitjes op hetzelfde moment dan worden ze samen in één ei verpakt.

De kans dat bevruchte dubbeldooiers uitkomen is zeer klein, wegens plaatsgebrek. Interessant om weten is dat vogels slechts één eierstok hebben".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar is een kip wel een vogel? Ik dacht dat het een neerhofdier was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja een kip is een vogel dier behoort tot de hoenderachtigen.

Andere antwoorden (3)

Zou kunnen, maar dan moet de kip wel van tevoren door een haan gedekt zijn. Een ei hoeft niet bevrucht te zijn en dan komt er dus geen kuikentje uit.
Ivana
14 jaar geleden
Soms komen twee eicellen(dooiers) tegelijk vrij in de eileider van de hen. Zo'n ei heet een dubbel-dooier. Een dergelijk ei zal, als het wordt uitgebroed, nooit twee gezonde kuikens kunnen bevatten. Er zijn echter ook kippen geselecteerd die alleen maar eieren met een dubbel-dooier leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eileider van de hen? De hen is toch de mannelijke kip? Of is 'hen' niet synoniem voor 'haan'?
In de praktijk komt dat niet voor,in het verleden heb ik meegemaakt dat er bij de fazanteneieren (uit een stukgemaaid nest)die ik in een broedmachine had 2 kuikens in een ei zaten ,ze zijn niet uitgekomen maar gestorven toen ze bijna volgroeid waren(Vermoedelijk gestikt).de overige eieren zijn wel uitgekomen.