Mijn poes woonde net 2 weken bij ons toen ze weg liep. Ze komt wel iedere avond eten halen als ik haar bak buiten leg maar hoe komt ze weer binnen?

Hoe kan ik ervoor zorgen mijn poes naar binnen komt want ik heb een 2-jarig broertje die constant op haar let en ze houdt niet van aandacht. Ze wordt mager, en komt meestal in de avond in de hoop wat eten te hebben. Ik vind het zo zielig als ik haar zie rillen van de regen en kou.
Help a.u.b.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe lang heb je de poes al?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uhm, ik denk twee weken?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je moet ook een kat die je net hebt ook niet de gelegenheid geven naar buiten te gaan. En je moet haar de mogelijkheid geven om zich veilig te voelen en dus niet een tweejarig kind dat de kat lastig valt.

Antwoorden (10)

tja er zit niets ander op dan haar te vangen lijkt me en huis arrest te geven of een schuilplaats vlakbij huis

in huis is natuurlijk beter, zorg dat ze ergens hoog kan zitten en schuilen waar je broertje niet bij kan en laat haar dan zo veel mogelijk met rust zeker de eerste tijd
en geef haar een wormenkuur en vlooienshampoo
en lekker eten etc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad. het broertje zeggen dat hij niet de kat achterna mag lopen, en straffen als hij dat toch doet. En zorgen voor voldoende plekken waar broertje niet kan komen.
Probeer de deur open te houden en dan steeds het bakje dichter bij de deur zetten. Daarna op de drempel totdat ver genoeg binnen is. Dan deur dicht en kwestie van binnen houden paar maanden. Kost mogelijk hoop tijd maar is het waard! Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kat moet binnen meerdere mogelijkheden hebben omhoog te kunnen voor nu (tijdelijk) is een lange/hoge trapleer die vlakbij een hoge kast staat voldoende.
lok poes 'savonds naar binnen, als kind in bed ligt.
het 2 jarig kind moet opgevoed worden: laat de poes alleen, laat de poes met rust, afblijven, niet aankomen/niet aaien.
als poes met rust gelaten wordt en omhoog kan de kast op dus, dan moet het lukken !

als je een oud hondenhok hebt, leg er een warme deken in en zet het hok zo hoog dat het kind er niet bij kan ! zet daar ook een schaaltje water en een schaaltje voeding.
buren van mij hebben dit gedaan met hun kat die verjaagt werd door de 2 honden, kat komt nooit meer binnnen, krijgt iedere avond om 7 uur een bak voer en is dus altijd buiten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ of een paar planken aan de muur:
http://www.kattenvrienden.com/kattenhuis.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de leuke link! :)
op animal planet/"must love cats" was een paar weken geleden ook zo'n mooi "kattenhuis" te zien, zo leuk en er werd zo goed gebruik van gemaakt door de katten.
ja, dat zou ik ook wel willen...
neem contact op met de dierenbescherming; zij kunnen je een vangkooi lenen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kort maar krachtig!! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarschijnlijk zou dit niet nodig zijn maar als het niet anders kan is het wel het beste
Zet buiten zo'n ( grote ) reisbak, daarin kan ze schuilen, als je daar ook haar eten inzet dan zal ze hier aan kunnen wennen en het als haar plekje gaan zien.
Zodra je daar ook bij kan komen als ze erin is kan je deze afsluiten en mee naar binnen nemen.
Laar de poes daarin terwijl je broertje ernaar toe komt, hij moet eraan wennen dat hij naar de kat mag kijken, maar niet aan hem mag aankomen. Daarna kan je de bak weer naar buiten brengen met de kat erin en haalt daar het deurtje weer weg, je geeft de kat iets lekker en laat hem weer lekker gaan. De poes leert op deze manier dat het veilig is om binnen te komen. Dit kan je verschillende keren herhalen, tot dat de poes en je broertje weer gewend zijn elkaar. Je broertje moet leren dat hij mag kijken, maar niets mag doen, hij is nog jong, dus kan je hem niets kwalijk nemen, maar je kan hem wel aanleren wat wel en niet mag.
Succes !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voed je broertje op. Hij is oud genoeg om te leren dat dieren ook een eigen ruimte om zich heen hebben en het recht hebben met rust gelaten te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lok haar met brokjes! En als ze van spelen houdt, pak een tak of wat dan ook en speel met haar. Zo kan je haar makkelijkker pakken. En als je haar hebt moet je haar gewoon een tijdje binnen houden zodat ze went aan je broertje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt de poes twee weken las ik,probeer ervoor te zorgen dat poes binnenkomt en dan het liefst s'avonds als je broertje op bed ligt,als ze komt om te eten dan zou je haar voorzichtig kunnen benaderen en haar dan vast te pakken of je pakt een leuk speeltje,het liefst met een touwtje eraan zodat je de poes al spelend naar binnen kan lokken,ver genoeg dat je direct de deur dicht kan doen als ze binnen is.

Heb je de poes eenmaal,zorg ervoor dat je broertje de poes met rust laat of zet desnoods de poes bij je in de kamer zodat ze intussen al goed kan wennen aan het leven binnen.

Laat haar voorlopig niet meer naar buiten gaan zolang ze binnen nog niet gewend is,bij mijn katten heeft dit een lange tijd geduurd want die hingen aan de balkonrand in het begin,ik heb ze zeker een half jaar niet meer op het balkon gelaten en daarna kon het geen kwaad meer.

Ik hoop dat je ouders er ook op letten dat je broertje de poes met rust moet laten en er al helemaal niet achteraan gaat rennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om een kat te laten wennen en hechten moet je ze altijd eerst een paar weken binnenhouden. Richt een kamer voor haar in, waar je broertje niet in mag. Leg daar haar spulletjes, mandje oid, kattenbak, eten en drinken, etc. Onder begeleiding kan je broertje af en toe bij haar binnen om ze aan elkaar te laten wennen. Spreek daarbij duidelijk af dat hij moet wachten tot de poes naar hem komt. Dat hij niet zelf mag aaien. Dat begrijpt een kind van 2 best! Op den duur kun je haar leefgebied steeds meer vergoten, dan hoeft ze niet meer alleen op dat kamertje te zitten. Maar pas over week of 6 naar buiten.

Tip om haar te vangen als je haar niet gewoon kunt optillen: etensbak in een kooitje of grote tas zetten (sport of boodschappen) zodat je haar kunt optillen zodra ze erin zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog een ander idee voor het vangen van de kat als je geen vallen e.d. wilt gebruiken.
Zet zoals iedere avond het bakje met eten klaar en als ze begint te eten komt iedereen uit zijn schuilplaats (waar jullie zijn gaan zitten voor de kat kwam (achter het bakje)) en lopen jullie zachtje naar de kat toe met deur de waar de kat naar binnen moet open, langzaam word de kring kleiner en de kat wil weg. Blokkeer hem de toegang tot alles behalve de deur en loop steeds meer naar de kat toe. Als alles goed gaat loopt (rent) de kat naar binnen de gaat de deur snel dicht.

Hopelijk heb(ben) je/jullie er iets aan.
Veel succes