waarom klauwt/bijt mijn kat zijn staart helemal open?

zijn hele staart is een grote korst:(

Toegevoegd na 5 uur:
hij is behandelt tegen vlooien

ongeveer 12 jaar oud

hij komt buiten (na een lange periode dat ie helemaal niet buiten wilde is ie bijna niet binnen te houden en vraagt aandacht aan alles en iedereen die langskomt)

hij lijkt geen pijn te hebben

ik heb nog twee katten, iedereen is lief voor elkaar, (ze zijn eerder te lief voor m dan dat ze iets zouden doen)

hij heeft een hartspierziekte, dit lijkt hier los van te staan zegt de dierenarts

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.2K

Het beste antwoord

dat kan verschillende redenen hebben.
je geeft helemaal geen informatie, komt je kat buiten, heb je een of meer katten, dus kan er gevochten zijn...
of is je kat al ziek, hoe oud is de kat ?

hij/zij heeft jeuk of pijn
jeuk kan door vlooien komen, dat zou heel goed kunnen in de zomer,
een teek kan ook

pijn komt door een wond, of een ontsteking.

wij kunnen niet raden wat je kat precies heeft zonder meer informatie
misschien moet je morgen maar naar de dierenarts want je kat heeft hier erge last van, niet langer mee wachten, doe het morgen maar :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Waarschijnlijk heeft je kat erg last van vlooien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat doen katten soms ook door stress.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan ook eczeem zijn of een allergie Ik zou er even mee naar de dierenarts gaan die kan het beste bekijken wat er aan de hand is. Je kan (als je dat nog niet gedaan hebt) ook je kat nog even goed behandelen tegen vlooien.

Toegevoegd na 1 minuut:
helemaal naar de dierenarts als de hele staart één grote korst is! (ik las het wat later)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vaak begint dit onschuldig, veel katten jagen wel eens achter hun staart aan.
bij een kat die chronisch gestresst is, kan dit ontaarden in een ocd, een dwangneurose.
dit wordt staartjagen genoemd.
door de pijn die de kat zichzelf bezorgt, neemt het gedrag alleen maar toe.
allereerst naar de dierenarts dus, voor een pijnstiller.
verder raad ik je een gedragstherapeut aan, die je kat met eigen ogen kan beoordelen, en je handvaten kan geven om dit gedrag om te buigen.
hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt.
soms moet de staart zelfs geamputeerd, terwijl de oorzaak van het gedrag nog steeds bestaat.
erg triest, dus morgen naar de dierenarts!
Rieneke1