Oudste kat blijft blazen naar de kitten die twee weken in huis is, misschien tips?

Sinds ruim 2 weken hebben wij een nieuwe huisgenoot. Nu hebben wij al twee poezen in huis. De ene die lijkt er wel oke mee, speelt soms met de kleine, maar soms word het teveel en krijgt hij ook een tik van de poes (lijkt me niet meer dan normaal). Echter de oudste poes is constant aan het grommen en valt de kitten ook aan als deze te dicht in de buurt zit. De oudste poes wil ook continu naar buiten (waar zij wel heel sociaal is), maar binnen continu in de stress zit en zelfs de andere 'oudere' poes aanvalt, terwijl dit normaal grote maatjes zijn. De oudste poes eet en drinkt trouwens wel gewoon (maar komt vaak binnen om te eten/drinken en wil dan weer weg)

Iemand tips om wat stress te laten afnemen? Of ben ik te snel met zorgen maken?...

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
52.4K
Powergen
11 jaar geleden
Je hebt je nieuwe kat toch hopelijk niet zomaar er bij gezet hè?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Korte introductie, toen eigenlijk een paar dagen wel gescheiden geweest (kleine op een aparte kamer). Nu dus niet meer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wilde het met zeggen. Katten schudden geen handjes en om ze te koppelen moet je weten wat je.doet. Goed gedaan! Dit komt niet meer goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Want? (bedankt voor de positieve insteek trouwens)
Rieneke1
11 jaar geleden
@background, 7 mnd terug liet je oudste kat al zien niet goed in haar vel te zitten, toen er van een kitten nog geen sprake was.
is ze ondertussen grondig gecontroleerd door de dierenarts?

Antwoorden (6)

Je hoeft je geen zorgen te maken het komt vanzelf goed hang eventueel wat feliway er neer.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin. Introductie is bijzonder belangrijk.
Maak je geen zorgen, het komt vanzelf goed. Ik spreek uit ervaring omdat ikzelf 2 poezen heb en er vorig jaar een 3e kitten heb bijgehaald. De oudste poes reageerde niet zo fel als mijn twitteke. Twitteke bleef grommen en blazen naar het kitten, een diepe grom en ik moest regelmatig ingrijpen, nu zijn ze samen de beste maatjes. Beter als met de oudste. Geef je 2 andere poezen veel aandacht, speel met ze. Een elektrische verdamper feliway neemt de stress weg bij je katten. Ook kan je e.v. kattenkruid gebruiken. Geduld hebben en het komt goed, zeer zeker! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kennelijk duurt het nog even en ik denk dat je nog een beetje geduld moet hebben,
misschien kun je in huis een heel rustig plekje creëren voor deze oudste kat, die er kennelijk heel veel moeite mee heeft om een nieuw, jong, speels lid van het gezin zonder meer te aanvaarden.
ik denk qua rustig plekje aan een hoge onbereikbare voor het kitten, zet een hoge trapleer neer waardoor de oudste op een kast kan springen en zijn rust kan zoeken.
een andere kamer kan tijdelijk ook, maar lijkt me toch minder.

Toegevoegd na 53 seconden:
en af en toe naar buiten kan nog steeds natuurlijk.

Toegevoegd na 14 minuten:
mijn eigen ervaring: ik had 2 katers van ongeveer 1,5/2jaar en toen kwam er een kitten bij van 12 weken, ook een kater.
ik heb nooit ellende gehad, de jongste zocht bij een van de andere twee warmte, kwam aanlopen en liet zich gewoon bovenop die arme 'stiefbroer' vallen, bewoog nog een paar keer en viel in een diepe, diepe slaap.
de andere grote was de dominante van de drie.
het kitten is bijna 22 jaar geworden! de andere twee 15 en 16jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het van 2 kanten meegemaakt, m'n pa had een kat van 3 jaar, nam op den duur mijn kleine kitten in huis, oudste kat wou er niks van weten en werd schuw.. Uiteindelijk werd mijn kitten "met mate" geaccepteerd..

Mijn zus; had een kat van 5 in huis, nam een andere kat (7 jaar) van de dierenarts in huis.. Tot de dag van vandaag word de oudste gepest, gekrabbeld en gebeten..

Mijn zus der kat, was de buurtkat, iedereen wou die kat hebben, niemand wilt hem meer, hij doet lelijk, zonder reden blaast en valt hij je aan..

Of je er goed aangedaan weet ik niet..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas in tegenstelling tot wat hier boven gezegd wordt, komt het niet per definitie altijd goed. Dit is misschien zo bij socialere katten of niet al te oude katten, maar geen garantie als het hier gaat om een senior en/of niet (kat-)sociale kat.

Met de introductie/eerste kennismaking al achter de rug, is nu het belangrijk is om de senior te ontzien door de kitten genoeg afleiding te geven, zodat hij in ieder geval niet zijn energie gaat richten op de oudste kat.
Geef de oudste kat het idee dat hij binnen veilig is, door genoeg hoge plekken te bieden. Met een extra kat erbij, heb je waarschijnlijk ook nog een krabpaal nodig of neem deze gelegenheid om een groter krabmeubel met genoeg krab en schuilmogelijkheden te kopen.

Het is sowieso, ik spreek uit ervaring, dat het even tijd kost voordat de oudste beseft dat het weer 'veilig' is. Dat komt wel, als je die veiligheid ook biedt. Hiermee wil ik niet zeggen dat hij dus per definitie helemaal akkoord zal zijn met de situatie, maar hij zal zich wel beter aan passen als nu als hij hierin gesteund wordt.

Feliway kan inderdaad zeker geen kwaad!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
meestal komt het goed maar soms blijft heet een aanhoudende strijd. Probeer een Feliway spray bij je dierenarts te halen dat kalmeert iig.
Verder kan je de dieren even een half uurtje ongeremde aandacht voor 1 kat geven. Zodat je de factor jaloezie gedeelte weghaalt.
Overigens hebben wij het laatst ook meegemaakt. Onze katten nu 4maanden en 1jaar en hebben nu net geen 2 maanden gewenning aan elkaar achter de rug. De eerste 2 week waren een constant gevecht. Rennen aanvallen blazen. Zolang ze elkaar geen grote schade toebrengen gaat dat goed. Zorg wel voor een tijdje rust van elkaar zodat de stress kan zakken. De 3e en 4e week wisselde spelen en vechten met elkaar af en vanaf de 5e week liggen ze bij elkaar in de mand. Ze rennen en vechten nog wel maar dat past binnen de norm van normaal gedrag voor die leeftijd + de opvoedende taak van de kat van 1 jaar