Waarom nemen honden stokken mee tijdens de wandeling? Ik dacht altijd voor de baas, is dat ook zo?

Ik heb een labrador.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.1K

Antwoorden (4)

Dat is een overgebleven gedeelte van hun jachtinstinct. Sommige honden hebben trouwens geen enkele interesse in een door het baasje weggegooide stok.
Degene die het wel hebben beschouwen die stok als buit van de jacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben geen hondoloog, maar dat lijkt me idd het geval.
Ivana
11 jaar geleden
Moolkeesje, dat is geen overgebleven gedeelte... Dat jachtinstinct zit er bij een goed gefokte Labrador nog ruimschoots in. ;))
sommige honden vinden het leuk om met een stok in de bek te lopen,
andere wachten tot het baasje/vrouwtje de stok weggooit, waarop hondelief hard rent om de stok op te halen en dan trots meeloopt en eigenlijk weer hoopt dat het baasje of het vrouwtje de stok nogmaals (eindeloos soms) weggooit.

Toegevoegd na 1 minuut:
als spel dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral retrievers (Flatcoat, Labrador,Golden retriever) zijn zeer gevoelig in de bek. Zij hebben op grond van hun geërfde eigenschappen de behoefte om iets in de bek te dragen. Niet zozeer om het te bewaken, zoals bij de herdershonden, maar meer het naar huis dragen van een prooi.

Het is in dit geval niet zozeer het spel, alswel de retriever-drift.
Nou zit in veel honden nog een zekere mate van jachtinstinct, maar de gedrevenheid waarmee de Labrador en aanverwante honden dit doen, is soms roerend.
Je zult bij dit soort honden ook zien, dat ze iets in de bek nemen, als ze mensen thuis of buiten begroeten.

Toen mijn jachthond eens niet zo gauw iets op de grond zag liggen om mijn man te begroeten, ritste ze een trosje druiven uit de fruitschaal om vooral niet zonder te zitten. Dit heeft toch echt alles te maken met een prooi aan de baas brengen.
Zo zit dat met die stokken ook.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt. een retriever die ik ken, heeft in het hele huis tennisballen liggen. hij zal eens zonder zitten als de deurbel gaat....
Ivana
11 jaar geleden
:)
Idd honden zoals een labrador houden van apporteren daarom is het niet zo zeer voor de baas maar vooral voor het spel en natuurlijk het feit dat de baas ook gezellig meedoet. Maar als ik jou was zou ik eerder een aantal tennisballen kopen om te apporteren want van takken kunnen ze splinters krijgen niet alleen in de mond maar ook in de maag en keel. En natuurlijk is een tennisbal ook leuk omdat het zo stuitert en je kan ze vereerden gooien