Waarom moet je een teek bij je hond of kat weg halen terwijl ze er toch ook van zelf uitvallen ?

mijn hond heeft vaak een teek en die haal ik er dan wel uit maar soms gaat het niet goed en dan blijft de kop zitten met als gevolg dat die plek wat gaat ontsteken .

nu lag er dus weer een volgezogen op de vloer en mijn hond heeft er zo te zien geen last van

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je hond vaak teken heeft raad ik je aan om even met hem langs de dierenarts te gaan.
De kans is er dat hij de ziekte van Lyme heeft.
Dit is gemakkelijk te testen.

Het beste antwoord

Op zich kun je de teek laten zitten, die valt er vanzelf een keer uit. Het probleem is alleen dat als de teek een ziekte meedraagt, dat het dan beter is de teek zo snel mogelijk te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

omdat een teek zich in de huid van een dier boort, met een draaibeweging. Een hond zal de teek van zich af krabben met als gevolg dat de steekpin van de teek blijft zitten met consequenties van dien.

Als je de teek zelf bij je hond of kat weghaald dan doe je dat met een teken naald, dan kun je hem er draaiend uithalen zodat er niks in de huid blijft zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe korter de teek op het dier zit, hoe minder kans hij heeft ziektes over te brengen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Een teek kan de ziekte van lyme overbrengen.

Dat gebeurt wanneer de teek 'overgeeft' én de ziekte bezit.

Dit gebeurt pas nadat de teek zich twee dagen heeft vastgebeten.

Daarom moet je een teek zo snel mogelijk verwijderen.