Wat zijn zilverbeestjes nou precies?

Wat is het nut van die beestjes??zo irritant het lijkt wel of je ze steeds meer en meer ziet! Hoe kom je er vanaf?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zouden ze nut moeten hebben?

Antwoorden (4)

Ik neem aan dat je het zilvervisje of papiervisje bedoelt? En ja, het nut. Ik kijk ook niet of jij nut hebt ;-)

Het zilvervisje (Lepisma saccharina), ook wel suikergast, is een klein insect, behorend tot de orde van de Zygentoma, een orde van primitieve insecten die volgens sommige taxonomen niet echt tot de insecten moet worden gerekend. De naam verwijst naar de zilverachtige glans van de schubben die het lichaam bedekken en misschien ook naar zijn vermogen watervlug weg te glippen. Zilvervisjes worden ongeveer een centimeter lang en worden in Nederland en België vooral gevonden in vochtige hoeken in badkamers of keukenkastjes. In boeken en papieren aangetroffen 'zilvervisjes' zijn waarschijnlijk van een verwante soort, het papiervisje. Ze voeden zich met organisch materiaal, waarschijnlijk vooral suikers en wat complexere koolhydraten (stijfsel, zetmeel). Zilvervisjes worden vaak 's morgens gevonden in badkuipen en gootstenen waar ze 's nachts in gevallen zijn, aangezien ze zich moeilijk over gladde oppervlakten bewegen.

Verwanten waarmee het zilvervisje kan worden verwisseld zijn het papiervisje dat in drogere omgevingen leeft en vooral papier eet, en het ovenvisje dat bij beduidend hogere temperatuur gedijt en maar zelden meer wordt aangetroffen in woonhuizen[1].

Het papiervisje (Ctenolepisma longicaudatum), ook wel boekenvisje is een klein insect, behorend tot de familie Lepismatidae in de orde van de Zygentoma. Indeling en naamgeving van de overkoepelende groepen hebben de laatste decennia nogal wat wijzigingen ondergaan en in de literatuur vindt men de Lepismatidae dan ook meestal nog terug in een oude orde "Thysanura". Hoe dan ook, het zijn primitieve, primair vleugelloze "insecten", of liever gezegd Hexapoda (zespotigen), want volgens sommige taxonomen moeten ze ook niet echt tot de insecten worden gerekend (althans, insecten sensu stricto - het taxonomische begrip Insecta heeft zelf door de eeuwen heen immers nog veel drastischer wijzigingen ondergaan).

De schubben die het lichaam bedekken hebben een zilverachtige glans. Papiervisjes zijn in staat om vliegensvlug weg te glippen, worden ongeveer twee centimeter lang en worden aangetroffen in boeken en papieren. Ze voeden zich met organisch materiaal, zoals vezels in papier, kunstvezels uit cellulose en textiel van plantaardige vezels. Ook zwakkere soortgenoten en vervelde huidjes worden gegeten.[1].
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Ik wil er nog even aan toevoegen dat........ ehm.....eh.......ik heb hier werkelijk niéts aan toe te voegen, alles staat er ;-))
+1 !
ik heb ze thuis ook , wanneer ik ze hebt dood geslagen blijft er een hoopje poeder over :P .

maar goed : Een uitgeholde aardappel , met wat schoonmaak middel of iets in . Hier vreten ze zich dood aan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je steeds meer zilvervisjes in woonhuizen ziet komt omdat woningen steeds beter geïsoleerd worden. Hierdoor is het warmer en vochtiger en hebben de zilvervisjes een goed leefklimaat. Dit aldus een opzichter van een woningbouwvereniging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er thuis ook last van. Als je ze echt weg wilt moet je van dat spul kopen, dat kan ik een tuincentrum dan moet je er gewoon even naar "iets tegen zilvervisjes" vragen. Het probleem is dat ze in elk hoekje van je huis zitten, en als er een paar overblijven dan maken die weer kleintjes en dan ben je er nog niet van af. Dus als je er aan begint, bedenk dat het heeeel veel werk is en dat je elk hoekje en plekje waar ze zitten schoon moet maken. Veel succes!