Als we in de kleur vererving gaan kijken, dan is dit zeker mogelijk. Een hond kan een kleur "dragen" zonder dat je het eigenlijk echt ziet. Maar soms kan er een vergissing optreden. Even simpel gemaakt. Stel dat een zwarte labrador EE is, en een blonde labrador ee.
Hun nakomelingen zullen dan dit zijn:
EE, Ee, eE en ee.
Jouw hond moet dus eE zijn in dit geval. Hij draagt namelijk zwart en blond, maar blond is het dominantste waardoor hijzelf dus de blonde kleur vertoont. Echter zit de zwarte(E) kleur óók in zijn genen waardoor er af en toe een zwarte haar kan verschijnen. Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het grappige is trouwens dat als je hond gedekt zou worden door een andere blonde labrador, zou je grote kans hebben op zwarte pups! Zeker als de andere blonde labrador ook eE is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er wordt vaak gefokt met twee verschillende kleuren Labradors: b.v. een zwarte reu X een blonde teef. Je krijgt dan nesten die deels blonde, deels zwarte pups bevatten. In het nageslacht van deze pups zijn dan (mogelijk) kleine haarkleur"vergissingen" te zien. Het is dus een kwestie van vererving.

Enige haren met afwijkende kleur zijn toegestaan op de shows en worden niet bestraft met diskwalificatie. De grote van de afwijking is per ras aangegeven in de rasbeschrijving.
Ivana
12 jaar geleden
Dat is vrij normaal. Het kan zijn door met een zwarte hond te spelen of gewoon ondat hij zo is. Het is geen ziekte, ofzo.