Bestaat er een klein knaagdier die solidair moet leven en overdag wakker is?

Mijn kooi is niet zo groot dus vandaar ( 40, 30, 40 cm) Met verschillende verdiepingen. Ik dacht aan een hamster. Maar is er misschien een knaagdier die overdag wakker is en solidair kan/ moet leven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je solitair?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps ja sorry
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen konijn

Het beste antwoord

Hamsters zijn solidair levende dieren maar helaas v oor jou geen dagdieren.

Zoals vaak gezegd word kun je een hamster overdag wakker maken om hem een dagritme te geven. Dit is echter NIET waar.

Een hamster is nou eenmaal een nachtdier en zo zit zijn systeem ook in elkaar. Maak je hem wel wakker overdag dan verstoor je dit. Dit gaat ten koste van de hamster (die behalve de hele dagen chagrijnig, ook eerder kan dood gaan)

Wil je een knaagdier die overdag actief is dan kom je al snel uit bij de dieren die gezelschap moeten hebben. Omdat jou kooi niet zo groot is kun je er niet veel mee.
Ik zou je dan aanraden om 2 muizen te nemen (let goed op of je een vrouwtje of mannetje hebt)

Muizen zijn erg slimme diertjes (je kunt ze van alles leren) en zijn veelal overdag actief.

Succes en een wijze beslissing gewenst!

Toegevoegd na 39 seconden:
Hamsters zullen vast heel aardig zijn en kunnen vast erg solidair zijn, ook ik bedoelde solitair.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok bedankt :) is het kooitje groot genoeg voor twee muizen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het randje en ik neig meer naar nee.
Muizen zijn onderzoekers, klimmers en spelen graag. Er moet dus nest materiaal en wat speel "toestelletjes" in de kooi en dit beperk de ruimte weer. Het kan dus wel, maar ik zou op korte termijn op zoek gaan naar een iets grotere.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het helemaal met niels1411 eens, muizen zijn grote ondernemers en hebben ruimte en uitdaging nodig om zich thuis te voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke ik ben eruit hoor :) ik neem een hamster
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hamster is erg leuk! maar let er dus op dat hij altijd een nachtdier blijft. Je kunt hem niet anders aanleren.

Andere antwoorden (4)

Mijn kinderen hebben hamsters, het zijn eigenlijk nachtdieren, maar als je ze vaak vastpakt zie je ze overdag heel veel rondlopen.
Muizen zijn overdag ook wakker.. andere dieren zijn toch wel iets groter...ik weet niet hoe groot je kooi is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
40, 30,40 cm ( staat in de vraag) maar kan je muisjes alleen houden. Volgens mij niet toch? Want ik wil absoluut niet dat ie eenzaam is. Liever geen dan een ongelukkige natuurlijk!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee muizen zijn groepsdieren en kan je dus niet alleen houden. daarbij stinken ze enorm voor zo'n klein wezentje en moet je een paar keer in de week de kooi verschonen wil je ze niet van een afstandje al ruiken. (ook in een ruime kooi met een goede bodembedekking)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou deze kooi wel goed zijn voor 1 hamster?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beste @cynlover ik spreek uit ervaring : een hamster is een nachtdier : ze hebben hele scherpe tandjes en vinden het niet fijn om door jou als ze (overdag) slapen opgepakt te worden! stel je voor dat jij in je bed ligt ('s nachts) te slapen en er komt een enorme hand je slaapkamer binnen die jou oppakt... iedere nacht weer, terwijl jij lekker ligt te slapen... want jouw ritme is overdag naar school/werken en 's nachts slapen !
bij een hamster is dat precies andersom ! DOE HET NIET !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou hem er niet overdag uithalen maar voor ik ga slapen 10 uur - half 11 dan is het schemerig ( in de winter helemaal geen probleem want dan is het pikdonker) is het dan nog niet aan te raden. En ik zal hem hooguit een keer aan vriendinnen laten zien ( overdag) maar ik maak er absoluut geen gewoonte van
Gerbils lijken me zeer geschikt. Vroeger hadden mijn kinderen die die. Zie ook de link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken ze en heb ze ook gehad maar ze mogen absoluut niet alleen en met zn tweeen in het hokje vind ik toch wel zielig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zijn ook groepsdieren idd die je niet alleen kan houden (dat is gewoon zielig voor het dier)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gerbils hebben ruimte nodig, en moeten absoluut met 2 of meer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezien de hoeveelheid minnetjes (op alle antwoorden!) is het misschien beter te overwegen de kooi van de hand te doen en helemaal geen huisdier te nemen :)
Ik heb vroeger aaltijd hamsters gehad het zijn nachtdieren maar je als je ze vaak wakker maakt komen ze ook overdag te voorschijn erg leuke dieren om even vast te pakken en een stukje appel te geven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En is het slim om hem vast te houden vlak voordat ik ga slapen ( 10 uur - half 11 ) dan is het schemerig en in de winter pikdonker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn nacht dieren dus ze blijven dan wakker
U kunt ook een bol kopen waar je je hamster op de grond kan laten lopen dat vinden ze allenmaal erg leuk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet zo. Die bol is mishandeling want bij elke beweging gaat het rollen. Ze kunnen dus niet stilzitten al zouden ze dat willen. Maar verder badankt :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijne vond dit altijd leuk maar ze kunnen wel gewoon stoppen licht er allen aan hoe groot je bol is te klein dan rollen ze door en dat is mishandeling
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O oke maar ik hang er gewoon een ratje in zodat ie het zelf kan kiezen en ik heb nog heel veel leuke huisjes en speeltjes gezien die ik erin ga doen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een huisje moet sowieso met iets erin waar hij kan slapen
En dat ratje is ook leuk maar dan moet je wel om de 4/5 maanden oliën
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een plastic ratje ook ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik had een plastic de reden hierom is dat het rad anders moeilijk word om in te rennen en hij maakt rare geluiden (piep) die erg rot is en als hij s'avonds erin loopt dan kan je niet slapen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt :)
Heb zelf gerbils en muisjes allebei leuke dieren maar muizen blijven kleiner maar ruiken sneller als gerbils.
ze zijn allebei vrij actief door de dag en kunnen handtam gemaakt worden. ik weet nu wel niet goed of je iets zoekt dat je alleen kan houden of juist niet? gerbils moeten minstens per 2 zitten anders kwijnen ze weg. Vroeger heb ik ook hamsters gehad maar die sliepen bij ons de hele dag vandaar dus de keuze voor de andere beestjes.
Misschien dat je deze wel wakker kan maken door de dag maar of dit er goed voor is is een andere zaak. Deze kunnen daarintegen wel gemakkelijker alleen leven. Wat je ook kiest ik wens je er alvast veel plezier mee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kooi lijkt me wat te klein voor 2 muizen en ik had gerbils (in een andere kooi) maar voor hen is het zeker te klein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mja, mss wel, wij hebben ze hier per 2 zitten in 60liters aquariums.