Hoe vaak een poes ontwormen en tegen vlooien beschermen?

Ik heb drie poezen van 12 weken, 2 jaar en 5 jaar. We hebben een redelijk grote appartement en de poesjes komen nooit buiten.
Ik heb dit weekend een vlo gezien op de jongste en ben direct omgevingsspray gaan halen en de poezen pippetjes gegeven.
Vandaag alles zeer goed gestofzuigd en gesprayd maar ik vraag mij af wanneer ik ze weer een pippetje moet geven tegen vlooien?
En kan het kloppen dat de vlooien op haar vacht nog niet gelijk dood zijn als ze een pippet heeft gehad?

Het gekke is dat ik ze nooit zie krabben maar de jongste heeft wel veel huidschilfers (misschien beetje stress of toch stiekem krabben?)

Ik hoop dat iemand hier wat meer van weet.
Ik ben vorige week wel met de kleine naar de dierenarts gegaan en ontwormtabletjes voor alle poesjes gekocht, die ze al hebben ingenomen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Je kitten van 12 weken moet je maandelijks ontwormen tot de leeftijd van een half jaar. Na deze leeftijd ontworm je volwassen katten 2 tot 4 keer per jaar. Zoals Ivana terecht opmerkt lopen binnenkatten net zo goed wormen op. Je ziet het, je hebt ook vlooien gevonden terwijl het binnenkatten zijn. Vlooien brengen lintwormen over op de kat. Hebben je katten vlooien, dan zou ik zeker 4x per jaar ontwormen. Heb je kleine kinderen in huis, dan helemaal en wellicht nog vaker. Kleine kinderen kunnen namelijk veel zieker worden van een worminfectie dan wij volwassenen.
Hoe snel en hoe goed de vlooienpipetjes werken is afhankelijk van welk merk je hebt en de werkzame stof. Veel middelen die nog veel verkocht worden, werken al niet zo goed meer. Ze zijn te lang op de markt en vlooien zijn er resistent tegen geworden. De meeste soorten pipetjes werken een maand en moeten dus na een maand herhaald worden. Heb je echter een vlooienplaag, dan kan je de pipetjes veilig opnieuw toedienen na 2 weken.
Vlooien op de kat gaan niet direct dood omdat de katten met een pipetje behandeld zijn. Wanneer de vlooien in aanraking zijn gekomen met de werkzame stof zullen ze eerst slomer worden (dan kan je ze vaak makkelijk vangen met een vlooienkam en verdrinken in een bakje water met zeepsop) en na enkele uren sterven. Tot 90 procent van de vlooienpopulatie zit echter niet op de kat maar in je huis. Vlooien die in huis niet in aanraking zijn gekomen met de omgevingsspray, zullen dus eerst je katten opzoeken en daarna pas sterven. Zo kan je nog dagen en zelfs weken vlooien op je katten vinden, afhankelijk van de ernst van de besmetting.
Belangrijk is om even goed op de verpakking te kijken of de omgevingsspray en de pipetjes niet alleen tegen de volwassen vlooien werken, maar ook tegen de eitjes en neten. Werkt een middel alleen tegen de volwassen vlo, dan zullen dus eerst alle eitjes uitkomen, verpoppen, waarna ze pas als volwassen vlo zullen sterven.
De betere vlooienpipetjes werken overigens ook in de omgeving. Doordat de kat haren en huidschilfers verliest met de werkzame stof, doet het middel ook zijn werk in de omgeving (voorbeelden: Advantage, Stronghold etc).
En stofzuig nu niet te vaak. Je stofzuigt namelijk ook de werkzame stof van de omgevingsspray (en eventueel die van de pipetjes) weg. Ik adviseer onze klanten altijd Advantage omdat het ook in de omgeving werkt. Ik zeg erbij eerst goed te stofzuigen, dan de pipetjes aan te brengen en dan 48 uur NIET te stofzuigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik lees dat je anti-worm en vlooienmiddel van de dierenarts hebt. Dat is een goed ding. 4 Maal ontwormen per jaar kan geen kwaad, ook al komen ze niet buiten. Aan je schoenzolen kan je vlooieneitjes/wormen mee het huis innemen, dus is de kans op vlooien en wormen ook aanwezig voor binnenshuis levende dieren.
Voor vlooien wordt in de lente/zomer eenmaal in de twee maanden aangehouden, dan zijn vlooien actiever.

Staat trouwens op alle verpakkingen en je dierenarts zal dat ook adviseren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Huidschilfers kunnen inderdaad door stress komen, maar ook door aanleg of verkeerd (lees: goedkoop) voer. Geef per dag wat zalmolie door het voer, dat is een goede toevoeging voor al je katten, zowel voor de binnenboel als voor de huidconditie.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ontwormen klopt niet helemaal.Tot een leeftijd van zes maanden om de zes weken.
Tot een leeftijd van1jaar om de drie maanden .
Als de kat ouder is dan 1jaar is 1tot 2keer per jaar is voldoende ,afhankelijk van de infectiedruk in de omgeving.
Ivana
11 jaar geleden
Brand, ik was inderdaad even vergeten te melden dat een kitten vaker ontwormd moet worden. Onze dierenarts zegt voor katten zowel als voor honden 4 maal per jaar ontwormen. Dan heb ik in feite maal éénmaal het ontwormen voor het kitten overgeslagen. Sorry.
Ivana
11 jaar geleden
Zalmolie, bijvoorbeeld van Beaphar, is te koop in de betere dierenspeciaalzaak. De prijs ligt voor 400cc rond de 6 euro. Omdat je het met zeer kleine hoeveelheden toevoegt aan het voer, doe je er eindeloos mee.
Ivana
11 jaar geleden
Nodig niet, maar het is wel gezond. Ze krijgen geen overdosis en als je een kat zou hebben met schilfers is het een uniek hulpmiddel. Maar inderdaad, je geeft al goed voer en bij gezonde katten is het dan dus geen must!