Ja,dat kan:Katten brengen vele uren per dag door met het schoonlikken van hun vacht. De dode haren worden ingeslikt en vormen een onverteerbare massa in het spijsverteringskanaal. In het ideale geval worden deze haarballen via de stoelgang afgevoerd. Bij vele katten zorgen ze echter voor misselijkheid en braken. Ze kunnen zelfs gevaarlijk zijn omdat te grote haarballen de darmtransit blokkeren.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Ook bij veel andere diersoorten is het fenomeen "haarballen" bekend: paarden, koeien, honden, geiten....
Probleem ontstaat doordat haar niet of heel slecht verteerbaar is, en dan blijft het hangen in je maag. Onder professionals en dierenartsen heet een haarbal een trichobezoar, kijk op de Wiki voor meer info hierover.
Soms kan zo'n bezoar de hele maag vullen en dat is idd levensbedreigend. http://en.wikipedia.org/wiki/Trichobezoar