mag je je hond een zoen op zijn kop geven?

Deze vraag stel ik,omdat mijn man denkt,dat hij daar dominant van word en dat hij dan denkt dat hij de alpha roedel/leider is.Maar hij is juist heel lief,en ik denk dat hij daar niet dominant van wordt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Omdat het geen 'hondentaal' is, zal de hond het niet zo erg begrijpen, en dus ook geen conclusies eraan verbinden. (Behalve dat hij de aandacht en de knuffel lekker vindt, natuurlijk!) En hij zal dus ook geen rangorde-verandering zien in deze uiting van menselijke genegenheid.

Als je kijkt naar de dominantie/ onderwerpingshouding van honden of wolven onder elkaar, dan zie je, dat de dominante hond zich groot maakt, met oa. rechtopstaande oren, hooggedragen staart, en als de ranglagere met lage lichaamshouding naar hem toe komt, en zijn snoet aanbiedt, zal de ranghogere daar zachtjes overheen bijten.
Dan zijn de rangen weer duidelijk, en de ranglagere weet, dat alles okay is in zijn roedel.
Dat is hondentaal, en als je dus als mens een hond ook wil laten weten, dat zijn roedel onder jouw leiding nog prima functioneert, kan je dus je hand van bovenaf over zijn snoet leggen en heel zachtjes in zijn wangen knijpen, alsof je de bek nadoet met je hand.

Dus geef hem lekker een zoen op z'n bol als je daar zin in hebt, hoor. Je zal er geen rangordeproblemen van krijgen.
Zelfs eerder in tegendeel, denk ik, omdat jij je over de hond heenbuigt, en jouw lichaam dus 'hoger' is dan zijn lagere lichaam, waar overheen gebogen wórdt.

Alleen als de hond weg wil als je over hem heenbuigt, voelt hij zich een beetje bedreigd, en dan zou je een andere knuffelmethode moeten bedenken. Maar dat is volgens mij niet zo bij jou en je hond!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Dat is wat ik ook dacht, je buigt je over hem heen, je staat hoger dan de hond met die zoen op zijn bol, dus je domineert op dat moment. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord nieuwsgierig +1. Ik vul er nog even op aan: Een dominante hond kan een andere hond proberen te domineren door zijn poot op de kop van de ander te leggen. Als je je hand op de kop van de hond legt (of er bovenop zoent), leg je hem dus jouw dominantie op. Dit is dus het tegenovergestelde van wat de man van de vraagstelster denkt. Naast het aanbieden van de snuit (vraag om goedkeuring) van de lagere hond aan de leider zoals Nieuwgierig al aangaf, kunnen honden die lager in rangorden staan, bij de leider komen om hun genegenheid te tonen door deze aan de zijkant van de bek te likken (niet bijten maar likken dus). Zo kun je van een hond die jou komt vertellen hoeveel hij van je houd dus wel eens een natte lik over je mond of wang verwachten ;) Door jouw hond zacht over de zijkant van zijn bek te aaien toon je je genegenheid naar de hond toe. Dit is het meest vergelijkbaar met de genegenheid die wij mensen tonen met een zoen. Is je hond te dominant naar je toe? Dan kun je o.a. volgende dingen in acht nemen om hem op een vriendelijke manier duidelijk te maken wie er de leider is: - Laat de hond niet boven jou uit komen; ga bv niet op grond liggen en laat hem over je heen staan, zorg dat je boven de hond blijft.
- Voer de hond nooit voordat jullie zelf gegeten hebben. De laagst in rangorde eet het laatst. Heb je meerdere dieren, hou hier dan ook rekening mee met de volgorde waarin je de etensbakken neerzet.
- Als je met de hond samen door een deur gaat, laat deze dan altijd na jou door de deur gaan; de laagst in rangorde mag het laatst. Als je je hond kunt vertrouwen is er dus niets mis met een zoen op dat lieve zachte koppie! Ik zoen al m'n dieren op de kop, behalve m'n varkentjes; dat zoent niet zo lekker ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spijtig dat ik nog maar op N 1 sta maar dit antwoord vind ik zeker en vast heeeeeeeeeeeel waardevol

Andere antwoorden (2)

Dat is geen probleem zolang je op de 'lichaamstaal' van de hond blijft letten, sommige honden kunnen het als heel bedreigend ervaren als je plotseling té dicht bij ze in de buurt komt.
Ook kinderen zou ik het niet laten doen omdat zij helamal niet op letten wat een hond of juist niet leuk vind.
Zo is mijn broer ooit door een St. Bernard in zijn gezicht gebeten, harde les maar deze hond was duidelijk niet gediend van dat soort intimiteiten.
Overigens zoen ik mijn hond dagelijks op z'n koppie en hij is wel de minst dominante en meest lieve hond die er bestaat :o)

Toegevoegd na 8 minuten:
'helemaal' en 'wat een hond leuk of juist niet leuk vind'...zucht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja sommige mensen vallen over fouten. Zucht
Kristal
11 jaar geleden
zo herkenbaar... die zucht ;-))
misschien bij een dominante hond inderdaad niet zo handig, maar ik doe dit gemiddeld toen keer in de week ;) bij onze sullige labrador, die wordt er echt niet anders van hoor. Gewoon naar de hond kijken, en op je gevoel afgaan is volgens mij altijd nog het beste advies; jij kent je hond toch het beste!

Toegevoegd na 30 seconden:
toen=tien