Zijn er voor cavia's ook vaccinaties die ze jaarlijks zouden kunnen of moeten krijgen, net als dat je je hond of kat bijv zou laten enten?

Met een hond of kat gaan de meeste mensen toch wel eens per jaar naar een dierenarts, voor enting of controle, of allebei. Hoe wordt dit dan met cavia's gedaan? Kun je daar ook jaarlijks mee op controle? Het is toch fijn als je weet dat het dier gezond is ?!

Toegevoegd na 1 minuut:
Wellicht zijn hier wel dierenartsen of verzorgers die dit weten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf geef ik ze regelmatig een orale vaccinatie......
Lekkere paardebloemblaadjes!
Blijven ze gezond en worden ze blij van...!
Zolang ik geen afwijkingen in gedrag en gewicht zie, ga ik niet naar de dierenarts.
Maar ik zet ze wel zo nu en dan op de weegschaal.
Als ze sterk afvallen is er iets mis.

Antwoorden (3)

Er zijn vaccinaties voor konijnen en cavia's die ze jaarlijks kunnen krijgen. Echter wordt dit door weinig eigenaren gedaan. Met fokdieren wordt het duidelijk vaker gedaan.
Een jaarlijkse controle kan echter altijd. Gewoon jaarlijks heengaan en vragen of de dierenarts hem/haar wil controleren op de gezondheid.

Dieren die binnen zitten en niet buiten komen, hebben in principe geen vaccinatie nodig, omdat ze niet in aanraking komen met andere dieren die mogelijk ziektes met zich mee dragen. (zoals vogels, wilde konijnen, etc)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je van je huisdier houdt is het altijd goed om één keer per jaar op controle te gaan, een dierenarts vindt dat echt niet vreemd maar zal het juist respecteren,ikzelf trouwens ook want vind dat mensen met kleine huisdieren daar vaak te zorgeloos mee omgaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de cavia zijn vooralsnog geen besmettelijke virussen waarvoor vaccinaties mogelijk zijn.
Een jaarlijkse gezondheidscontrole is altijd, voor elk dier, aan te raden. Wanneer knaagdieren zoals cavia's zichtbaar ziekteverschijnselen vertonen, zijn ze meestal al langere tijd ziek. Knaagdieren die van nature prooidieren zijn, verbergen instinctief ziekte, tegen de tijd dat het je opvalt, zijn ze meestal al ver heen.
Een dierenarts zal o.a. naar de hart- en longen luisteren, darmperistaltiek en het gebit controleren. Weinig eigenaren lukt het om thuis het gebit te controleren. Terwijl doorgroeiende tanden en/of kiezen vaak voor problemen zorgen bij cavia's.
Belangrijk om te weten: 1 dag niet eten kan bij cavia's en konijnen er al voor zorgen dat de darmen stil komen te liggen en dodelijk zijn!