Ik koop steeds nieuwe guppies, maar ze gaan na een paar dagen al dood. Wat kan ik verbeteren?

Hoi allemaal,
Ik zit helemaal in de stress. Ik heb 2 weken geleden een super mooie gup gekocht en was de volgede dag alweer dood. Daarna heb ik 2 vrouwen guppen gekocht want ik had al een mannetje. Ze waren allebei zwanger maar met de ene ging het na 2 dagen al slecht. Ik heb een kwartier geleden de zwangere vis dood gevonden in het aquarium. Morgen ga ik gelijk nog een nieuwe vrouwtjes gup kopen maar wat kan ik verbeteren. Ik heb geen filter maar verschoon elke dag de helft van het water. Ik heb een aquarium van 40/30/30 cm ik heb een groot plantje wat 1/2 van het aquarium bedekt dus voldoende verstoppings ruimte en 2 huisjes. Ik kijk alle tips maar ik heb alles wel. Ik vul dan het water bij met wat warmer water. Ik las dat dat goed was maar ze gaan de heletijd dood. Ik vind dit heel jammer en het is ook niet leuk te zien. Ik zou graag wat tips willen hebben en wat ik kan verbeteren.

Groet anna

Ps: ik heb even een foto van m’n aquarium

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (2)

Je hebt gelukkig een wijs besluit genomen om guppen te houden. Guppen passen zich heel makkelijk aan in de meest uiteenlopende leefomstandigheden. Waarschijnlijk heb je al ontzettend veel meningen op internet gevonden over de watertemperatuur. Koud water met een minimum van 15 graden is mogelijk. Je guppen zullen dan best wel oud kunnen worden maar een erbarmelijk uiterlijk vertonen. Het water op 28 graden houden zorgt ervoor dat je guppen supersnel groeien en ook heel snel lusteloos en uiteindelijk na hooguit een maand of tien sterven. Beter is het om de tempertuur tussen de 22 en 24 graden te houden. Je guppen voelen zich dan het beste. Ze groeien goed tot mooie vissen en bereiken een respectabele leeftijd tussen de 1 en 2 jaar.Afhankelijk van de kweekstam mocht je ze bij een kweker gekocht hebben. En niet te vergeten, je houd je guppen gezond.
Je moet je guppen regelmatig voeren. Beter is het om vele keren op een dag slechts een heel klein beetje te geven dan 1 keer op een dag heel veel. Omdat guppen geen maag hebben blijven ze de hele dag door eten. Afhankelijk van het voedsel, wordt dit verteerd tussen de 45 minuten en twee uur. Nu kun je niet elke twee uur je guppen voeren, sommige mensen hebben ook andere dingen in hun leven. Maar drie tot vier keer per dag moet mogelijk zijn. ‘s Ochtends een keer wanneer je opstaat, als je thuis komt van werk en een uur voordat je naar bed gaat. Zonder al te veel moeite zit je dan al op drie keer. Vergeet je het voeren een keer is er niks aan de hand maar ga niet de volgende voederbeurt twee keer zoveel geven. Als je de site verder hebt gelezen weet je dat rottend voer niet gezond is voor je vissen.
Per vier liter water 1 volwassen gup is meer als voldoende. Je kunt dan volstaan met eens per week een waterwissel te doen van circa dertig procent. Het is niet nodig om al het water te verversen want daarmee veroorzaak je stress en nog belangrijker ook de nitrificerende ( goede ) bacteriën verwijder je dan. Waardoor de waterkwaliteit slechter kan worden.
Tijdens het water verversen moet je gelijk al het vuil van de bodem verwijderen. Vooral rottende planten vervangen. En vergeet niet de ramen te lappen. Zodat alg je er niet van kan weerhouden om te genieten van je guppen. Opgehoopt vuil zorgt voor een nitriet toename en dat is puur vergif voor je guppen.
fremar
3 jaar geleden
Je vervangt elke dag de helft van het water schrijf je, en ook dat je veel hebt gelezen. Ik denk dat je dan toch niet de juiste dingen las, als je een aquarium wilt starten (dus je vult het helemaal met nieuw water) moet je het 2-3 weken laten "draaien" met alles erin behalve vissen (dan gaat men er van uit dat je een filterpomp en verwarming hebt).
Daarna mogen er pas vissen in en dan mag je elke keer slechts een klein deel van het water verversen.

Je doet nu dus 2 dingen fout. Door zoveel water te verversen zit je elke keer bijna op "opnieuw beginnen". Verder kunnen de meeste vissen niet tegen grote temperatuurschommelingen die plots optreden. Je moet dus altijd water bijvullen dat dezelfde temperatuur heeft als het aquarium. Door met warm water te vullen is er telkens opeens een groot temperatuurverschil.

Wat je dus kunt verbeteren: pomp en verwarming erin OF afstappen van guppen en overgaan op goudvissen en dan dus elke week 15-25% van het water vervangen en goed opletten dat je toegevoegde water dezelfde temperatuur heeft als het water in je aquarium.