Waarom blaft mijn hond op dat moment?

Als ik hem uitlaat en na het plassen op steeds de zelfde plek, blaft hij.
Dus na het plassen schopt hij naar achteren met z'n poten zand over z'n plas en daarbij blaft hij een paar keer. Niet kwaad maar eerder blij en opgewonden. Daarna rent hij snel weg alsof hij wilt spelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is een echte macho:) Hij wil op deze manier zijn geur verspreiden en ook even aankondigen dat hij er is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat komt denk ik door een bepaalde geur die daar rond hangt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens het plassen bakent een hond zijn territorium af.
Maar bij een uitlaatbeurt worden ook meerdere 'boodschappen' verspreid. Men gelooft dat de geur iets zegt over het geslacht, de leeftijd en de gezondheid van de hond die ergens heeft geplast. Bepaalde hormonen in de urine geven zelfs informatie over de psychische gesteldheid van de hond ten tijde van de urinelozing, of hij kwaad, bang of tevreden was. Het krabben met de achterpoten op de grond na de ontlasting, waarbij een zweetachtige afscheiding op en tussen de voetzolen wordt gebruikt, heeft een vergelijkbare, doch minder informatieve functie.

Aldus wordt een boom, paaltje of schutting gebruikt als roddelrubriek voor alle honden in de buurt. Na het laatste nieuws te hebben vernomen zullen de meeste honden (met name de reuen) hun eigen informatie over het voorgaande bericht verspreiden, door erover te plassen.
Waarschijnlijk wil jouw hond, door daarbij ook te blaffen, aan andere honden laten weten dat hij langs is geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Mooie, lyrische beschrijving van macho-gedrag. +
De hond bakent hiermee zijn territorium af, hij verspreid hiermee zijn geur. Honden zijn in staat te manipuleren, als een hond weet dat hij door blaffen zijn zin krijgt zal hij dit blijven doen. Dit is voor hem tenslotte belonend gedrag.

Honden zijn niet dieren die met voorbedachte raden dus er is op dat moment iets wat het blaffen triggert.