hoe kan ik mijn hond leren niet op het gazon zijn behoefte te doen?

Ik heb sinds een week of 2 een hond van een jaar. Ik laat hem 3-4 keer per dag uit. Toch plast hij op het gras. Hoe kan ik hem dat afleren? Verder is hij goed zindelijk

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K
Kimath
11 jaar geleden
3-4 keer op een dag uitlaten vind ik persoonlijk wat weinig. Onze hond gaat meestal 5 keer op een dag naar buiten.

Antwoorden (3)

Als de hond op het punt staan zijn behoeften te doen, meenemen naar ander plek dan gazon en belonen (met hondensnoepje). Dit volhouden totdat hijzelf niet meer op het gazon zijn behoeften doet. Daarna kan je de beloning achterwege laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan doet ie t straks helemaal niet meer op t gras, maar op de stoep. Is met uitlaten niet de bedoeling lijkt me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom dus deze vraag
Waarschijnlijk heeft hij dat bij zijn vorige eigenaren geleerd.
Afleren doe je, door iets in zijn richting te gooien, waar hij van schrikt. Iets, sat lawaai maakt bijvoorbeeld (een busje met steentjes o.i.d.). Zorg, dat hij niet ziet, dat jij gooit.
Op deze manier gaat hij het geluid en de schrik koppelen aan plassen op het gras.
Bovendien: door de schrik stopt hij met plassen en dan kan je hem meteen aangelijnd buiten de tuin brengen naar een plek, waar het wel mag. Beloon hem uitgebreid als hij dan plast.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ai: ik begreep, dat hij in je tuin op het gras plast.
Als je niet wilt, dat hij dat in de buitenomgeving doet (waar dan, in de goot???), dan trek je hem met een kort zijdelings rukje weg als hij aanstalten maakt om te plassen. Jij bepaalt, waar hij plast!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is in onze tuin op het gras. Persoonlijk de moeilijkheid hier aan vind ik, dat de uitlaat plekken die we hier in de buurt hebben ook gras is. Snap dat een hond denkt. Gras is gras. We wandelen steeds een half uur- 3 kwartier met hem
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hond moet dus leren, dat-ie NIET in de tuin mag plassen.... ook niet tegen de boom, je tuinstoelen, de schutting etcetc. In principe is dat voor een hond ook duidelijk: hij zal zijn eigen territotium (je tuin) niet bevuilen vanuit zijn natuur.
Nou zijn er óók honden, die van mij was er ook zo-een, die dat wel doen.... en het heeft me veel moeite gekost om hem dat af te leren ;-)
Dat betekent dus, dat je mèt hem in de tuin bent. Altijd. En meteen iets naar hem toegooit wat lawaai maakt, als-ie aanstalten maakt om te gaan plassen. Zeker reuen maken altijd tevoren aanstalten, dat zie je aan hun gedrag. Dat moet je dus feitelijk al voor zijn. Iets gooien, met harde stem NEE zeggen of iets dergelijks. En ALTIJD!!! Zeer consequent zijn; het mag hem niet 1 keer lukken! En meteen de riem om en naar buiten. Als hij daar zijn behoefte doet, meteen prijzen.
Het vraagt dus heel veel geduld en consequent zijn van jou als roedelleider.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan en heel veel plezier èn succes!!!
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Je kan hem echt het verschil aanleren hoor. De hond van mijn ouders plas wel op gras buiten. Maar NOOIT op het gras (of waar dan ook) in een tuin. Ik vind WendyH's tips erg goed, geen toevoegingen :-) behalve +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
als hij zijn behoeften doet op een plaats waar het niet mag moet je hem streng toespreken zodat hij weet dat hij fout zit. zodra hij het op de goede plaats doet moet je hem juist belonen