waarom volgt mijn waterschildpad me zodra hij me ziet?

Sinds een aantal weken zorg ik voor de schildpad van een vriend van mij die momenteel in het buitenland zit. Het is een geelwang of geelbuikschildpad en altijd erg nieuwsgierig. Als hij niet doorheeft dat ik er ben zie ik hem altijd een beetje rondsnuffelen en zwemmen in het water, maar zodra hij door heeft dat ik er ben komt ie naar me toe en blijft hij me vaak lange tijd aanstaren en soms voor me heen en weer zwemmen. Dit doet hij ook als ik hem net gevoerd heb. Nu vraag ik me dus eigenlijk wel af waarom hij dat doet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Amadea
8 jaar geleden
Dan is het toch niet jóuw waterschildpad?

Antwoorden (1)

Jij bent de persoon die hem eten geeft. ( ik hoop kattenbrokjes )
Dus zodra jij er aan komt, denk hij eten te krijgen.
Waterschildpadden kunnen heel goed zien en kunnen ook bepaalde personen herkennen.

Toegevoegd na 1 dag:
Even als aanvulling.
In 1998 heb ik een natuurparkje aangelegd.
In de vijvers leven sinds die tijd roodwangschildpadden.
Deze voorde ik bij met kattenbrokjes, die ik in het water gooide.
Na enkele jaren wisten de schildpadden, als ik met mijn rechterarm een zwaaiende beweging maakte, dat er dan eten ( kattenbrokjes ) te vinden was.
Toen ik een keer tijdens een rondwandeling met mensen, iets aanwees, zagen de schildpadden mijn arm omhoog gaan en reageerde hier op.
Later als ik alleen maar zwaaide, kwamen ze van alle kanten naar me toe zwemmen, tot een meter voor me.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Naast kattenbrokjes zou ik toch ook groenvoer geven. Bij jonge moerasschildpadden moet naast groenvoer vooral vlees worden gegeven: bij oudere exemplaren is het net omgekeerd.
Rieneke1
8 jaar geleden
Even een linkje bijgezocht: http://www.licg.nl/1mh/dieren/reptielen/reptielen/roodwang-geelwang-en-geelbuikschildpad.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Algemeen wordt geadviseerd bij volwassen waterschildpadden, gewoon kattenbrokjes te geven.
Uitgaande dat ze in een buitenvijver- buitenwater leven..
In dat water vangen/ eten ze ook vooral waterslakken, kikkervisjes enz.
In een binnenbak is dat natuurlijk geheel anders en daar past jouw advies prima bij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
deze schildpad leeft in een binnenbak en ik geef hem een soort korrels speciaal voor schildpadden. weet iemand toevallig ook hoe vaak je een schildpad het beste kan voeren en hoeveel een schildpad met een schildlengte van ongeveer 9cm moet wegen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heeft die vriend je dat niet verteld? (in elk geval hoeveel je hem ongeveer moet voeren?) Als je het niet kunt vinden via google, kun je altijd advies vragen bij een dierenspeciaalzaak of een dierenarts bij je in de buurt. Veel dierenartsen hebben een gratis telefonisch spreekuur, waar dit soort vragen prima geschikt voor zijn (negen van de tien keer als ik bel voor mijn katten is het antwoord: "kom er maar even mee langs", maar dit is een vraag die prima telefonisch beantwoord kan worden).