Hoe leer ik mijn hondje wat beter luisteren?

Hallo,
Ik heb een hondje, die kan wel luisteren, maar hij heeft er volgensmij niet altijd evenveel zin in.
Als hij dus losloopt en met een ander hondje speelt, en ik roep hem terug komt hij meestal wel terug, Maar als hij met een van zijn beste vriendjes is, loopt hij gewoon met ze mee naar huis. zodra hij alleen is, wilt hij soms ook niet terug naar binnen. (ja na 10 keer roepen)
Ik weet zelf niet hoe dit komt, maar weet iemand misschien iets waardoor ik hem kan laten luisteren?
Hondenfluitje lukt ook niet altijd meer.
Bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

U kan dit het best doen door korte bevelen aan te leren en hem een kleine beloning te geven telkens als hij dit goed doet.
Iets in de aard van STA, LIG, HIER, enz, kort maar krachtig en belonen.
Zo leren ze het best, maar u moet daar wel consequent mee omgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk ben je zelf niet altijd even consequent geweest, als je hem riep. Als hij ooit wel goed geluisterd heeft, en je opdracht te 'komen' opvolgde, dan is het erin geslopen, dat soms wel komen, maar soms ook niet, óók wel okay is.
Hetzelfde met het hondenfluitje.
Hij heeft door jouw inconsequentie geleerd, dat 'hierkomen' een 'misschien, af en toe' geworden is.

Het enige wat je kunt doen, is terug naar 'af', lange lijn eraan (10 m.), en weer opnieuw gaan oefenen met een nieuw commando. Als je 'hier' gebruikte om hem te roepen, zoek dan een nieuw woord, dat een andere klank heeft, pak je flintertjes kaas of kip, en geef het nieuwe commando waarna je hem 'binnenhaalt' dmv de lange lijn, laat hem zitten, en dan direct de beloning en je stembeloning met een hoge stem en een kriebel op z'n bol.

Dit moet gewoon ALTIJD : commando, terugkomen, zitten, beloning (stem en kriebel, voedselbeloning eerst altijd bij het aanleren, daarna af en toe - denk aan de fruitmachine : je weet nooit, of hij zal uitbetalen, dus daardoor ga je dóór met geld erin stoppen. Hond hetzelfde : je weet nooit, wanneer je wat lekkers krijgt, dus het blijft de moeite waard te kijken, of de jackpot nú gaat vallen)

Als het goed gaat, lange lijn eraf.
Je commando maar één keer geven, en dan wacht je zonder iets te zeggen tot het opgevolgd is.
Je mag wel aanmoedigende geluiden maken als hij je kant opkomt ( ja, goed zo, brave hond), maar níét meer het commando herhalen.

Het is belangrijk, dat hierkomen en zitten één ding is, en niet, dat hij een meter van je af al zijn beloning krijgt : hij is véél sneller dan jij, dus dan leert hij binnen de kortste keren, dat 2 m. van je af óók wel goed genoeg is, en dan kan je wéér een ander woord zoeken en opnieuw beginnen.

En consequent zijn. Nooit hem ermee weg laten komen, dat hij onder je commando uitgaat. Dat mag gewoon níét.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super en volledig antwoord!! +
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
HeerVoldemort
11 jaar geleden
+ En aanvulling. Ik heb van onze hondentrainer gehoord dat het commando "Hier" fout zou zijn. Omdat je daarmee met je mond een vorm maakt van agressie, alsof je je tanden laat zien. Volgens de trainer was het beter om bijvoorbeeld te roepen: "Kom voor". En als je er gebaren bij maakt, zoals wenken met je vinger, dan hoef je uiteindelijk niet eens meer wat te zeggen, de hond zal dat gebaar herkennen als het commando. Ik kan onze hond precies voor mijn voeten laten komen, liggen, zitten, om me heen laten lopen, zonder iets te zeggen. Erg slim die beesten, leuk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gebaren is dan weer de volgende stap : dit kan je alleen doen, als de hond zó'n band met je heeft opgebouwd, dat hij je altijd in gaten heeft. Maar het blijft een hondenleven lang leuk om met je hond te 'werken', dus nu zou jij bijv. omrollen kunnen gaan aanleren, of slalom-lopen door jouw benen heen. (jij grote stap, hond van links naar rechts onderdoor, jij andere been grote stap, enz...) Niet aan te bevelen bij een st. Bernard, natuurlijk, maar je begrijpt het idee.... En het commando maakt niet zoveel uit hoor, al zeg je 'schemerlamp'.....het gaat erom, dat de hond begrijpt wat je wilt.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik had het ook niet eerder gehoord, alleen die trainer zei dat het om de vorm van je mond ging als je "HIER!" zegt. Voor een hond kan die vorm agressief over komen, maar of het zo is weet ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hond die tussen de mensen leeft (zoals onze goed-gesocialiseerde huishonden toch meestal!) heeft allang geleerd, dat tanden-zien bij mensen geen agressiviteit betekent, omdat mensen veel lachen, en daarbij heel wat meer tanden laten zien dan als ze 'hier'roepen....
Maar 'kom voor' heeft ook tegenstanders (als commando, bedoel ik), dus misschien gebruikt hij daardoor deze verklaring.
Doe je zelf en je hond een plezier en ga op een cursus Gehoorzame huishond o.d. Daar wordt je geleerd hoe je het beste met je hond dient om te gaan en hoe jij een goede leider kan worden en het is nog harstikke leuk ook!
jodyenboyke