Ontstoken oor hond. Wat kan ik er nu vast aan doen?

mijn hond:

Maltezer Leeuwtje, 8 jaar.
heeft een ontstoken oor.
ze :
- krabt er veel in
- houdt haar hoofd schuin naar de kant van 'het oor'
- schuurt langs de grond ermee
- piept bij het krabben

haar oor is rood en er zitten wat rode opgedroogde bloedplekjes op.
wij zelf hebben er wat zalf ingedaan (uierzalf voor een wondje, en wat calendula voor de ontsteking, alleen in de schelp niet in de hoorgang)

we mogen van haar wel aan het oor komen (geen grommen geen happen niks.) en wanneer je rondom haar oorkrapt vindt ze dat fijn.

we denken zelf dat het nog geen ernstige ontsteking is (nog geen pus etc.)
maar we bellen maandag wel de dierenarts voor onderzoek.
we zijn eeen paar weken ook al voor onderzoek geweest en toen heeft mijn vader het oor al laten zien en toen zei de arts dat het nog niet ontstoken was (inmiddels denken wij van wel, het is erger geworden)

hij had niks voorgeschreven en de zalf is op eigne initiatief.
vanmiddag ga ik ff naar de dierenwinkel voor eventueel alvast wat zalf of iets dergelijks.

is dat verstandig?
zo nee,
wat kan ik het beste nu doen voor mijn hond?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Vandaag zijn de winkels open, dus koop bij de dierenwinkel een goede oorcleaner en maak hiermee de gehoorgang schoon. Smeer liever geen uierzalf meer, want dit is erg vet en dan blijft er juist veel makkelijker oorsmeer plakken waar bacteriën weer welig in kunnen tieren. Calendula voor de uitwendige oorschelp is wel prima.
Het klinkt overigens echt als een oorontsteking. Je zegt dat er geen pus te zien is, maar bij een oorontsteking zien we bijna nooit pus. De (inwendige) gehoorgang is rood en verdikt.

Voor nu kan je het alleen goed schoonhouden en maandag direct een afspraak maken bij de dierenarts. Honden kunnen echter enorm veel last hebben van een oorontsteking en best veel pijn hebben. Wordt je hondje timide en/of is het alleen nog maar met dat oor bezig (krabben, schuren etc.), dan zou ik toch echt naar de weekendarts/spoedarts bellen en gaan.
Maak het oor niet vaker schoon met de cleaner dan aangegeven op de verpakking, teveel poetsen irriteert het oor ook alleen maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Onze jongste hond heeft een jaar terug precies hetzelfde gehad. Wat bij haar heel goed hielp waren Prodier oordruppels van VSM. Binnen een week was ze van de jeuk en de ontsteking af.
succes met je hond!