Kan een kat dementeren en wat merk je eraan? Of toch iets anders

Onze kat schreeuwd een mieawd veel. Uit het niets begint ze te schreeuwen en dan licht ze rustig op de bank. Meestal als we naar bed gaan.

Verder heeft ze soms net eten gehad, kan ze 10 minuten
Later zo weer gaan zeuren om eten.

Ze is van feb 1997, vrouwtje en geholpen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

dat geschreeuw kan idd dementie zijn, in combi met doofheid.
je ziet dan ook aan de mimiek van de kat dat er helemaal niets aan de hand is, al klinkt het geschreeuw soms ijselijk.
ook het weer om eten vragen kan daarop wijzen, maar hou dat in de gaten.
als je kat meer eet dan gewoonlijk zou ik, zeker op deze leeftijd, de schildklier eens na laten kijken bij de dierenarts.
als het toch beginnende dementie is, zou je de kat op de cholodin, een voedingssupplement voor dementerende katten, kunnen zetten.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed geantwoord!!Pluim verdiend!!!

Andere antwoorden (2)

Jazeker kunnen katten dementerend worden.

Tekenen van hersenveroudering (ook wel dementie genoemd) bij katten:

De kat vertoont de volgende verschijnselen:
is minder alert en vertoont doelloos gedrag, de kat is gedesorienteerd
begroet familieleden niet meer enthousiast
wil niet meer aangehaald te worden of vraagt niet meer om aandacht
heeft een verstoord slaappatroon: slaapt meer overdag en/of minder 's nachts
doolt 's nachts door het huis, loopt onrustig heen en weer
begint zomaar 's nachts te miauwen
Het karakter kan veranderen, de kat kan bijvoorbeeld agressiever worden
is niet meer zindelijk: plast niet meer op de bak of buiten. Dit komt omdat de kat vergeet waar hij of zij moet plassen en poepen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ze is op leeftijd, nog niet heel erg oud, maar wel oud.
een kater van mij was 13 met dezelfde symptomen en een andere was 15,5.

ze kan ziek zijn als ze kennelijk altijd meer eten wil, het lijkt mij dat een bezoek aan de dierenarts met in je achterhoofd een paar zaken die je vooraf hebt besloten: als ze ziek is, tot hoever wil en kan je laten behandelen. Mijn grote punt is altijd : heeft hij/zij pijn ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee zover ik weet geen pijn,
Ze heeft wel laast en tijdje minder gegeten. Maar dat heeft ze allang weer bijgegeten. Volgens de dieren
Arts was ze geZond alleen dat dementeren dat is iets wat we nu zien