Omdat de meeste tarieven niet eenduidige te vergelijken zijn en dus publicatie oneerlijke concurrentie zou opleveren. Omdat klanten niet zien waar de prijzen op zijn gebaseerd en dat kan je neit allemaal in een prijslijst opnemen. De enige tarieven die je een beetje redelijk met elkaar kan vergelijken zijn van bijvoorbeeld een enting/castratie/sterilisatie e.d. Maar ook daarin zijn verschillen die te verklaren zijn.
Waar de ene dierenarts met een goedkoper tarief voor een enting wellicht extra rekent als er ook nog nageltjes geknipt worden en tandsteen wordt verwijderd, zal een andere dierenarts met een duurder entingstarief waarschijnlijk makkelijker kosteloos extra handelingen verrichten tijdens een consult voor een enting.
Rekent de ene dierenarts een duur consulttarief, ongeacht of het consult lang duurt, zal de goedkope dierenarts jou misschien een dubbel consult laten betalen als het consult erg lang duurt.
Tarieven voor gebitsbehandelingen verschillen bijvoorbeeld heel erg per dierenarts, maar zijn ook moeilijker te vergelijken. Er moet naar het totaalplaatje gekeken worden. De ene dierenarts rekent een minuuttarief waar narcose en extracties e.d. al inbegrepen zijn. De andere dierenarts rekent los de narcose, los de extracties/ handelingen etc.
Hoewel er natuurlijk zeker goedkopere en duurdere dierenartsen zijn, kan je beter niet zomaar op de goedkoopste afgaan. Het tarief is gebaseerd op de kosten en die komen ergens vandaan.
Het operatietarief van een dierenarts die altijd met narcosebewaking en ECG werkt, zal vanzelfsprekend duurder zijn, maar wil je niet ook liever dat er extra bewaking is tijdens de narcose van je lieveling?
En zo kan ik nog wel tig voorbeelden opnoemen waar de prijsverschillen vandaan komen. Bij de keuze voor een dierenarts kies je beter voor een dierenarts waarbij jij en je dier zich prettig voelen, die je vertrouwd en die deskundig is en dan zijn prijsverschillen minder belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
veel dierenartsen vermelden wel degelijk de tarieven voor gangbare behandelingen.
als voorbeeld zet ik een link neer naar mijn dierenarspraktijk.

http://www.keerhoeve.nl/index.php/praktijkinformatie/tarieven/57-tarieven-gezelschapsdieren
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou prettig zijn als meer praktijken dit doen, want de verschillen kunnen erg groot zijn!
Castratie cavia 125 bij de ene en 60 euro bij de andere praktijk...... Erg bizar!
Rieneke1
11 jaar geleden
dat zou idd prettig zijn.
voor standaardzaken zoals entingen kan je dan gaan shoppen, terwijl je voor zaken die wat gecompliceerder liggen naar je vertrouwde dierenarts kan blijven gaan. heb een tijd terug een site gevonden waar veel verschillende dierenartsen op stonden met hun tarieven, maar kan 'm helaas niet meer vinden.
Rieneke1
11 jaar geleden
op onderstaande site uitleg over de verschillen in tarieven, en ook de tarieven van een aantal verschillende dierenartsen. http://www.dierenziekenhuisdrachten.nl/tarieven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke, bedankt voor uw antwoord. Ik sluit me bij Cica aan dat uw keuze om uw tarieven online te publiceren meer uitzondering dan regel is. Aanleiding voor mij om deze vraag te stellen is het aanzienlijke prijsverschil tussen mijn vorige en mijn huidige dierenarts. Het antwoord van Cica en de link naar de uitleg van tarieven bieden inzage waarom deze prijsverschillen bestaan, maar €48 voor een standaard consult en €64 voor een jaarlijkse enting voor kattenziekte + niesziekte vind ik ontzettend duur. Mijn vorige dierenarts hanteerde tarieven die erg overeenkomen met uw tarieven. Even buiten een analyse om hoe mijn huidige dierenarts aan zijn prijzen komt, kan het niet gewoon gezegd worden dat zijn prijzen uitzonderlijk hoog zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat betreft locatie en huisvesting slaat u de spijker op de kop, mijn nieuwe dierenarts zit een groot pand in een dure / welgestelde wijk. Mijn vorige arts had eenvoudigere huisvesting, in een goedkopere stad. Het leeuwendeel van het prijsverschil zal 'm daar dan wel in zitten. Zowel mijn vorige als huidige zijn praktijken van zo'n 8 man/vrouw sterk, geen grote kliniek of ziekenhuis dus.
Ik vind het dus ook erg hoog, als ik op internet rondkijk wat men zoal voor een consult betaalt, vind ik zowat alleen tarieven van €20 tot €35.
ivm concurrentie. het kan mensen een verkeerde indruk geven. Een kat met vlooien kan genoeg hebben aan een vlooienband, terwijl de andere een kuur nodig heeft ivm de verwondingen erdoor.