Wat kan de oorzaak (en de oplossing) zijn van een poes met (SINDS KORT dus komt niet door opvoeding) een obsessie heeft overal eten te pikken?

nu sinds een paar maanden is onze poes (ze is een jaar of 11) enorm geobserdeerd door eten er hoefd mar iets op het aanrecht te staan en ze klimt erop zodra ze kan.
wat valt hier tegen te doen?
straf geven helpt blijkbaar niet meer..
eerst deed ze t ook wel maar was het extreem minder..
ze heeft voor de rest genoeg te eten
(savonds malse vleesbrokjes en door de dag brokjes)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Plotseling ontstaan van een enorme obsessie voor eten zien we veel bij katten die een te snel werkende schildklier hebben. Ook de eerder genoemde suikerziekte kan een oorzaak zijn.
Ik raad je aan eens naar de dierenarts te gaan en haar bloed te laten testen. Dit is sowieso op haar leeftijd wel aan te raden om eens een seniorencheck te doen.
Als ze inderdaad een te snel werkende schildklier heeft, kunnen hiervoor medicijnen gegeven worden.

Als dit gedrag een medische oorzaak heeft, zal straffen niets uithalen. Door het medische probleem op te sporen en te behandelen, zal in de meeste gevallen het gedrag verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien wil ze meer aandacht? Op de momenten dat haar bakje gevuld wordt is dat aandacht voor haar. Dus is eten een vorm van aandacht.
Ze kan ook nog zwanger zijn?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou best suikerziekte kunnen zijn.

Ik wist niet dat het bestond, maar de kat van mijn zoon en zijn gezin bleek suikerziekte te hebben: veel drinken, altijd willen eten.
Dat heeft ze veel geld gekost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind deze reachtie een beetje jammer. Wat is nou belangrijker? De gezondheid van een levend wezen of geld? Diabetes is heel goed te behandelen, en het hoeft helemaal niet "veel geld" te kosten. Je moet je alleen goed laten informeren. Ik heb zelf meerdere suikerkatten gehad (en nog steeds) dus ik weet waar ik over spreek.
Straffen helpt inderdaad niet, althans niet zoals je een mens straft. Een kat begrijpt dit niet.
Iets wat op straffen lijkt, kan alleen als je de kat op heterdaad betrapt. Wanneer hij op de aanrecht springt als jij aan het koken bent bijvoorbeeld. Pak haar dan op en zet haar 'hard' weg. Zie dit als een lichaamstaal tussen jou en de kat. Deze zal dit vertalen naar iets wat wij zien als straffen.
Zij zal echter direct weer op de aanrecht springen zodra er weer iets eetbaars op ligt en jij niet in de buurt bent.
Indien je dit altijd doet wanneer ze op het aanrecht springt tijdens het koken, zal ze op gegeven moment de link wel leggen dat ze dit niet hoeft te doen wanneer jij erbij bent. Katten hebben zo hun gedrag en ze zijn eigenzinnig. Je kunt ook nooit verklaren waarom ze ineens iets doen wat je van hen niet gewend bent. Misschien vindt ze de negatieve aandacht die ze krijgt wel leuk als ze eten pikt?
Om eten te pikken hoeft een kat echt geen honger te hebben.
amc
12 jaar geleden
Aandacht, links laten liggen als ze zoiets diet