Hoe zorg ik ervoor dat mijn valkparkiet niet meer zo agressief is?

Ik heb een tijdje geleden een volwassen valkparkiet via marktplaats gekocht.

Sinds ik hem heb is hij agressief, hij maakt bijvoorbeeld bij elke beweging die ik maak met mijn lichaam een bijt-beweging.
Ik heb al van alles geprobeerd om hem wat liever te maken, zoals: hem iedere dag uit de kooi laten, zo nu en dan iets lekkers geven, er op een lieve toon tegen praten, etc.

Niks lijkt te helpen..
Iemand een idee?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb valkparkiet van 10 maanden en heb hem sinds december hij is erg agiersief en ik geef hem veel aandacht en zo maar met hem kan ik helemaal niks meer
Sinds vorige week heb ik kleine valkparkiet gehaald van 8 weken en ik wil de kleinen bij de ander valkparkiet zetten maar dat gaat helemaal niet goed hij valt de kleine ook aan
Heeft dat te maken met het puberen bij hem dat hij zo is

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk is hij niet agressief sinds jij hem hebt, maar al ver daarvoor.... kan goed zijn dat dit de reden van verkoop is van de vorige eigenaar, want dat is heeeeeeel vaak zo!
De kans, dat hij van de agressie afkomt is klein, sorry! Maar het is zeker het proberen waard.
Vogels zijn heel snel gefrustreerd, omdat ze niet goed behandeld worden door mensen. Sowieso hoort een vogel, die leeft in grote groepen en zijn/haar partner kiest voor het leven, niet alleen in een kooitje, maar dat is mijn idee erover. Is geen kritiek naar jou toe: ik heb zelf al 30 jaar een papegaai, ook alleen en hij is heel happy. Maar dat betekent wel, dat ik dagelijks uren met hem bezig ben.
Dat is dus wat ik jou ook aanraad: besteed heeeeel veel tijd aan hem. Dat doe je al lees ik. Hou vol: geduld is enorm belangrijk. Hij vertrouwt je niet en waarschijnlijk heeft hij, vanuit zijn verleden, daar alle redenen voor helaas!
Voordat hij de bijtbeweging naar je maakt heeft hij je al gewaarschuwd in lichaamstaal! Het is belangrijk, dat jij die taal gaat leren herkennen, want daar kan je veel uit opmaken: hieronder info over lichaamstaal bij papegaaien, maar dat is bij parkieten ongeveer hetzelfde:
http://www.mijnpapegaaien.nl/lichaamstaal.html

Wat belangrijk is, dat hij die aanvallende beweging niet meer hoeft te maken, omdat jij al stopt met jouw gedrag dat hem agressief maakt. Dus als je ziet, dat hij iets niet fijn vindt: onmiddellijk stoppen en hem met rust laten. En dat gedrag dan niet meer doen, voorlopig.
Met andere woorden: pas je aan hem aan. Dan kan hij leren, dat jij wèl te vertrouwen bent. Daar gaat waarschijnlijk heel veel tijd en geduld inzitten.
Heel veel succes!