Is zo'n gestippeld paad ook een schimmel? (Zie foto)

Zijn alleen witte paarden schimmels of ook zo'n gestippelde paarden?

Toegevoegd na 23 uur:
Ik heb gegoogeld op 'schimmel paard' en kreeg toen die plaatjes dus ik wou weten wat voor 'n soort dat was maar blijkbaar appelschimmel.
ALVAST BEDANKT

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Een schimmel is een wit paard. Maar ook een niet helemaal wit paard kan een schimmel zijn. Schimmels zijn als veulen nooit wit. Pas als ze ouder worden, begint de vacht van het veulen langzaam witter te worden. Op de rug, op de neus, en in de staart. Het wit worden van een jong paard wordt “schimmelen” genoemd. Het schimmelen van de vacht kan heel snel gebeuren bij het ene paard en heel langzaam bij het andere paard. Tenslotte wordt de vacht helemaal wit, met hier en daar kleine zwarte of bruine vlekjes. De huid onder de vacht blijft zwart. Dit zorgt ervoor, dat de schimmel geen last krijgt van de zon.

De paarden op jouw foto's zijn geen schimmels, maar paarden met gestipte vachten.

Toegevoegd na 16 minuten:
De eerste is een Belgisch trekpaard, met als kleurslag appelschimmel. Een zeldzame soort! Die naam is verwarrend, aangezien het hier niet gaat om een schimmel maar om een roan. De veulens worden doorgaans donker geboren, en naarmate zij ouder worden lichter van kleur.

De tweede is een Appaloosa, een paard dat opvalt door zijn bijzondere vachttekening.
Amadea
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
De bovenste is een schimmel, en zal steeds witter worden. De onderste is een Appaloosa en die blijft zijn stippen houden.

Andere antwoorden (3)

Zo te zien heb gegoogled op appelschimmel en afbeeldingen.
Dus je hebt zelf de vraag uit je eigen antwoord bedacht.
Het zijn dus appelschimmels!
12 jaar geleden
nee een speciaal ras. appaloosa. maar de bovenste zou een schimmel kunnen zijn. een schimmel word donker geboren en in drie jaar licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bovenste foto toont een blauwschimmel.
Er zijn blijvende en veranderlijke schimmels. De laatste categorie, die veel vaker voorkomt, wordt donker (zwart, bruin, vos) geboren, en wordt geleidelijk wit. Bij een Lipizzaner, die bruin wordt geboren, duurt dat wel en jaar of 12, maar bij andere rassen kan het ook vlugger gaan.
Een schimmel hoeft ook helemaal niet perse wit te zijn of te worden. Dat heb je alleen maar bij een blauwschimmel. Maar er zijn ook bijvoorbeeld rood-, zwarts-, ijzer- en vliegenschimmels, om er maar een paar te noemen. Een vliegenschimmel heeft veel kleine vlekjes, kleiner dan op de onderste foto.
Verwar een schimmel ook niet met een roan. Uiterlijk zie je soms weinig verschil, maar genetisch zit dat anders in elkaar.
De onderste foto toont een Appaloosa. Dat is zeker geen schimmel, maar een specifiek soort bont. Vergelijkbaar met de kleur van een dalmatiër.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die bovenste is geen blauwschimmel!
teusvh
12 jaar geleden
Wat dan wel? De naam appelschimmel zegt niets over de onderliggende kleur, die vos, bruin of zwart kan zijn. Zegt wel iets over de tekening. Als op latere leeftijd de gekleurde vlekken steeds kleiner worden spreken we over een vliegenschimmel, en als die ook verdwenen zijn is het paard helemaal wit. Als het een veranderlijke schimmel is, uiteraard.
Het zou misschien een zwartschimmel kunnen zijn, maar op zo 'n fotootje is dat lastig te zien. Ik hou het vooralsnog op een blauwschimmel. Bedenk dat lang niet alle schimmels geappeld hoeven te zijn, dat is erfelijk gezien een aparte factor. Zo kun je ook een geappelde vos, zwarte of bruine hebben, terwijl het helemaal geen schimmel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, hier moet ik even mijn excuses maken :$
Ik bekeek deze foto namelijk gister op mijn telefoon (blackberry) en toen stonden de foto's om 1 of andere reden in de andere volgorde. Daarom vond ik het al raar dat je juist de bovenste (wat nu op mijn computer ineens de onderste is) als blauwschimmel beschreef. Ik neem aan dat mijn computer de goede volgorde geeft en me tel de verkeerde, want die ander is wel heel overduidelijk een appaloosa...Ik zal volgende keer beter je antwoord lezen, ipv op de foto's afgaan. Wat betreft de bovenste...Het zou goed een blauwschimmel kunnen zijn, maar 100% zeker weten doe ik het niet, er zijn meer (zeldzame) kleuren schimmels die op blauwschimmels lijken. Maar dat van die appeltjes weet ik ;-) Ik heb zelf een palomino met appeltjes ;-) Maar nogmaals mijn excuses dus, en een plus voor je antwoord, want nu de foto's goed omstaan klopt het een stuk beter ;-)