Onze pup van 6 maand heeft nu 8 hoektanden, wat nu?

Bij onze pup komen er 4 hoektanden en de melktanden zitten nog muur vast. Moet ik naar de DA of zouden de melktandjes vanzelf los gaan? Het lijkt erg raar. Ik geef haar veel te knagen in de hoop dat ze toch los gaan zitten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je je erg veel zorgen maakt is een belletje aan de dierenarts natuurlijk zo gemaakt, maar mijn hondje van nu
10 maanden heeft ook aantal maanden met dubbele hoektanden rondgelopen. De melkhoektandjes zijn er vanzelf uitgevallen na een tijdje..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De blijvende haaktanden groeien uit en doordat ze tegen de wortel van de melkhaaktand aandrukken zal deze wortel oplossen. Helaas gaat dat niet altijd goed. Als de blijvende haaktand net langs de melkhaaktand schampt dan zal de wortel van de laatste niet oplossen.

Er is geen ruimte voor een melkhaaktand en een blijvende haaktand. De blijvende haaktand zal niet op de goede plaats uitgroeien! Een enkele keer valt de melktand alsnog uit op het moment dat de blijvende tand gedeeltelijk is doorgebroken. De blijvende tand kan dan alsnog op de goede plek

Afwijkende stand...Helaas komt het vaker voor dat de melktand niet uitvalt en dat de blijvende tand zich ontwikkelt op de verkeerde positie. Ook groeit een dergelijk element vaak in de verkeerde richting. Hierdoor kunnen er problemen optreden met het sluiten van de bek. Zo kunnen haaktanden van de onderkaak in de bovenkaak prikken of tegen andere tanden aankomen. Bij de foto hier links is een persisterende melkhaaktand van de linkeronderkaak te zien. Doordat de tand is blijven zitten kan de blijvende tand niet op de juiste plek terecht komen en blijft te ver naar binnen zitten. Indien hier niets aan gedaan wordt kan deze blijvende haaktand in het gehemelte gaan prikken. Klik op de foto voor meer informatie.

Het beste is dus om even langs je dierenarts te gaan.

Zie voor meer informatie onderstaande bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is verstandig deze melktanden te laten verwijderen, omdat ze de uiteindelijke stand van het blijvende gebit kunnen beïnvloeden. Zie de beschrijving op de volgende pagina. Dubbele tanden staan als laatste beschreven.

http://www.dierenkliniekleusden.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=69&Itemid=69
Ivana