Paard met gescheurde pees hoe bezig houden in de stal?

Hoi ik heb een verzorgpaard die helaas nu een pees blessure heeft.
Hij is een Tinker en moet 24uur per dag op stal staan.
Hij moet echt rust houden.

Omdat dit helaas een hele lange bedoeling gaat worden zijn we op zoek naar manieren om hem toch een beetje bezig te houden in ze stal.
Maar dan wel zo dat hij zich niet vorseert.

We hebben al voor hem een hooinet en een bal waar eten in kan.
Maar ja das allemaal met eten.
En daar wordt hij juist actief van.

Dus wie heeft de tip!!
Waar mee kunnen we hem nou nog meer bezig mee houden zonder dat hij zich zal gaan vervelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gescheurde pees????? of een peesblessure?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah, khepput! op zich een geniaal plan!! maar feit is dat het paard wat fris in zijn/haar bol. het leren schaken vergt enorm veel geduld van zowel eigenaar als paard. het is dus van belang dat het paard goed wil opletten en stil kan blijven zitten aan het schaakbord.
en dit is nu net het probleem!!! het paard wil niet eens stil blijven staan..... dus helaas.....ik ben bang dat dit niet gaat werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nienke, is het een gescheurde pees, ingescheurde pees of een (andere) peesblessure? als het paard wel mag bewegen, maar gedoseerd kan je met hem lopen. een paar moet namelijk ook indrukken opdoen (dat houdt ze in het hoofd ook gezond) aan het halstel wandelen zodat het dier wat te kijken heeft kan al heel veel schelen. hoe meer het op stal staat te staan hoe frisser ze worden. vooral geen snoepjes of wat dan ook geven, want dit is allemaal energie die eruit moet. ruwvoer, daar kunnen ze nooit genoeg van krijgen. dus ook geen gras, biks etc hoor. echt alleen ruwvoer (hooi dus)

Antwoorden (4)

Lastig hoor, zeker als je paard gewend is om buiten te zijn normaal.
Als dat het geval is, zal het voer aangepast moeten worden, bij minder beweging is minder krachtvoer nodig.
Contact met andere paarden is ook belangrijk, dus met de paarden in de stallen naast hem.
Ik heb verder nog wat tips op internet gevonden. Pas wel op met 'trapspeeltjes', want hij moet natuurlijk zijn been rustig houden. Maar speeltjes die hangen (slingerspeeltjes), kunnen wel leuk zijn.

Paardenspeelgoed
Je kunt je paard op stal allerlei materialen geven tegen de verveling. De materialen zijn op te splitsen in voerspeeltjes en normaal speelgoed. De voerspeeltjes hebben het voordeel dat je het natuurlijke gedrag om het eten over de dag te verdelen enigszins kunt nabootsen. Voor paarden met voernijd zijn deze speeltjes minder geschikt. Stress door een voerspeeltje kun je beperken door in het begin het meeste krachtvoer nog normaal in de voerbak te geven en slechts een beetje van het voer in het voerspeeltje te doen, deze hoeveelheid bouw je langzaam op. Ook likstenen kunnen helpen bij het tegengaan van verveling. Ze zijn verkrijgbaar van gezonde zout- en mineraalblokken tot heel smakelijke hapjes. Let wel op de ingrediënten, als het al te zoet is kun je het beter niet te veel geven. Een kind geef je ook niet de hele dag lolly’s.
Naast de voerspeeltjes zijn er ook allerlei andere speeltjes te koop, variërend van eenvoudige pionnen tot speciaal ontwikkelde slinger- en gooispeeltjes. Paarden zijn meestal goed in het slopen van speelgoed. Let er daarom op dat je speelgoed van stevig materiaal is en zorg dat er geen scherpe randen aan zitten. Of je paard het speelgoed leuk vindt is heel erg aan persoonlijkheid gebonden. Paarden kunnen ook uitgekeken raken op een speeltje. Haal het daarom eens een tijdje weg of geef af en toe het speeltje van de buurman.

En verder zal het gewoon even wennen zijn voor je paard, dat kost wat tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n speelbal ophangen of een soort appel met een liksteen erin dit is een speeltje en een lekker snoepje
Succes en ik hoop dat ie snel beter wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
appel met een liksteen? ben al even uit de paarden, maar weet hier echt het bestaan niet vanaf hoor. een liksteen is geen lekkernij namelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wel het is een appelsmaak of kersensmaak liksteen dat is dus wel een snoepje en de appel is van plastic hoor ;-)
Aan welk been zit de blessure? Als het aan een voorbeen is, dan is het idee met het hooinet een goeie. Dan kan het paard rechtop staan te knabbelen zodat er minder druk op z'n voorbenen komt.
Je moet het echter niet continu volgooien met hooi. Alleen als het voedertijd is. Van continu hooi eten en stilstaan wordt het paard dik en kan het bevangen raken.
Het idee met de bal is daarom wat minder goed. Temeer omdat hij daarmee zijn voorbenen extra belast door te 'bukken'.

Wij hebben ook eens een paard gehad met een peesblessure. Het paard moest 5 weken rust houden. Wij hebben het toen onmiddellijk in een stal gezet waarvan het bovenluik open kan, zodat hij naar buiten kon uitkijken op de binnenplaats.
Wat erg belangrijk is, is zorgen dat het paard voldoende licht heeft in de stal. Vooral in de donkere wintermaanden worden paarden dan minder gauw depressief.

In jouw geval zou ik ervoor zorgen dat het paard
A. Voldoende licht in de stal heeft,
B. Zorgen dat hij in een stal staat dat minimaal 3 x 3 meter is,
C. Zorgen dat hij in een stal staat waarvan het bovenluik open kan, zodat hij wat te zien heeft,
D. Hem iedere dag veel aandacht geven door te borstelen/tuttelen.

Punt C en D zijn in jouw geval het allerbelangrijkste.

Je moet hem niet extra gaan voeren hoor, dat is zo slecht.
Waarschijnlijk moet je zakken met de hoeveelheden in je voerschema omdat hij nu z'n energie niet kwijt kan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij ons op stal zijn speeltjes die zijn gebaseerd op eten/snoepjes uit den boze.
De paarden krijgen hooguit een suikerklontje na een zware training of als ze terugkomen van concours. Verder nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 alleen ruwvoer extra geven. andere energie moet er ook weer uit ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je hebt gelijk, alleen ruwvoer is het beste.
Sommige paarden houden van muziek. Dit kan erg rustgevend werken. Je moet alleen uitwerken of je paard meer een mozart of lady gaga type is ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, misschien werkt deze??? http://www.youtube.com/watch?v=mjdRgBAY278